حوادث چهارشنبه سوری امسال ۴۰۹۵مصدوم برجای گذاشت

پایان چهارشنبه سوزی با ۲۹قربانی

شب چهارشنبه سوری امسال هم مثل سال‌های‌گذشته، جنگ تمام عیارآتشینی در بسیاری از خیابان‌ها وکوچه پس کوچه‌های تهران و شهرهای دیگر کشور برگزار شد که تصاویر آن دست کمی از میدان جنگ واقعی نداشت.
کد خبر: ۱۴۰۱۴۹۴

خیلی‌ها قطع عضو شدند، بعضی بینایی چشم‌شان را از دست دادند، عده‌ای فوت شدند و بعضی هم به دلیل سوختگی با درجات مختلف به اجبار مهمان بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها شدند تا سال نو و تعطیلات را برای یک شب هیجان از دست بدهند تا حدی که بنا بر اعلام رئیس سازمان اورژانس‌کشور، آمار مصدومیت‌ها و فوتی‌های امسال در مقایسه با سال ۱۴۰۰، رشد ۲۲ درصدی داشته است.

به گزارش خبرنگار جام‌جم، آخرین چهارشنبه سال ۱۴۰۱ در حالی برگزار شد که بسیاری از مردم و کسبه زودتر از روزهای‌گذشته، کسب و کار خود را تعطیل و به خانه برگشتند تا از انفجار و صدمات بمب‌های دستی کوچک و انواع و اقسام مواد منفجره در امان بمانند. حتی خیابان‌ها هم خلوت بود و به‌جز تعداد کمی از رانندگان، کمتر راننده‌ای جرات می‌کرد در میان دود و آتش و انفجار با خودرویش بیرون بیاید. بسیاری از عابران هم با توجه به تجربه‌هایی که از سال‌های پیش داشتند، ترجیح دادند در چهار دیواری خانه امن خود بمانند تا این‌‌که شاهد آتش بازی جوانان و نوجوانان باشند، اما این هم باعث نشد تا عابران عبوری از گزند چهارشنبه سوزی در امان بمانند. سال گذشته و بر اساس آخرین آمارهای اورژانس‌کشور، ۱۷نفر جان خود را از دست دادند، ۱۱۱نفر قطع عضو شدند، ۶۶۵ نفر از ناحیه چشم آسیب دیدند و ۶۹۲ نفر نیز دچار سوختگی شدند. بیشترین آمار مصدومیت‌ها در چهارشنبه سوری سال گذشته هم متعلق به تهران با ۵۰۵ نفر، آذربایجان‌غربی با ۲۱۰ نفر و آذربایجان‌شرقی با ۱۸۵ نفر بیشترین تعداد مصدومان را داشتند.امسال اما علاقه‌مندان به برگزاری مراسم چهارشنبه سوری حسابی سنگ تمام گذاشتند تا رکورد آسیب‌ها و صدمات سال ۱۴۰۰ را بزنند. براساس اعلام رئیس مرکز اورژانس تهران، در تهران ۱۲ نفر فوت کردند که از این تعداد ۱۰ نفر مرد و دو فوتی دیگر خانم بودند، ۸۸ نفر قطع عضو شدند، ۳۴۲ نفر دچار آسیب چشمی و ۲۰۸ نفر دچار سوختگی شدند. از میان ۱۰۰۹ مصدوم در تهران هم، تعدادی در محل درمان شده و تعدادی دیگر به مراکز درمانی منتقل شدند. همچنین ۳۸ درصد مصدومان هم عابر پیاده بودند.

در کل کشور نیز، از ابتدای اسفند تا ۲۴ اسفند، کل تعداد مصدومان و فوتی‌ها شامل ۴۰۹۵ نفر بود. ۲۸۷ نفر بستری شدند. بخش مراقبت ویژه هم میزبان ۲۵ نفر بود، ۳۶۷۴ نفر درمان و ترخیص شدند، ۱۳۵ نفر در همان محل مصدومیت درمان شدند، ۲۲۲ نفر دچار قطعی عضو شدند، چشم ۱۱۳۲ نفر ‌آسیب دید و در نهایت ۶۲۶ نفر هم دچار سوختگی شدند.

جعفر میعادفر رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: بیشتر مصدومان با ۷۹درصد آقایان و ۲۱درصد باقیمانده بانوان بودند. همچنین ۴۴ درصد آسیب‌دیدگان بین سنین شش تا ۱۸سال یعنی نوجوانان هستند.

در حالی که آماری از تعداد کشته‌شدگان چهارشنبه سوری در کشور منتشر نشده‌، اما بر اساس اخبار به نظر می‌رسد ۲۹نفر در حوادث مرتبط با موادمحترقه جان باختند. ۱۲نفر در تهران، هفت نفر در تبریز ، شش نفر در بوکان، دو نفر همدان و یک نفر در ارومیه و یک نفر دیگر در قزوین قربانی انفجار موادمحترقه خطرناک شدند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها