مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمانشاه؛

۲ حادثه مرگبار در «دالاهو» منجر به مرگ ۲ نفر شد

گزارش میدانی از وضعیت نرخ مرغ در سطح شهر و اختلاف آن با قیمت مصوب:

عرضه مرغ با قیمتی بالاتر از قیمت مصوب در کرمانشاه/بی تدبیری دامن مردم را می گیرد

پرکشیدن قیمت مرغ و فاصله گرفتن از قیمت مصوب در کرمانشاه بازهم خبرساز شده و انتظار می رود مسئولین با تدابیری در ایامی که جوجه ریزی و مرغ زیاد است آن را خریداری و ذخیره لازم را انجام دهند تا در روزهای کاهش عرضه، بتوان بازار را متعادل کرد اما به طور معمول این کار انجام نشده و دود آن به چشم مردم می‌رود.
کد خبر: ۱۴۰۲۷۶۸

جام جم آنلاین-پریا امیری پریان؛ بالا و پایین شدن قیمت مرغ یک بار دیگر دامن بازار کرمانشاه را گرفته است و مردم از نیمه‌های ایام نوروز تاکنون با افزایش شدید قیمت مرغ مواجه شده اند و حتی عرضه مرغ به قیمت دولتی در راستای تنظیم بازار نیز، کمکی به کنترل قیمت‌ها نکرده است.

در اواسط تعطیلات نوروز قیمت هرکیلو مرغ حتی به میزان 75 هزار تومان هم رسید، این در حالی بود که قیمت مصوب هر کیلو مرغ در استان بر اساس اطلاعیه جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار 63 هزار تومان اعلام شد و عرضه مرغ با قیمت بیشتر مصداق گرانفروشی تلقی شد.


اکنون قیمت‌ها کمی تعدیل شده و در اکثر مرغ فروشی‌ها قیمت چیزی بین 67 تا 69 هزار تومان است اما باز هم با قیمت مصوب فاصله دارد.

این در حالی است که اوایل سال گذشته و با حذف ارز یارانه‌ای 4200 تومانی از مرغ و نهاده‌های مربوط به آن، مردم به یکبار افزایش شدید قیمت مرغ را تجربه کردند.

نوسانات قیمت مرغ با جوجه ریزی و عدم جوجه ریزی و در نتیجه آن کمبود مرغ در بازار نسبت مستقیم دارد و هر زمان که مرغداران بنا به دلایل مختلف تصمیم بگیرند که جوجه ریزی نداشته باشند نزدیک به 40 روز بعد نتیجه آن در بازار قابل مشاهده خواهد بود.

این انتظار می‌رود، اکنون که چندین سال است داستان نوسانات قیمت مرغ و جوجه ریزی تکرار می شود، مسئولین با تدابیری در ایامی که جوجه ریزی و مرغ زیاد است خریداری و ذخیره انجام دهند تا در ایام کمبود با عرضه مرغ، بتوان بازار را متعادل کرد اما به طور معمول این کار انجام نشده و دود آن به چشم مردم می‌رود.

مرغ شب عید با قیمت مناسب تامین نشد


" زهرا محمدی" یکی از شهروندان کرمانشاه است و با انتقاد از وضعیت بازار مرغ خصوصا در روزهای انتهایی تعطیلات نوروز، گفت: مرغ در برخی روزها به کیلویی75 هزار تومان هم رسید و بسیاری از مغازه داران هم یا مرغی برای فروش نداشتند و یا از فروش آن خودداری می‌ کردند.


وی ادامه داد: این افزایش قیمت و کمبود مرغ در شرایطی رخ داد که مردم در این ایام به شدت به مرغ نیاز داشتند و مسئولین از قبل وعده داده بودند مرغ مورد نیاز شب عید مردم با قیمت مناسب تامین شود.


به گفته این شهروند، اکنون که قیمت گوشت قرمز افزایش پیدا کرده اکثر مردم مصرف مرغ را در سبد خانوار خود افزایش داده اند و با این قیمت ها مرغ نیز کم کم از سفره مردم کنار خواهد رفت.

تقاض و عرضه همخوانی ندارد

" اکبر شجاعی" یکی از عرضه کنندگان مرغ در بازار کرمانشاه است و دلیل این افزایش قیمت مرغ را کمبود آن می داند و می گوید: وقتی که مرغ کم است و به میزان کافی بین مغازه داران توزیع نمی شود و از سوی دیگر تقاضا زیاد است نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نخواهد دشت.


وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی به مغازه داران اعلام می کنند مرغ با قیمت کیلویی 63 هزار تومان به فروش برسد اما وقتی که مغازه دار خود مرغ را با قیمت بیش از 63 هزار تومان می خرد چطور حاضر است آن را با همان قیمت بفروشد، در نتیجه یا مجبور است سود قانونی خود را بگیرد و یا مغازه را تعطیل کند و فروش نداشته باشد تا قیمت ها متعادل شود.


شجاعی خاطرنشان کرد: بازار مرغ همواره با این نوسانات مواجه بوده و انتظار می رود مسئولین با مدیریت جوجه ریزی فکری به حال این موضوع بکنند.


تاثیر حذف ارز بر هزینه تولید


وی به این نکته هم اشاره کرد که با حذف ارز 4200 تومانی از نهاده های مرغ، هزینه تولید آن بسیار افزایش یافته و در چنین شرایطی اصلا جوجه ریزی و تولید برای مرغ داران نمی صرفد، در نتیجه در ایامی که جوجه ریزی انجام نمی دهند کمی بعد نتیجه آن را به صورت کمبود و افزایش قیمت در بازار شاهد می شویم.


افزایش قیمت به ضرر تولیدکننده است


" فتح الله محمدی" یکی از تولیدکنندگان مرغ است و درباره اینکه چرا گاهی تولیدکنندگان تمایلی به جوجه ریزی ندارند، گفت: هیچ تولید کننده ای راضی به افزایش قیمت مرغ نیست زیرا هرچقدر قیمت ها بالا باشد قدرت خرید مردم کاهش یافته و فروش ما نیز پایین می آید.


وی ادامه داد: مرغ داران بعد از حذف ارز یارانه ای با افزایش قیمت بسیار زیادی مواجه شدند، بگونه‌ای که قیمت هر کیلو ذرت به عنوان یکی از نهاده های اصلی تا هشت برابر افزایش یافت و در سویا نیز افزایش شش، هفت برابری قیمت را داشتیم و این در حالی است که بر اساس قیمت مصوب، هر کیلو مرغ تنها دو برابر شد.


وی معتقد است، با این شیوه همین حالا نیز تولید مرغ برای مرغ داران به ضرر است و بسیاری از جوجه ریزی خودداری می کنند زیرا متحمل زیان خواهند شد.

وقفه در جوجه ریزی قیمت را افزایش داد


در همین راستا رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه نیز از برخورد با گرانفروشی مرغ در سطح بازار کرمانشاه خبر داد.


«علی چاله چاله»با اشاره به اینکه افزایش قیمت مرغ مقطعی بود و البته مختص به استان کرمانشاه هم نیست، خاطرنشان کرد: دلیل این امر وقفه در جوجه ریزی و کمبود مرغ بود که به زودی مرتفع خواهد شد و قیمت ها تعدیل می شود.


وی همچنین از تداوم عرضه مرغ در سطح استان تا متعادل شدن قیمت ها نیز خبر داد و اظهار داشت: عرضه مرغ هم در شهر کرمانشاه و هم در شهرستان های استان در حال انجام است.

وی قیمت مصوب مرغ را کیلویی 63 هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه مرغ با قیمت بیشتر تخلف است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها