آبی‌ها سال را با حذف از آسیا آغاز کردند

عکس نوشت | انفجار بمب در قلب استقلال!

آبی‌ها سال را با حذف از آسیا آغاز کردند

انفجار بمب در قلب استقلال!

متخصص ترکاندن بمب در مقاطع مختلف سال اینبار بمب را وسط قلب باشگاه استقلال منفجر کرد. مرد بمب‌ها، مرد ادعاها و مردی که چند بار به عنوان مدیرعامل و سرپرست به استقلال رفت و برگشت داشت بخشی از پروسه شکست سنگین استقلال در همین ابتدای سال شد.
متخصص ترکاندن بمب در مقاطع مختلف سال اینبار بمب را وسط قلب باشگاه استقلال منفجر کرد. مرد بمب‌ها، مرد ادعاها و مردی که چند بار به عنوان مدیرعامل و سرپرست به استقلال رفت و برگشت داشت بخشی از پروسه شکست سنگین استقلال در همین ابتدای سال شد.
کد خبر: ۱۴۰۲۶۱۲
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

این از شوربختی هواداران دو آتشه استقلال است که سال را باید اینگونه آغاز کنند؛ حذف از لیگ قهرمانان آسیا. علی فتح‌الله‌زاده به عنوان مرد شماره یک مدیریتی استقلال اکنون ناراحت است اما مگر ناراحتی او اهمیتی هم دارد؟ آبی‌ها قطعا در لیگ قهرمانان فصل آینده جایی ندارند. در واقع این باشگاه برای دومین سال پیاپی از آسیا حذف شد و تلخ‌ترین دبل تاریخ خود را بر جای گذاشت. این اتفاق را چگونه می‌توان تحلیل کرد؟

۱۱۸ میلیارد تومان در حساب استقلال
فتح‌الله‌زاده چه زمانی به این سوال پاسخ می‌دهد: طلب استراماچونی در حساب استقلال بود اما چرا پرداخت نشد؟ بنابر ادعای رئیس سازمان خصوصی‌سازی بابت پرداخت بدهی باشگاه استقلال به آندره‌آ استراماچونی و دیگر بازیکنان و مربیان خارجی ۱۱۸میلیارد تومان به این باشگاه پرداخت شده است. بدهی استراماچونی ۳۲‌میلیارد تومان بود و پرداخت نشدن به موقع بدهی هم باعث شد آبی‌ها باز هم از آسیا حذف شوند. از آن ۱۱۸میلیارد تومان، ۹۳ میلیارد تومان به صورت مستقیم به حساب باشگاه واریز شده است. گفته می‌‌شود که بخشی از پول واریز شده به حساب استقلال برای مسائل دیگر هزینه شده است و طلب‌های نه‌چندان ضروری را پرداخت کرده‌اند.

همکاری ناخواسته آجورلو و فتح‌الله‌زاده
از ۹ماه پیش محرز بود اگر بدهی استراماچونی پرداخت نشود آنگاه استقلال یک حذف آسیایی دیگر را تجربه می‌کند. در واقع حذف استقلال را این گونه هم می‌توان تعریف کرد؛ دو مدیرعامل سابق(آجورلو) و کنونی‌(فتح‌اله‌زاده) دست به دست هم دادند و آبی‌ها را به قهقرای دیگری سوق دادند. تعلل بیش از اندازه برای پرداخت بدهی استراماچونی و دیگران و فقدان مدیریت بر روی قضیه رایزنی‌ها البته پیگیری طلب‌های خود باشگاه حاصل مدیریت آجورلو و سپس فتح‌الله‌زاده بود.

رد درخواست باشگاه استقلال
مدیررسانه‌ای باشگاه استقلال از درخواست این باشگاه از کنفدراسیون فوتبال آسیا برای افزایش مهلت پرداخت طلب بدهی‌ها خبر داده بود اما AFC آب پاکی را روی دست مدیران باشگاه ریخت و اعلام کرد ۳۱ مارس آخرین مهلت است. تا آخرین ساعات اداری ۳۱ مارس نیز طلب ۳۲ میلیاردی استراماچونی ودیگر طلبکاران پرداخت نشد تا به این ترتیب حذف استقلال در مرحله رسمی شدن قرار بگیرد و در نهایت قطعی شود. کنفدراسیون فوتبال آسیا به این دلیل به آبی‌ها‌ مهلت نداد که پیش از آن مهلت‌های دیگری هم داده بود اما با توجه به این‌که باشگاه از این مهلت به درستی استفاده نکرد آخرین مهلت را دیگر تمدید نکردند.

مهدی تاج هم آمد
ساعاتی پس از حذف آسیایی استقلال اعلام شد رایزنی‌های مهدی تاج با کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر افزایش مهلت پرداخت بدهی استقلال شاید روزنه‌ای برای بازگشت آبی‌ها به آسیا باشد. در واقع تا روز شنبه این امیدواری وجود داشت اما در سیزدهمین روز از فروردین ماه ۱۴۰۲ اعلام شد که حکم حذف استقلال از آسیا قطعی و رسمی است و دیگر بازگشتی در کار نیست. استقلال در صورت قهرمانی در این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران و یا جام حذفی باز هم جایی در لیگ قهرمانان فصل آینده نخواهد داشت حتی اگر همین لحظه کل بدهی از سوی باشگاه پرداخت شود. راحت‌ترین کار بعد از حذف آسیایی استقلال، تکذیب این موضوع از سوی مدیران بود اما چنین نشد و چنین هم نخواهد شد. کنفدراسیون آسیا مهلت ارائه مدارک برای کسب مجوز حرفه‌ای را تمدید نخواهد کرد و آخرین فرصت، همان جمعه شب بوده است.

استعفای قابل پیش‌بینی
در شرایط فعلی چه چیزی راحت‌تر و بهتر از استعفا برای فتح‌الله‌زاده؟ نامش هر چیزی می‌تواند باشد. «فرار رو به جلو»، «شانه خالی کردن از مسئولیت» و یا هر چیز دیگری. فتح‌الله‌زاده اکنون چیزی جز بهانه‌های دم‌دستی و مشتی استدلال‌های ناکارآمد چیزی ندارد. او و تمام تجارب مدیریتی‌اش باید درست و سربزنگاه به کار استقلال می‌آمد اما چنین اتفاقی رخ نداد و او با خاطره‌ای بسیار بد آبی‌ها را ترک کرد. رایزنی‌‌های تیم مدیریتی فتح‌الله‌زاده برای دریافت ۱۰۰میلیارد تومان از همراه اول هم بی‌ نتیجه بود تا آبی‌های پایتخت برای دومین سال متوالی از آسیا حذف شوند هر چند شنیده می‌شود این طلب ۱۰۰ میلیاردی هم به استقلال پرداخت شده بود.
آخرین خبر: هیات مدیره باشگاه استقلال با استعفای فتح‌الله‌زاده مخالفت کرده است، این آخرین خبری است که از باشگاه استقلال به گوش می‌رسد.

پمپاژ یاس
واکنش‌ها نسبت به حذف استقلال از آسیا بسیار زیاد بود. جعفر شربیانی، عضو شورای شهر تهران نوشت: «حذف باشگاه بزرگ و مردمی استقلال با هواداران میلیونی از لیگ قهرمانان آسیا، نماد و نشانه‌ ناکارآمدی، پنهان‌کاری و عدم صداقتِ مدیران ورزش بوده و حاصلی جز پمپاژ یأس، سرخوردگی و بی آینده نشان دادن جامعه ایرانی در این برهه حساس کنونی ندارد. وظیفه پاسخگویی به این افتضاح تاریخی مستقیما به عهده شخص وزیر ورزش می‌باشد‌.»

سرنوشت دیگر تیم‌های ایرانی
استقلال حذف شد اما سرنوشت دیگر باشگاه‌های ایرانی برای حضور در آسیا چه می‌شود؟ پرسپولیس، گل‌گهر، سپاهان و فولاد هنوز وضعیت مشخصی ندارند. باشگاه نساجی که به عنوان قهرمان جام‌حذفی فصل گذشته سهمیه مستقیم را برای لیگ قهرمانان فصل آینده گرفته است. البته فولاد و سپاهان مشکلی بابت حضور در آسیا نخواهند داشت و هیچ اخطاری هم به آنها نداده‌اند. پرسپولیس نیز مستندات مالی را ارسال کرده است اما در رابطه با این باشگاه و صدور مجوز حرفه‌ای‌اش فعلا وضعیت مشخصی وجود ندارد. یک ماه پیش فدراسیون فوتبال در بیانیه خود در مورد تعیین چهار سهمیه لیگ قهرمانان آسیا، دو سهمیه اول را به قهرمانان این دو فصل لیگ‌برتر و دو سهمیه بعدی را در اختیار قهرمانان جام‌حذفی قرار داده بود. اما یک شرط مهم هم وجود دارد: «شرط کسب مجوز باشگاهی برای معرفی باشگاه‌ها الزامی است.»

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها