یکی از اصلی‌ترین سین‌های سفره هفت‌سین سمنوی آن است. سین پرخاصیتی که هر چند تهیه آن زحمت دارد اما به‌طور کلی به زحمتش می‌ارزد.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۴
نویسنده سارا  راد

مواد لازم:
گندم : ۱ لیوان
آرد مخصوص سمنو، آرد گندم یا آرد نان سنگک: ۲ لیوان
آب: ۵ لیوان

 در دستور سمنوی اصلی نیاز به اضافه کردن شکر نیست و شیرینی آن از جوانه گندم به‌دست می‌آید. در حقیقت وقتی که گندم‌ها جوانه می‌زنند، شیرین می‌شوند. علت این امر تبدیل نشاسته به قند مالتوز در فرآیند جوانه زدن گندم‌هاست.
در این مرحله از طرز تهیه سمنوی خانگی مرحله به مرحله گندم‌های شسته شده را در درون ظرف مناسبی قرار دهید و روی گندم‌ها مقداری آب بریزید و اجازه بدهید تا گندم‌ها جوانه بزند. این مرحله حدود دو تا سه روز زمان می‌برد. 
زمانی که جوانه‌ها قد کشیدند ولی هنوز از پارچه تنظیف بیرون نیامدند، آماده هستند. یادتان باشد اگر گندم‌ها خیلی سبز و بلند شوند و از پارچه تنظیف بیرون بیایند‌، تلخ و شیرینی سمنو کم می‌شود. همین‌ که گندم‌ها شکفته شوند و جوانه بزنند کافی است.
در این مرحله جوانه‌ها را زیر شیر آب بگیرید، خوب بشویید و سپس گندم‌های سبز شده را تکه‌تکه کنید. در مرحله بعد کم‌کم گندم‌های جوانه زده را همراه با مقدار کمی آب گرم در مخلوط‌کن بریزید تا خوب میکس شود.
در آخرین مرحله از طرز سمنو پختن باید گندم‌های میکس شده را در صافی پارچه‌ای بریزید و خوب فشار دهید تا شیره‌اش به‌طور کامل خارج شود. شیره گندم را به‌تدریج روی آرد گندم یا آرد سنگک بریزید و مخلوط کنید. ممکن است آرد گوله شود، اگر گوله شد از الک یا صافی ردش کنید. حالا مواد فوق را به همراه پنج لیوان آب در ظرف روحی یا مسی روی حرارت متوسط بگذارید و‌ مدام هم بزنید. ‌وقتی مخلوط به حالت جوش رسید، حرارت را کم کنید و هر‌از‌گاهی هم بزنید تا ته نگیرد و غلیظ شود. وقتی غلظت سمنو مثل دسر فرنی شد زیر قابلمه شعله‌پخش‌کن بگذارید و در قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید. این کار برای بهتر شدن رنگ سمنو است و سمنو خوشرنگ می‌شود. اجازه بدهید برای یک ساعت سمنو دم‌بکشد. در این فاصله دو یا سه بار سمنو را هم بزنید تا ته نگیرد.

خواص سمنو 

سمنو از نظر طب سنتی دارای طبع گرم و معتدل است. 100گرم سمنو 300گرم کالری،‌6گرم پروتئین و 52گرم کربوهیدرات دارد.
سمنو حاوی موادی مانند سلنیوم، فسفر، کرومیوم، روی، آهن، مس و انواع ویتامین‌های K، E،A  و گروه ویتامین‌های‌ B1،B3، ‌B5، B8 و B12 ‌است.
مصرف سمنو باعث تقویت عمومی بدن به‌ویژه استخوان‌ها می‌شود زیرا سمنو سرشار از کلسیم و پتاسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. بنابراین افراد میانسال که در معرض پوکی استخوان قرار دارند، می‌توانند با مصرف به اندازه سمنو از این بیماری جلوگیری کرده و استخوان‌های خود را تقویت‌کنند.
مواد مغذی موجود در سمنو به رشد جسمی و ذهنی کودکان و تقویت استخوان‌های کودک کمک می‌کند.
سمنو سرشار از آهن است و مصرف آن توسط خانم‌های باردار برای درمان کم‌خونی‌شان مفید است. مصرف سمنو در بارداری باعث درمان یبوست در زنان باردار شده و دفع را برای‌شان آسان می‌کند. استفاده از سمنو باعث بهبود سختی زایمان، نازایی و شیردهی می‌شود. مصرف سمنو باعث افزایش شیر در مادران شیرده می‌شود و نوزادان را قوی می‌کند. سمنو حاوی آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه B است و برای خون‌سازی و تنظیم هورمون‌ها مفید بوده و می‌تواند در رفع خستگی تاثیر‌گذار باشد.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها