دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که با اتهاماتی از جمله پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی مواجه است، دیروز با حضور در نیویورک در جلسه دادگاه حضور یافت.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که با اتهاماتی از جمله پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی مواجه است، دیروز با حضور در نیویورک در جلسه دادگاه حضور یافت.
کد خبر: ۱۴۰۲۸۸۶

دونالد ترامپ ۷۶ ساله که چهره پیشتاز نامزدهای جمهوریخواهان در انتخابات ۲۰۲۴ آمریکاست، اولین رئیس‌جمهوری سابق این کشور است که با اتهامات کیفری مواجه است. براساس گزارش‌ها رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دادگاه با ۳۴ فقره جرم برای «دستکاری سوابق تجاری» مواجه است و هیچ‌یک از اتهامات علیه ترامپ، جرایمی نیستند که مجازات‌شان با کمتر از یک‌سال زندان انجام شود.دو منبع آگاه اعلام کردند ترامپ برای تقویت تیم حقوقی خود، تاد بلانچ، وکیل برجسته و دادستان فدرال سابق را برای دفاع از خود استخدام کرده است. وکلای ترامپ مخالفت خود را با هرگونه فیلمبرداری، عکاسی و پوشش رادیویی ابراز کردند و طی درخواستی به دادگاه گفتند که چنین چیزی «فضای تقریبا سیرک مانندی را که در این پرونده شکل گرفته، تشدید می‌کند و از شأن و منزلت دادگاه می‌کاهد.»قاضی خوان مرکان روز دوشنبه دستور داد تا پنج عکاس پیش از شروع تفهیم اتهام به مدت چند دقیقه عکسبرداری کنند.
هفته گذشته هیأت‌منصفه دادگاهی در منهتن به اتهام حق‌السکوتی که ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ به یک بازیگر فیلم‌های غیراخلاقی پرداخت کرده، علیه او اعلام جرم کرد. گفته می‌شود که ترامپ در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ این زن را تهدید کرده بود که رابطه غیراخلاقی‌اش با او را فاش نکند و در اسناد مالی، حق‌السکوتی که به او پرداخت کرده را ذیل حقوق وکیل خود نوشته تا ردی از ماهیت واقعی این تراکنش باقی نماند. تحلیلگران معتقدند رسیدگی به پرونده ترامپ، بسیار طولانی خواهد بود. او بارها اعلام کرده که قویا با این اتهامات مبارزه خواهد کرد. او حق دارد به اسنادی که دادستان‌ها در تحقیقات خود جمع‌آوری کرده‌اند، همچنین به صورتجلسه هیأت‌منصفه و شواهد شاهدان دسترسی داشته باشد. وکلای ترامپ نیز احتمالا از شیوه‌های قانونی مختلف سعی خواهند کرد تا روند رسیدگی به این پرونده را متوقف کنند.

تاثیر پرونده بر حضور انتخاباتی ترامپ
در هفته‌های اخیر که موضوع رسیدگی قضایی به اتهام‌های ترامپ بیش از هر زمان دیگری داغ شد، ترامپ نیز بارها تاکید کرد کیفرخواست صادر شده علیه او اقدامی سیاسی از جانب مخالفانش به‌حساب می‌آید که قصد دارند کارزارش برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را ملغی کنند و مانع راهیابی مجددش به کاخ سفید شوند.
البته قانون اساسی آمریکا هیچ چیزی درباره سلب صلاحیت افراد به‌دلیل طرح اتهامات جنایی یا محکومیت بیان نمی‌کند و بر همین اساس انتظار می‌رود که دونالد ترامپ، با هدف موفقیت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ میلادی، تمام مراحل رسیدگی به این پرونده را به نمایشی برای جذب طرفداران بیشتر تبدیل کند.
به‌گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، وکلای ترامپ بر این باورند که چند روز آینده روزهای حیاتی و سرنوشت‌سازی برای موکل‌شان به حساب می‌آید و پافشاری ترامپ بر بیان اظهارات خارج از عرف سیاسی باعث می‌شود تا نتیجه رسیدگی به پرونده به‌نفع او تمام نشود.
به این ترتیب برخی شواهد نیز نشان می‌دهد ترامپ هشدار تیم حقوقی‌اش را پذیرفته است. به‌عنوان مثال، دو روز قبل ترامپ در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی «سوشال تروث» مقاله‌ای را به اشتراک گذاشت که تصویر آن طعنه‌ای تحریک‌آمیز به الوین برگ، دادستان پرونده بود، مقاله‌ای که رئیس‌جمهور سابق آمریکا کمی پس از به اشتراک گذاشتنش، آن را از حساب کاربری‌ خود حذف کرد.
ترامپ با بیان این‌که اتهام پرداخت حق‌السکوت علیه او، سیاسی و در راستای دخالت‌ها در نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ است، مدعی شد دموکرات‌ها در طول دهه‌ها بارها تقلب کرده‌اند.

موافقت ۶۰‌درصدی آمریکایی‌ها با اعلام جرم علیه ترامپ
در چنین شرایطی در تازه‌ترین نظرسنجی که شبکه خبری سی‌ان‌ان انجام داده ۶۰‌درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی با اعلام جرم علیه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا موافق هستند.در این نظرسنجی همچنین مشخص شده‌است که اکثر آمریکایی‌ها معتقدند که سیاستمداران در اعلام جرم علیه ترامپ نقش دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها