افزایش تنش‌ها در شبه جزیر کره با ادامه رزمایش‌های آمریکا

تهدیدات بی‌سابقه اتمی از سوی کره شمالی

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به علت رزمایش‌های مشترک و مداوم آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای کره شمالی و اقدامات واکنشی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تشدید شده است اما هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند و در حالی که رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی ادامه دارد، کره شمالی به شکل بی‌سابقه‌ای این دو کشور را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرده است.
در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به علت رزمایش‌های مشترک و مداوم آمریکا و کره جنوبی در نزدیکی مرزهای کره شمالی و اقدامات واکنشی و آزمایش‌های موشکی کره شمالی، تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تشدید شده است اما هیچ یک از طرفین حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند و در حالی که رزمایش‌های مشترک آمریکا و کره جنوبی ادامه دارد، کره شمالی به شکل بی‌سابقه‌ای این دو کشور را به استفاده از سلاح اتمی تهدید کرده است.
کد خبر: ۱۴۰۲۶۱۳
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

در این میان نهادهای بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل نیز با بستن چشم‌های خود بر اقدامات تنش‌زای آمریکا و کره، صرفا اقدامات کره شمالی را محکوم می‌کنند که همین مسأله باعث تشدید واکنش‌ها از سوی پیونگ یانگ شده است.
در چنین شرایطی ژاپن و کره جنوبی اخیرا با مشارکت ناو هواپیمابر اتمی «یو اس اس نیمیتز» آمریکا رزمایشی را در دریای ژاپن برگزار کردند و طبق گفته خبرگزاری یونهاپ، این رزمایش قرار است هفته آینده نیز ادامه داشته باشد.
همین مسأله باعث شد کره شمالی با تحریک‌آمیز خواندن رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی در شبه جزیره کره، به سئول و واشنگتن هشدار دهد که با یک قدرت اتمی سروکار دارند.در بیانیه کره شمالی که خبرگزاری رسمی این کشور منتشر کرده، آمده است: «آمریکا و اقمار آن باید بدانند دولتی که آنها با آن طرف هستند یک قدرت اتمی با قابلیت‌های واقعی هسته‌ای است و باید بدانند مردم و ارتش ما فقط حرف نمی‌زنند.»کره شمالی همچنین گفته است، خیلی واضح است که اگر نیروهای بازدارنده ما تاثیری نداشته باشند چگونه از سلاح‌های هسته‌ای خود استفاده خواهیم کرد.
کره شمالی در ادامه، رزمایش‌های نظامی آمریکا و کره جنوبی را با مشارکت ژاپن در ماه مارس محکوم کرده است.

افزایش فعالیت‌های هسته‌ای پیونگ‌یانگ
افزایش تنش‌ها در شبه جزیره کره درحالی ‌است که یک اندیشکده آمریکایی روز شنبه گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای، سطح بالایی از فعالیت در سایت اصلی هسته‌ای کره شمالی را نشان می‌دهد.
به نوشته رویترز، این گزارش توضیح می‌دهد: «به نظر می‌رسد این تحولات منعکس‌کننده دستورالعمل اخیر کیم جونگ اون برای افزایش تولید مواد شکافت‌پذیر این کشور برای گسترش زرادخانه تسلیحات هسته‌ای خود است».
بر اساس این گزارش، پروژه نظارتی موسوم به «۳۸ــ شمال» مستقر در واشنگتن می‌گوید فعالیتی که بر اساس تصاویر گرفته شده در سوم و ۱۷مارس مشاهده کرده، می‌تواند نشان دهد یک رآکتور آزمایشی آب سبک (ELWR) در تأسیسات یونگ بیون در حال تکمیل و انتقال به وضعیت عملیاتی است.در این گزارش آمده است این تصاویر نشان می‌دهد یک رآکتور ۵مگاواتی در یونگ‌بیون به کار خود ادامه می‌دهد و ساخت یک ساختمان پشتیبانی در اطراف آن آغاز شده است.علاوه بر این، تخلیه آب از سیستم خنک‌کننده آن رآکتور شناسایی و ساخت‌وسازهای جدیدی نیز در اطراف کارخانه غنی‌سازی اورانیوم یونگ‌بیون آغاز شده است.

دستور کیم جونگ اون به ارتش
کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی چند روز قبل به ارتش این کشور دستور داد آمادگی استفاده از سلاح هسته‌ای را در هر زمانی داشته باشند.همچنین رهبر کره شمالی از متخصصان هسته‌ای این کشور خواست تولید مواد هسته‌ای با درجه تسلیحاتی را افزایش دهند و سلاح‌های اتمی قدرتمندتری بسازند. این درخواست رهبر کره شمالی در آستانه ورود یک ناو گروه تهاجمی نیروی دریایی آمریکا به منطقه شبه جزیره کره و برای مقابله با تهدیدهای آمریکا و کره جنوبی مطرح شده است.
خبرگزاری رسمی کره شمالی (KCNA) روز سه‌شنبه گزارش داد که کیم جونگ اون در نشستی با مقامات موسسه تسلیحات هسته‌ای این کشور گفته، کره شمالی باید برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای خود در هر زمان و هر مکان آماده شود.
کیم افزوده است، ما نباید هرگز از کار روی تحکیم نیروی واکنش اتمی خود راضی شویم و باید مستمر برای تقویت نیروی هسته‌ای تلاش کنیم.
​​​​​​​کره شمالی چند روز قبل اعلام کرد یک پهپاد زیرآبی با قابلیت حمل کلاهک اتمی آزمایش کرده است که می‌تواند یک سونامی رادیواکتیو ایجاد کند. این کشور همچنین در روزهای گذشته دو موشک بالستیک دیگر آزمایش کرد.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها