وقتی حاشیه از اصل مهم‌تر می‌شود

متاسفانه مدتی است که شاهدیم حواشی زایمان برای برخی والدین از اصل آن مهم‌تر شده‌است؛‌ یعنی سلامت خودشان و نوزاد در درجه دوم اولویت قرار گرفته است، زایمان‌های تقویمی یکی از این حواشی دردسرساز است.
متاسفانه مدتی است که شاهدیم حواشی زایمان برای برخی والدین از اصل آن مهم‌تر شده‌است؛‌ یعنی سلامت خودشان و نوزاد در درجه دوم اولویت قرار گرفته است، زایمان‌های تقویمی یکی از این حواشی دردسرساز است.
کد خبر: ۱۴۰۴۳۹۹
نویسنده لیلا محمدخانی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد واحد کرج

درج تاریخ تولد خاص با جلوگیری از زایمان‌ طبیعی و انجام سزارین‌ علاوه بر تحمیل هزینه اضافی به خانواده‌ها و بخش درمان، عوارض جسمانی و حتی خطرناک برای مادر و جنین دارد.
از عوارض زایمان به روش سزارین که در زایمان‌های تقویمی اتفاق می‌افتد، می‌‌توان به عفونت محل عمل، عفونت لگن، عفونت ریوی، عفونت مجرای ادراری، آمبولی ریه، عوارض بیهوشی و … اشاره کرد. مطالعات نشان می‌‌دهد هزینه‌‌های مالی دوره عمل و بستری در بیمارستان، داروهای مصرفی و عوارض احتمالی آنها، در اعمال سزارین چند برابر زایمان طبیعی است.
با این حال زایمان زودرس برای مادر و نوزاد نیز تبعاتی به همراه دارد، جنین برای تولد باید به حدی از بلوغ رسیده‌باشد از نظر فیزیولوژی نیز حاملگی 40 هفته کامل است و برای افرادی که لازم است سزارین انجام شود در هفته 39 این اطمینان وجود دارد که ریه جنین تکامل یافته و سزارین را می‌توان انجام داد. البته در موارد خاص که مادر مشکل زمینه‌ای داشته‌باشد، شاید زایمان زودتر انجام شود اما در حالت عادی باید طول دوره حاملگی طی شود.
بر اساس شواهد علمی تولد پیش از موعد و نارسی نوزاد قبل از تکمیل مدت طبیعی بارداری که آماده تطابق با زندگی بیرون از رحم نیست، بر تکامل ارگان‌های مختلف نوزاد تأثیر منفی خواهدداشت و باعث ایجاد عوارض جسمانی و به خطر افتادن سلامت نوزاد می‌‌شود .
وقتی نوزاد زودتر به دنیا می‌آید وزن کمتری دارد که این موضوع هم در نگهداری بچه یا عوارضی مانند زرد شدن وی تاثیرگذار است. از سوی دیگر امکان دارد در پروسه شیردهی نتواند ارتباط درستی با مادر برقرار کند و مجبور به استفاده از شیرخشک شود.
شایع‌ترین عارضه زایمان زودرس و محروم کردن نوزاد از زندگى کامل رحمی، به خصوص عبور از کانال زایمان زودتر از موعد و بدون درد زایمان، کامل نشدن بافت ریه نوزاد است که بچه در ظاهر مشکلی ندارد اما سبب افزایش عوارض تنفسی و سندرم دیسترس تنفسی می‌شود که این سندرم اغلب، در نوزادانی که بین 37 هفته تا 39 هفته متولد می‌‌شوند، بروز می‌‌کند. گاهی هم این دیسترسی تنفسی بسیار مقاوم به درمان است و به درمان‌‌های رایجی که برای این نوزادان انجام می‌‌شود، پاسخ نداده و متاسفانه به مرگ نوزاد منجر می‌‌شود.
بزرگ‌ترین شاخص مرگ و میر در کودکان نیز مربوط به سال اول تولد بوده و حدود 80 درصد مربوط به ماه اول تولد است همچنین اغلب مرگ و میرهای دوره نوزادی مربوط به نارسی است که اگر جلوی آن را بگیریم، در کل مرگ و میر نوزادی کاهش می‌یابد.
این نوزادان در آینده نیز در معرض بیماری‌های آسم، آلرژی دیابت اوتیسم و بیش‌فعالی قرار می‌گیرند؛ در نتیجه این‌که والدین تصور کنند نوزادشان زودتر به دنیا بیاید و در آینده مشکلی نخواهدداشت، کاملا نادرست است؛ ضمن این‌که عوارض دیررسی وجود دارد که معلوم نیست چه زمانی ظاهر می‌شود.
لذا تاکید بر فرهنگ‌سازی بیشتر در امر زایمان طبیعی از سوی وزارت بهداشت و همکاری بین بخشی با ارگان‌‌های دیگر از جمله ثبت‌احوال و آگاهی بخشی مادران جامعه می‌‌تواند نقشی بی‌بدیل برای مقابله با چنین رفتارهای غیرعلمی و غیرمنطقی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها