انگار بدترین انتخاب‌ها برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت می‌گیرد. مدیرعامل این باشگاه‌ها همواره چالش‌های زیادی را ایجاد کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۴۵۱۸

مصطفی هاشمی طبا، رئیس سازمان تربیت بدنی وقت در گفت‌وگو با جام‌جم از لزوم شفافیت‌ها، راستگویی و صداقت در مسیر انتخاب مدیرعامل جدید می‌گوید.

به نظر شما روند انتخاب مدیرعامل برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به چه صورت باید باشد تا هیچ چالشی از ناحیه مدیریت هر دو باشگاه را تهدید نکند؟
من ابتدا باید بگویم بحث این دو باشگاه فقط مدیرعامل نیست. بحث بر سر این است که هر دو باشگاه اصلا شرکت هستند و مسئولان کاملا این قضیه را به بوته فراموشی سپرده‌اند. به‌دلیل شرکت بودن هر دو باشگاه باید مطابق با قانون تجارت عمل شود اما این موضوع سال‌هاست که از یاد رفته است.

با توجه به شرکتی بودن هر دو باشگاه دقیقا چه روندی باید طی شود؟
زمانی که من در سازمان تربیت بدنی وقت بودم هر دو باشگاه درست و مطابق با قانون تجارت پیش می‌رفتند. پرسپولیس هم که زیر نظر سازمان تربیت بدنی نبود. بعد از مدتی هر دو باشگاه کاملا دولتی شدند. در حقیقت سازمان تربیت بدنی صاحب هر دو باشگاه بود اما مدیران سازمان وقت هیچ وقت به این درک نرسیدند که این دو شرکت دولتی هستند و مطابق قانون تجارت باید کارهای هر دو پیش برود. مشکل از همین‌جاست. مطابق قانون تجارت ابتدا هیات مدیره باید بر اساس آیین‌نامه انتخاب شود و سپس اعضای این هیات مدیره، مدیرعامل را انتخاب ‌کنند اما اکنون چیزی که می‌بینیم این است که چنین روندی در هر دو باشگاه وجود ندارد.

پس انتخاب مدیرعامل را در هر دو باشگاه چگونه می‌بینید؟
دست انداخته‌اند و هر کسی دم دست‌شان بوده را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرده‌اند که این بلای جان هر دو باشگاه است. قانون تجارت می‌گوید هیات مدیره باید مدیرعامل را انتخاب کند اما با فراموشی این موضوع، وزیر ورزش این کار را انجام می‌دهد. طبق قانون مدیرعامل مجری تصمیمات هیات مدیره است اما چون از سوی وزیر انتخاب می‌شود توجهی به تصمیمات هیات مدیره ندارد و بیشتر مجری تصمیمات وزیر است. با این موضوع نه تسلطی بر اوضاع وجود دارد و نه هیات مدیره می‌داند چکاره است. حسابرسی‌ها در باشگاه با این رویه شکل درستی ندارد و مشکلات فراوانی ایجاد می‌شود.

اگر هر دو باشگاه شامل قانون تجارت هستند پس هر تصمیمی در رابطه با انتخاب مدیرعامل صددرصد تخلف استاین‌طور نیست؟
بله، هر دو تیم مشمول بند ۱۴۱ قانون تجارت هستند. یا باید تمام موارد مالی باشگاه اصلاح شود یا این‌که هر دو باشگاه به مرحله انحلال برسند. اما هیچ توجهی به این مسائل نمی‌شود و ۲۲ سال است که این رویه ادامه دارد و وزارت ورزش هم هیچ توجهی به این مسائل نکرده است. در این میان سازمان خصوصی سازی هم یک قیمت غیرواقعی روی دو باشگاه گذاشته است. هیچ‌کدام از این موارد مطابق با قانون تجارت نیست.

پس با این اوصاف هیچ موضوع شفافی در رابطه با انتخاب مدیران باشگاه وجود ندارد.
بله، هیچ‌کدام از این انتخاب‌ها برای صندلی مدیرعاملی هر دو باشگاه در تمام سال‌های اخیر مطابق قانون تجارت نبوده است. روند انتخاب کاملا غلط است و اصلا مشخص نیست مدیران چه مشخصاتی باید داشته باشند. علاوه بر آن نظارتی هم بر کار آنها وجود ندارد و هر کاری بخواهند می‌کنند. اموال دولت شوخی نیست. این دو باشگاه جزو اموال دولت محسوب می‌شوند و با این توصیفات مگر می‌شود تا این اندازه سرسری برخورد کرد. این همه ضرر و پول مفت به شاکیان خارجی پرداخت می‌کنند و همه اینها به دلیل عدم شفافیت در روند انتخاب مدیرعامل باشگاه است.

مسأله مهم‌تر این روزها به مشکلات حاد باشگاه استقلال برمی‌گردد که در نهایت موجب حذف آنها از آسیا هم شد.
واقعا معلوم نیست در استقلال چه می‌گذرد و چی به چی است. الان هم که می‌گویند تا ۳۰ فروردین مهلت دارند. واقعا در این باشگاه همه چیز مبهم و عجیب است. بالاخره نفهمیدم کدام حرف درست است. هیچ چیز شفاف و مشخص نیست. شما هم فهمیدید به ما بگویید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها