«جام‌جم» از متن و حاشیه‌های حیاط دولت گزارش می‌دهد

برنامه سران قوا برای رفع دغدغه بودجه‌ای رهبر انقلاب

چهارشنبه‌ها روز حیاط پاستور است و فرصت مناسبی به وجود می‌آید تا خبرنگاران مهم‌ترین رویدادهای هفته را با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور مطرح کنند و پاسخ آنها را بشنوند. دیروز هم طبق روال همیشه، اعضای کابینه بعد از پایان جلسه هیات‌دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند؛ گلایه رهبر انقلاب از وضعیت اصلاح نشدن ساختار بودجه، وضعیت واردات خودرو بعد از یک مناقشه با مجمع تشخیص و تکذیب دستگیری ساداتی‌نژاد از مهم‌ترین سرفصل‌های سوالات حیاط پاستور بود.
چهارشنبه‌ها روز حیاط پاستور است و فرصت مناسبی به وجود می‌آید تا خبرنگاران مهم‌ترین رویدادهای هفته را با وزرا و معاونان رئیس‌جمهور مطرح کنند و پاسخ آنها را بشنوند. دیروز هم طبق روال همیشه، اعضای کابینه بعد از پایان جلسه هیات‌دولت با حضور در جمع خبرنگاران به سوالات‌شان پاسخ دادند؛ گلایه رهبر انقلاب از وضعیت اصلاح نشدن ساختار بودجه، وضعیت واردات خودرو بعد از یک مناقشه با مجمع تشخیص و تکذیب دستگیری ساداتی‌نژاد از مهم‌ترین سرفصل‌های سوالات حیاط پاستور بود.
کد خبر: ۱۴۰۴۸۲۳
نویسنده مریم عاقلی - گروه سیاسی

بازتاب نارضایتی رهبر انقلاب از بودجه
روز سه‌شنبه در نشست صمیمی دانشجویان با رهبر انقلاب موضوعی درباره وضعیت بودجه مطرح شد که رهبری با اشاره به انتقاد یکی از دانشجویان به جلسه اقتصادی سران قوا گفتند: این جلسه دائم نیست بلکه برای چند هدف از جمله اصلاح ساختار بودجه، تدبیر شده که تاکنون پیشرفت مورد انتظار در تحقق اهداف صورت نگرفته است. ضمن این‌که نشست سران، راه منطقی نزدیک شدن دیدگاه و حل مشکلات است. حالا دیروز این موضوع را از وزیر اقتصاد پیگیری کردیم و سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و امور دارایی در پاسخ به سؤال «جام‌جم» مبنی بر این‌که رهبری در دیدار با دانشجویان تاکید کردند از اصلاح ساختار بودجه راضی نیستند و پیشرفت مورد نظر حاصل نشده است، گفت که دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه برای رفع دغدغه رهبر معظم انقلاب متنی را آماده کرده که به عنوان پیش‌نویس اصلاح ساختار بودجه‌ریزی در کشور است. برای نوبت اول در جلسه شورای سران مطرح شد. ایراداتی نسبت به آن وارد شد که باید مورد اجماع نظر سه قوه قرار گیرد. اکنون در مرحله اخذ نظر سه قوه است. تا ان‌شاءا... بعد از تایید نهایی توسط سران سه قوه خدمت رهبر معظم انقلاب تقدیم خواهدشد.
خاندوزی خبر دیگری را هم اعلام کرد و گفت: در راستای هدف‌گذاری رونق تولید و یکی از مطالبات به حق تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور که به دنبال پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد ایران بودند و از بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مکرر و غافلگیرکننده شکایت داشتند، هیات وزیران مصوب کرد در این زمینه دستگاه‌های اجرایی یک ماه فرصت دارند تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۲ این اقدام را در دستورکار خود قرار دهند که اولا تمام مقررات حوزه کسب و کار کشور باید یک هفته قبل از ابلاغ رسمی توسط دستگاه‌ها به فعالان اقتصادی اعلام شود تا نظر تشکل‌های تولیدکننده و فعالان اقتصادی قابل اخذ باشد و بعد ابلاغ شود.
وزیر اقتصاد این را هم گفت: همچنین مصوب شد مقررات کسب وکاری که در درگاه ملی که توسط معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری برای کسب وکارها ایجاد خواهدکرد، اگر ثبت نشود الزام‌آور نخواهدبود. بنابراین بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌هایی که در کشوی مدیران دستگاه‌ها باقی می‌ماند و با آن درحوزه تولید کشور اعمال سلیقه می‌کردند، از پایان اردیبهشت خاتمه خواهدیافت. از طرف دیگر هر حق و تکلیفی که برای مردم و کسب و کارها در مقررات مصوب هر دستگاهی دیده خواهدشد، ۱۵ روز بعد از درج در تارنامه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری لازم‌الاجرا خواهدبود. به این ترتیب امکان غافلگیری تولیدکنندگان با صدور بخشنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مکرر که پیش‌بینی‌پذیری را از تولیدکنندگان می‌گرفت از ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ سلب خواهدشد.

تصویب لایحه ۲ فوریتی واردات خودرو
یکی از وزرایی که این روزها بحث استیضاح او در کنار اخبار مهم حوزه‌اش شنیده می‌شود، فاطمی امین وزیر صمت است، او دیروز در جمع خبرنگاران خبر مهمی داد و اعلام کرد لایحه دو فوریتی واردات خودروی کارکرده در دولت تصویب شده و به سرعت به مجلس ارسال می‌شود.
وزیر صنعت معدن و تجارت درباره تحویل خودرو در سال۱۴۰۳ هم گفت برای بعضی خودروها تقاضا بیش از حد ظرفیت تولید است. هفته آینده سامانه باز می‌شود و کسانی که زمان تحویل خودروی آنها ۱۴۰۳ است می‌توانند خودروی خود را تغییر دهند. همچنین قیمت خودروی تحویلی در سال۱۴۰۳، طبیعتا با قیمت روز است اما کسانی که خودروی خود را تغییر دهند، امسال تحویل می‌گیرند.

ماجرای چک سفید امضای رئیس جمهور
یکی از سوالات ثابت از وزرا که توسط خبرنگار صداوسیما پرسیده می‌شد، نظر آنها درباره اظهارنظر رئیس جمهور بود که اعلام کرده به هیچ‌کس چک سفید امضا نداده‌ایم. دیروز محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در رابطه با اظهارات رئیس جمهور که چک سفید امضا به کسی داده نشده،‌ گفت: ما دو تعهد داریم، یکی تعهد در قبال رئیس‌جمهور و دیگری تعهد در مقابل مردم است. اگر هر زمانی هرکدام از این تعهدها نقض شود، آقای رئیس‌جمهور حق دارند قصه را باطل کنند.

شرایط فراهم باشد، قدم بانوان روی چشم
محروم شدن زنان از حضور در دربی پایتخت مسأله دیگری بود که پای آن هم به حیاط هیات دولت باز شد. حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به این پرسش که آیا شاهد حضور زنان در دربی پایتخت خواهیم بود یا نه، اظهار کرد: می‌کوشیم زمینه‌های لازم را برای حضور بانوان برای تماشای دربی پایتخت فراهم کنیم. به مشورت‌ شورای تامین و فدراسیون هم در این زمینه نیاز داریم و شاید تا زمان دربی بتوانیم به نتیجه نهایی برسیم.
وی تاکید کرد: این امر به کار تخصصی و رسیدگی نیاز دارد و تا به حال هم در هر بازی که شرایط فراهم بوده، میزبان تماشاگران زن بوده‌ایم. هر زمان که شرایطش فراهم باشد، قدم بانوان روی چشم است.

پاسخ سخنگوی دولت به شایعه دستگیری ساداتی‌نژاد
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم در پاسخ به پرسشی درباره شایعه دستگیری سیدجواد ساداتی‌نژاد اظهار کرد: من پیشنهاد می‌کنم از سخنگوی قوه قضاییه هم اگر نیاز است بپرسید، خوب نیست حاشیه‌سازی شود. حتما از ظرفیت آقای ساداتی‌نژاد و آقای میرکاظمی در دولت استفاده می‌شود و توافقاتی هم در این زمینه صورت گرفته است.

رشد ۱۵درصدی سفرهای مردمی در تعطیلات نوروز
عزت ا... ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم وقتی به حیاط آمد گفت که برای ارائه آمار سفرهای نوروزی باید پشت تریبون برود. وی به ارائه آماری درباره سفرهای نوروزی پرداخت و گفت: امسال شاهد رشد ۱۵درصدی سفرهای مردم در تعطیلات نوروز بودیم. همچنین رقم شش میلیون بازدید از مراکز مختلف دیدنی مربوط به وزارت میراث فرهنگی ثبت شده که یک رکورد است.

میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات
سؤال ثابت از وزیر ارتباطات هم گرچه رفع فیلترینگ سکوهای خارجی بوده است اما مواجهه تکراری او با این مسأله سبب شده دیگر خبرنگاری این موضوع را از آقای وزیر پیگیری نکند. به جای این موضوع عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد که ایجاد شبکه ملی اطلاعات یکی از تکالیف جدی وزارت ارتباطات محسوب می‌شود که براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی به‌عهده ما قرار گرفته است. وی افزود: با تلاش‌های انجام شده در مجموعه وزارت ارتباطات، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات ازابتدای دولت از ۲۳درصد به ۶۰درصد رسیده که برنامه امسال ما این است تا این عدد را به ۷۵ درصد برسانیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها