رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر:

در اصفهان تراکم‌فروشی نداریم / راه‌اندازی خط ۲ مترو از دارک به لاله تا ۱۴۰۳

«راه‌اندازی خط دو متروی اصفهان در دستور کار کمیسیون اقتصادی شورای ششم بوده و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است؛ در همین راستا قرارداد ۵۹۴ میلیون یورویی با شرکت مپنا منعقد شد تا بتوانیم سال ۱۴۰۳، اولویت نخست فاز یک این خط از ایستگاه دارک تا لاله و سپس کل خط را به بهره‌برداری برسانیم.»
کد خبر: ۱۴۰۴۰۹۹

جام جم آنلاین اصفهان؛ شورای ششم شهر اصفهان شامل ۱۳ عضو و هفت کمیسیون تخصصی است که یکی از آن‌ها کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری است؛ این کمیسیون که فعالیت‌ها و برنامه‌هایی همچون تعیین و ارائه نرخ پیشنهادی خدمات را به صحن علنی شورا بر عهده دارد، از جمله کمیسیون‌های مطرح شورا است که ارتباط تنگاتنگی با معیشت و زندگی شهری شهروندان دارد.

کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان که با حضور پنج نفر از اعضای شورا تشکیل شده است، فعالیت‌های حوزه سرمایه‌گذاری مدیریت شهری را نیز دنبال می‌کند که در همین زمینه، افزایش مشارکت‌جویی در اجرای پروژه‌ها را در دستور کار قرار داده است تا بتوان با اجرای آنها کیفیت زندگی شهروندان را افزایش داد.

در راستای اطلاع از فعالیت‌ها و اقدامات این کمیسیون در سال ۱۴۰۱ و آگاهی از برنامه‌های و چشم‌انداز آن در سال ۱۴۰۲، گفت‌وگویی را با عباس حاج‌رسولی‌ها، رئیس کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

سال گذشته در کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای ششم اصفهان چه اقداماتی انجام شد؟

یکی از مهمترین اقداماتی که طی یک‌سال اخیر در حال انجام بوده است، انعقاد قرارداد حدود ۶۰۰ میلیون یورویی با شرکت مپنا برای خرید قطارها و تجهیز خط دو متروی اصفهان است؛ این قرارداد که به‌صورت فاینانس و با کمک دولت منعقد شد، یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای ششم در سال گذشته به شمار می‌رود.

از دیگر اقدامات مهمی که اواخر سال گذشته انجام شد، انعقاد قرارداد احداث هتل برای تکمیل فازهای محقق نشده مجموعه ارگ جهان‌نما بود که به‌صورت مشارکتی با یک سرمایه‌گذار انجام می‌شود و راه‌اندازی آن بیش از سه‌هزار میلیارد تومان هزینه دارد.

در حوزه درآمد نیز ساماندهی تراکم‌های ساختمانی انجام شد، به‌طوری که می‌توان گفت در اصفهان تراکم‌فروشی نداریم و پروانه ساختمانی طبق طرح جامع و تفصیلی صادر می‌شود، لذا این ساختار به‌گونه‌ای تعریف شد که جدا از پروانه‌های ساختمانی که تا دو طبقه بدون دریافت هزینه تراکم صادر می‌شود، با افزایش ارتفاع از این میزان، عوارض ساختمانی با فرمولی محاسبه و دریافت می‌شود که سال گذشته سازماندهی و سیستمی شد و هزینه آن برای مناطق کم‌برخوردار نیز کاهش یافت؛ این اقدام باعث ایجاد عدالت نسبی شد که سال جاری نیز به‌صورت کامل‌تر اجرا می‌شود.

در دوره نخست شورای اسلامی شهر، موضوع ساماندهی تراکم‌های ساختمانی را مطرح کردم و با توجه به اینکه در دوره پنجم این تراکم‌ها دچار به‌هم‌ریختگی شد و از کنترل شهرداری خارج بود، مدیران مناطق پانزده‌گانه بیشتر با توافق، روند را پیش می‌بردند که این مشکل در این دوره مدیریت شهری اصفهان رفع شد.

سال ۱۴۰۱ در مباحث اقتصادی، راه‌اندازی خط دو مترو در دستور کار کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان و مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت و اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شد؛ در همین راستا قرارداد ۵۹۴ میلیون یورویی با شرکت مپنا منعقد شد تا بتوانیم در سال ۱۴۰۳ اولویت نخست فاز یک این خط را حدفاصل ایستگاه دارک تا لاله و سپس کل خط را به بهره‌برداری برسانیم؛ همچنین در بودجه نیز مترو یکی از مباحث کلیدی بود.

برای احداث رینگ چهارم اصفهان در محدوده شرق شهر، حدود هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد تا بتوانیم پایان سال ۱۴۰۲ آن را به بهره‌برداری برسانیم.

مباحث کوچک‌تری نیز توسط کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورا پیگیری شد که از جمله آن‌ها می‌توان به آزادسازی گلوگاه‌های ترافیکی محلات شهر و حمایت از محله‌محوری اشاره کرد.

به نظر شما احداث هتل در ارگ جهان‌نما می‌تواند این ساختمان را متحول کند؟

پروژه ارگ جهان‌نما چهار فاز دارد که در زمان خود یکی از پروژه‌های بسیار مهم کشور بود و رئیس‌جمهور وقت کلنگ احداث آن را به زمین زد و حتی یک مسابقه بین‌المللی برای طراحی آن در نظر گرفته شد اما به دلایلی اجرای آن با مشکلاتی مواجه و دو فاز اصلی در حوزه گردشگری رها شد و با توجه به فضای تبلیغاتی آن، کسی رغبتی برای تحقق این فازها نداشت.

در دوره ششم مدیریت شهری تصمیم گرفتیم به‌صورت مشارکتی با بخش خصوصی برای رونق بخشی به جهان‌نما گام برداریم که با اجرای پروژه هتل، قیمت سایر فازهای مجموعه جهان‌نما نیز تغییر خواهد کرد.

مباحث مالکیتی این مجموعه نیز مشکلاتی دارد که شهرداری پیگیر رفع آن است؛ با توجه به کمبود هتل در اصفهان، می‌طلبید در کنار گذر فرهنگی چهارباغ، هتلی ایجاد شود، لذا یک هتل پنج ستاره با بیش از ۲۰۰ تخت‌خواب در ارگ جهان‌نما احداث خواهد شد.

چشم‌انداز کمیسیون حقوقی، اقتصادی و گردشگری شورای ششم اصفهان برای سال ۱۴۰۲ چیست؟

با توجه به اینکه اصفهان در مباحث مشارکتی تجربه خوبی دارد، در نظر داریم این حوزه را فعال کنیم؛ در حوزه مسکن نیز با سازمان توسعه مسکن ایران تفاهم‌نامه‌ای منعقد شده است تا شهرداری اصفهان با مشارکت بخش خصوصی پنج هزار واحد مسکونی احداث کند که در صورت تحقق، می‌تواند به این حوزه و افراد ضعیف جامعه کمک کند.

در حوزه گردشگری نیز تقویت زیرساخت‌های فرهنگی و گردشگری به‌صورت مشارکتی با همکاری بخش خصوصی مد نظر است و سعی می‌کنیم بسترسازی مناسبی برای این موضوع داشته باشیم که پروژه‌های تئاتر شهر و چرخ‌وفلک بزرگ اصفهان از جمله موارد مد نظر است.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در اصفهان نمونه‌های موفقی داشته است که از جمله آنها می‌توان به شهر رویاها و آکواریوم اصفهان اشاره کرد که سعی می‌کنیم این روند را ادامه دهیم همچنین بستر هتل‌سازی در اصفهان فراهم است و هزینه صدور پروانه ساختمانی برای هتل حدود صفر است تا سرمایه‌گذاران رغبت بیشتری برای سرمایه‌گذاری در اصفهان داشته باشند.

همچنین مطالبه جریان دائمی زاینده‌رود نیز مد نظر کمیسیون است و ضرورت دارد پروژه بهشت‌آباد که باید در دهه ۱۳۸۰ اجرا می‌شد تا آبی که به شهرهای و استان‌های مجاور انتقال می‌یابد به زاینده‌رود بازگردد، اجرا شود.

یکی از مطالبات کلیدی، شرعی و قانونی شهروندان اصفهان جریان مستمر آب در رودخانه زاینده‌رود است و در صورتی که دولت سیزدهم در این امر کوتاهی کند، مدیون مردم نصف‌جهان است؛ زاینده‌رود می‌تواند محور اقتصادی کشور باشد زیرا با جریان دائمی آن علاوه بر زیر کشت رفتن اراضی شرق اصفهان و تولید محصولات کشاورزی، گردشگری نصف‌جهان نیز رونق خواهد یافت.

از رئیس‌جمهور درخواست داریم هرچه سریع‌تر دستور خود را برای جریان دائمی زاینده‌رود ابلاغ کند، زیرا هرچه در جریان دائمی این رودخانه تأخیر داشته باشیم، به کشاورزی و اقتصاد کشور و اصفهان لطمه می‌خورد در حالی که رونق هر دو، مد نظر مقام معظم رهبری است.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها