معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت هشدار داد:

احتمال ادامه روند افزایشی کرونا در بهار | هر نوع علامت سرماخوردگی را کرونا تلقی کنید

بروز موج جدید کووید ۱۹ در فصل بهار ابهاماتی را به همراه داشته است

حساسیت بهاری یا موج جدید کرونا؟

در این روزهای بهاری که زمان حساسیت‌های فصلی است و از سوی دیگر با شیوع واریانت‌های دیگری از کرونا نیز همزمان شده، بسیاری سردرگم شده و نمی‌دانند دچار حساسیت فصلی هستند یا مبتلا به کرونا شده‌اند.
کد خبر: ۱۴۰۳۵۵۳
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

 با توجه به تشابهی که علائم هر دو اختلال با هم دارد، تشخیص این دو از یکدیگر بسیار دشوار است اما تا حدودی با آگاهی از علائم هر کدام از آنها می‌توان با اطمینان بیشتری تشخیص داد که به کدام‌یک از آنها مبتلا شده‌اند.

برخی علائم اصلی کووید- ۱۹ شامل تب، خستگی و سرفه‌های خشک می‌شود و برخی از این علائم نیز مشابه سرماخوردگی است؛ مانند آبریزش بینی.

به همین دلیل گاهی تشخیص این که به چه بیماری‌ای دچار شده‌ایم دشوار می‌شود. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کرونا تزریق واکسن است که در مواردی، هم از ابتلا به بیماری کمک و هم از شدت‌یافتن علائم جلوگیری می‌کند. کسانی که تاکنون دوزهای واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند البته نیازی به تزریق دوز یادآور جدید در موج جدید بیماری نیست. زیرا احتمال وجود ویروس نهفته در بدن زیاد است و امکان دارد با تزریق واکسن بیماری به شکل تشدیدشده‌ای بروز پیدا کند.

حساسیت با تب همراه نیست

علائم حساسیت فصلی اغلب به دلیل بروز التهاب در بدن رخ می‌دهد که عامل ایجادکننده آن معمولا گرده‌های گیاهان و گل‌ها است. علائم معمول حساسیت‌های فصلی شامل آبریزش بینی، سرفه‌های خشک و خش‌دار، آبریزش و خارش چشم‌ها و گرفتگی بینی می‌شود. از بارزترین علائمی که در حساسیت‌های فصلی وجود ندارد، وجود تب در مبتلایان است. اما در مقابل، کووید- ۱۹ با علائمی چون تب یا لرز، سرفه‌های خشک، دشواری در تنفس، دردهای عضلانی، گلودرد، خستگی، سردرد، کاهش بویایی و چشایی، گرفتگی یا آبریزش بینی، مشکلات گوارشی مانند حالت تهوع، استفراغ و اسهال، قرمزی چشم‌ها و جوش‌های پوستی همراه است. در صورت مشاهده هر کدام از این علائم به ویژه مشکلات تنفسی حتما به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که مبتلا به حساسیت‌های بهاره هستید و هر ساله در فصل بهار با علائم مشابهی مواجه می‌شوید، در علائمی که به تازگی به سراغ‌تان می‌آید به دنبال علائم مشابه با سال گذشته باشید.

حساسیت‌های شدید حتی ممکن است باعث ایجاد احساس سنگینی در قفسه‌سینه یا کوتاهی در تنفس شود که این علائم در مبتلایان به آسم شدیدتر است اما مراقب باشید، چرا که کرونای شدید هم ممکن است با همین علائم همراه باشد. پس بهتر است بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

آیا عطسه از علائم شایع کرونا محسوب می‌شود؟

به‌رغم علائم متفاوتی که کووید- ۱۹ دارد، محققان عطسه را از علائم شایع این بیماری عنوان کرده‌اند و عطسه‌کردن به‌ویژه در مکان‌های عمومی می‌تواند منتشرکننده ویروس‌های مختلفی چون آنفلوآنزا، سرماخوردگی و کرونا باشد. از این رو مهم است هنگام عطسه‌کردن یا با دستمالی راه خروج ترشحات دهان و بینی را بپوشانید یا از ماسک استفاده کنید و حتما بعد از عطسه دست‌هایتان را بشویید.

قرمزی چشم‌ها نشانه چیست؟

تنها حدود یک تا ۳ درصد افراد مبتلا به کرونا دچار قرمزی چشم می‌شوند. اگر متوجه قرمزی چشم‌های‌تان شدید، ممکن است به دلیل ابتلا به کرونا نباشد اما اگر همراه آن علائم مشابه حساسیت‌های هر ساله را هم دارید، احتمال این که دچار حساسیت شده باشید، بسیار بالاست.

چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟

اگر با آگاهی از تمام علائم باز هم نتوانستید این دو عارضه را از هم تشخیص دهید، بهتر است دمای بدن را کنترل کنید. در حالی که تب از علائم معمول کرونا به شمار می‌رود، این علامت در کنار کوتاهی تنفس، درد قفسه‌سینه و کاهش چشایی و بویایی می‌تواند به تشخیص حساسیت از کرونا به شما کمک کند. اگر هیچ یک از این علائم را نداشتید، به احتمال زیاد دچار حساسیت فصلی شده‌اید.

منابع: Webmd و forbes

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها