کد خبر: ۱۴۰۱۲۵۶
نویسنده ​​​​​​​محمدرضا هادیلو | دبیر استان ها

موفقیت‌ در ساخت‌وسازها نیازمند فناوری‌های نوینبعد از اجرای طرح «مسکن مهر» در دولت نهم و دهم و ادامه آن در دولت‌های یازدهم دوازدهم که نتوانست رضایتی دربر داشته باشد، دولت سیزدهم همان طرح را با نام «نهضت مسکن ملی» ادامه می‌دهد. با این‌که قرار است سالی یک میلیون خانه ساخته شود اما بروز برخی مشکلات نشان داد که این کار در این ابعاد عملی نیست و باید عوامل زیادی دست به دست هم بدهد تا بتوان به نتایج ایده‌آل رسید.

هرچند هنوز در برخی استان‌های کشور، مسئولان به دنبال یافتن زمین مناسب برای اجرای طرح ساخت مسکن هستند اما نباید فراموش کرد که گران شدن مصالح و نهایتا افزایش قیمت تمام شده این واحدها از الان به معضل بزرگی برای متقاضیان و مجریان پروژه‌ها تبدیل شده است.در دنیای امروز اگر قرار باشد به تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین توجهی نشود، هیچ صنعتی به موفقیت رسید.صنعت ساختمان‌سازی هم از این امر مستثنی نیست و باید قبول کرد که فقط با ورود این تکنولوژی‌هاست که آینده آن متحول می‌شود.
صنعت ساختمان‌سازی پیوسته در حال تغییر و تحول است، چراکه باید خود را با نمونه‌های نوین سبک معماری و متریال‌ها و استانداردهایی که برای مناطق و اقلیم‌های خاص بروزرسانی می‌شود، وفق دهد. به همین منظور فناوری‌های نوین برای کمک به این مورد ایجادشده و هر سال هم بر تعداد آنها افزوده می‌شود.هدف از ایجاد این نوع از تکنولوژی‌ها این است که هم سرعت ساخت و سازها با توجه به افزایش تقاضا بالا برود و هم ساختمان‌هایی باکیفیت‌تر و متنوع‌تر به وجود بیاد.به عنوان مثال برای ساخت کلیه بناهای مسکونی و اداری و تجاری، بتن یکی از مصالح بسیار پرکاربرد به‌شمار می‌رود که استحکام و مقاومت کششی و تنشی قابل قبولی دارد اما بتن به مرور زمان دچار ترک‌خوردگی و شکستگی می‌شود که ترمیم آن پس از اجرای ساختمان غیرممکن است. تکنولوژی جدید ساختمانی، بتن خود ترمیم‌شونده یا بیوبتن را عرضه کرده است.
در خانه‌های جدید به‌کارگیری انواع مختلفی از فناوری‌های هوش مصنوعی با کمک تجهیزات مختلف، کلیه فرآیندها را بدون دخالت مستقیم انسان کنترل می‌کند. در این خانه‌ها تمامی کارها از جمله مصرف برق و انرژی، سیستم تهویه، روشنایی، سیستم امنیتی و موارد دیگر کنترل و صرفه‌جویی‌های لازم صورت می‌گیرد.در شرایطی که هنوز شهرک‌سازی‌ها در ایران به صورت سنتی و با صرف وقت و هزینه‌های بالا پیش می‌رود، در نقاط دیگر دنیا آجرهای هوشمند وارد بازار شده‌ که در برابر تغییرات مختلف آب و هوایی فرم خود را به گونه‌ای قرار می‌دهد تا به عنوان عایق گرما و سرما باشد. با توجه به خاصیت عایق بودن در مصرف هزینه‌های انرژی هم صرفه‌جویی عظیمی می‌شود.
بر همین اساس از پی و ضدزلزله بودن بنا تا ساخت در و پنجره، استفاده از شیشه‌ها، کف و سقف و حتی بهره‌مندی از نور خورشید برای تولید انرژی باید در ساخت و سازها مدنظر باشد وگرنه این ره هرگز به نتیجه نخواهد رسید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها