سخنگوی وزارت خارجه گفت: طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیات ایران به عربستان خواهیم بود تا زمینه‌های بازگشایی سفارت ایران را فراهم کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیات ایران به عربستان خواهیم بود تا زمینه‌های بازگشایی سفارت ایران را فراهم کنیم.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری هفتگی با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدا گفت: به رغم تلاش‌هایی که از سوی طرف‌ها صورت گرفت تا برای سیاست خارجی ایران خللی ایجاد کنند، ما یک سال پرتلاش توام با موفقیت‌های برجسته را پشت سر گذاشتیم، هم در حوزه مناسبات با کشورهای منطقه و هم خارج از منطقه. کارنامه دستگاه سیاست خارجی ایران کارنامه توام با موفقیت است. ما سال جدید را در حالی آغاز کردیم که مقام معظم رهبری هم در گفتگوهای خود با کارگزاران ایران و مسئولان و همه دست اندرکاران نظام، تاکیدی که داشتند بر دستگاه دیپلماسی و این دستگاه هم تلاش خواهد کرد تا به افزایش تحرک در عرصه سیاست خارجی توجه ویژه کند و با تلاش حداکثری به منویات معظم له جامه عمل بپوشاند.

رژیم صهیونیستی از هیچ فرصتی برای اقدامات جنایت کارانه علیه مردم منطقه فروگذار نخواهد کرد

کنعانی درباره تحولات فلسطین و جنایات رژیم صهیونیستی گفت: ما در صحنه فلسطین هم شاهد تحولات خاصی بودیم. رژیم صهیوتیستی به رغم دست و پنجه نرم کردن با تنش‌های داخلی و شکاف گسترده سیاسی که در اراضی اشغالی شاهد هستیم، اما باز به دلیل ماهیت جنایتکارانه این رژیم و انتقال بحران شاهد حملات جدید رژیم به مناطق فلسطینی بودیم.

هم در غزه و هم اقدامات تروریستی در کرانه غربی که علیه حاکمیت ارضی سوریه انجام داد و تعدی و اهانت به مقدسات مسلمین نشان داد که این رژیم از هیچ فرصتی برای اقدامات جنایت کارانه خودش علیه مردم منطقه فروگذار نخواهد کرد.

ما خوشبختانه شاهد بیداری امت اسلامی هستیم. در ماه مبارک رمضان ما در آستانه روز جهاتی قدس قرار داریم که با نگاهی به افق‌های بلند و دور دست ما شاهد خروش ملل آزاده جهان در دفاع از حقوق ملت فلسطین خواهیم بود. کما اینکه در روزهای اخیر هم شاهد برگزاری نشست‌ها و اجتماعات بسیار خوبی در حوزه جغرافیایی مختلف بودیم و اطمینان داریم که در روزهای آینده هم شاهد برگزاری این چنین نشست‌ها خواهیم بود. ملت ایران هم ان شاالله در جمعه آینده حضور حماسی خود را به رخ همه خواهند کشاند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص نقش کشورها در پیشبرد اهداف ملت فلسطین گفت: طبیعتا نقش حمایتی جامعه بین‌المللی از ملت مظلوم فلسطین یک ضرورت است. بر مبنای مسئولیت‌های بین‌المللی و انسانی همه کشورها مسئولیت دارند از حقوق ملت فلسطین دفاع کنند. طبیعتا کشورهای اسلامی نقش جدی تر و مهمتری دارند. در همه چارچوب‌ها نفش ملت‌های مسلمان بسیار تعیین کننده است مضافا اینکه این کشورها مسئولیت دارند تا مانع استفاده از رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین شوند.

حضور رژیم صهیونیستی تهدیدی علیه امنیت کشورهای منطقه است. بنابراین کمک به ملت مظلوم فلسطین اقدامی توام با تدبیر برای جلوگیری از اقدامات تروریستی رژیم است. در روزهای اخیر ما شاهد گفتگوهای تلفنی وزیر خارجه با تعدادی از وزرای خارجه کشورهای اسلامی بودیم و تاکیدی که کردند بر نقش سازمان همکاری اسلامی بر نشست فوق العاده برای بررسی شرایط فلسطین و اقدامات جنایتکارانه این رژیم علیه ملت فلسطین.

از تمدید آتش بس به گونه‌ای که منجر به رفع کامل محاصره یمن شود حمایت می‌کنیم

کنعانی درباره مذاکرات در یمن و آیا اینکه ایران حضور خواهد داشت یا خیر، گفت: در بحث یمن شاهد تحولات جدیدی در این پرونده هستیم. ما در ارتباط با یمن دارای موضع اصولی بودیم. ما از ابتدا همواره راهکار نظامی را برای این بحران مردود می‌دانستیم و تاکید کردیم که تنها راه راهکار سیاسی است که همه طرف‌ها در یمن حضور پیدا کنند.

در این ارتباط ایران به عنوان کشوری که صاحب نقش است راهکار سیاسی ارائه کرده بود. ما در همین ارتباط از روند آتش بس حمایت کرده بودیم و همچنین تاکید کردیم که از تمدید آتش بس به گونه‌ای که منجر به رفع کامل محاصره یمن شود حمایت می‌کنیم. در ارتباط با اصل پرونده یمن ما تاکید کردیم که ملت یمن هستند که نسبت به آینده کشورشان تصمیم بگیرند و کسی حق ندارد بجای ملت یمن در ارتباط با سرنوشت یمن تصمیم گیری کند.

در ارتباط با مذاکرات طرف‌های یمنی همیشه نقش مثبتی ایفا کردیم. گفتگوها و مذاکراتی را در دوره‌های مختلف داشتیم و به پیشبرد طرح‌های صلحی که دولت عمان مطرح کرده بود کمک کردیم. ما همچنان در همین روند هستیم. در مجموع امیدواریم که با توجه به شرایط جدید در منطقه شاهد شکل گیری روند آتش بس پایدار متناسب با منافع ملت یمن باشیم.

طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیات ایران به عربستان خواهیم بود

وی در ارتباط با عربستان گفت: توافقاتی میان دو طرف برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور صورت گرفت، هیات فنی عربستان سعودی در روز شنبه وارد تهران شد و هیاتی هم در تهران و هم در مشهد مشغول بررسی شرایط و سازکار مناسب برای بازگشایی سفارت عربستان هستند. بر همان مبنا هم ما طی چند روز آینده شاهد عزیمت هیات ایران به عربستان خواهیم بود تا زمینه‌های بازگشایی سفارت ایران را فراهم کنیم.

کنعانی در خصوص زمان سفر هایت فنی ایران به عربستان گفت: ما همانطور که در روزهای قبل متعاقب نشست مشترک دو کشور در سطح وزرای خارجه اطلاع رسانی کردیم توافق شد که دو طرف در روزهای آینده برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور شرایط را فراهم کنند. بر اساس آنچه که در پکن اتفاق افتاد عملا روابط رسمی دو کشور ایران و عربستان برقرار شده و برای فعال سازی روابط و نمایندگی‌ها نیازمند اقدامات اجرایی بودیم که توافق شد هیات‌های دو کشور به سمت کشور مقابل عزیمت کنند. طی دو سه روز آینده هیات ایران هم عازم عربستان خواهد شد. ما برای فعال سازی سفارتخانه‌ها نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم.

روابط ایران و عربستان دارای تاثیرات مثبت در منطقه است

وی افزود: طبیعتا توافقات ایران و عربستان همانطور که تا الان شاهد بودیم با بازخوردهای خوبی برخوردار بوده و حتما تاثیرات مثبت در تقویت همکاری برای افزایش صلح و ثبات و تقویت مناسبات تجاری نه تنها بین دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت. ما گمان می‌کنیم که روابط ایران و عربستان دارای تاثیرات مثبت در منطقه است.

ایران در جهت ثبات در عراق تلاش کرده است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اشغال عراق توسط رژیم آمریکا و سفر وزیر عراقی به تهران گفت: ما طبیعتا آنچه که در عراق رخ داد، از جهت اینکه ما شاهد شکل گیری روندی در عراق هستیم که ملت عراق در روند دموکراتیک با مراجعه به صندوق آرا نمایندگان خود را انتخاب می‌کنند، ما همواره به انتخاب ملت عراق احترام گذاشتیم.

ما به رغم ملاحظاتی که نسبت به عملکرد سوء آمریکا در عراق داریم و صدها نفر از مردم عراق جان خود را از دست دادند، اما ایران در جهت ثبات در عراق تلاش کرد و ایران شریک اثرگذاری برای ملت عراق است. در ارتباط با روابط دوجانبه ما سنگ بنای خوبی را بنیان گذاری کردیم. روابط دو کشور ریل مناسبی را دراختیار دارد و در حوزه‌های مختلف دارای همکاری هستیم. در حوزه اقتصادی شاهد یک روابط گرم و نزدیک و توام با منافع مشترک هستیم و حجم مبادلات ما بسیار قابل توجه است. در سطوح مختلف دولتی ارتباطات نزدیک برقرار است.

وی افزود: در استمرار گفتگوها و مذاکرات دو کشور برای تقویت همکاری از جمله در زمینه حمل و نقل سفر وزیر عراقی صورت گرفت. ما در حوزه ریلی و دیگر حوزه‌ها احتیاج به روابط دو کشور هستیم. توافق دو کشور برای ایجاد خط ریلی شلمچه به بصره است که ما نیاز داریم این خط ریلی را تاسیس کنیم. خوشبختانه در این ارتباط می‌توان گفت به رغم توافق‌های قبلی، یک توافق کاملا عملیاتی شکل گرفته است. دولت عراق متعد شد که این زمینه شرایط لازم را فراهم کند.

مسائل بحرانی در منطقه می‌بایست در چارچوب رویکرد سیاسی مورد حل و فصل قرار گیرد


وی در پاسخ به تسنیم در خصوص تحولات در آذربایجان گفت: تغییر و تحولات در وزارت خارجه یک اتفاق جدیدی نیست. در ارتباط با مسائل قفقاز ما هیچ نقطه جدیدی بر مواضع گذشته ایران نداریم که بخواهیم در این جلسه اضافه کنم. ایران یکبار دیگر بر مواضع گذشته تاکید می‌کند که مسائل بحرانی در منطقه می‌بایست در چارچوب رویکرد سیاسی مورد حل و فصل قرار گیرد و ما از رویکردهای سیاسی همواره استقبال می‌کنیم.

در ارتباط با بحرین فضای مثبت ایجاد شده است

کنعانی در خصوص روابط با بحرین گفت: در ارتباط با بحرین فضای مثبت ایجاد شده در منطقه، به ویژه در ارتباط با فضای جدید و از سرگیری روابط ایران و عربستان تاثیر بر کل منطقه داشته است. ما در بحرین شاهد شکل گیری یک فضای مثبت هستیم. اما مایل هستیم به استقبال تحولات آتی نروم و بگذاریم کارها در مجرای سیاسی خودش پیش برود. ما شاهد سفر دو هیات از ایران به بحرین بودیم. یک هیات فنی برای بررسی اماکن دیپلماتیک ایران در این کشور بود که به بحرین سفر کردند. هیات دوم هم هیات پارلمانی ایران بود که برای نشست بین المجالس به منامه سفر کرده بود و فرصتی برای گفتگوی پارلمانی دوجانبه فراهم شد و گفتگوها مثبت بود.

روابط ایران و امارات روابط رو به جلویی است

وی در خصوص روابط با امارات نیز اظهار کرد: روابط ایران و امارات روابط رو به جلویی است و با بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکارات انجام شده ما شاهد ارتقا روابط دو کشور بودیم و هیات‌های مختلفی تبادل شد و در مجموع ما شاهد یک روند رو به جلو و تقویت همکاری‌ها با امارات هستیم. در خصوص سفرهای مقامات عالیه دو کشور هم هماهنگی‌ها در حال انجام است./تسنیم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها