خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به بازتاب بین المللی وسیع توافق ایران و عربستان به میزبانی پکن و استقبال جهانی گسترده از این رویداد مهم نوشت: تلاش‌های صلح چین به طور گسترده مورد توجه جهان قرار گرفته زیرا توافق عربستان و ایران، برای همه مردم دنیا مهم است.
خبرگزاری رسمی چین «شینهوا» روز یکشنبه در گزارشی با اشاره به بازتاب بین المللی وسیع توافق ایران و عربستان به میزبانی پکن و استقبال جهانی گسترده از این رویداد مهم نوشت: تلاش‌های صلح چین به طور گسترده مورد توجه جهان قرار گرفته زیرا توافق عربستان و ایران، برای همه مردم دنیا مهم است.
کد خبر: ۱۴۰۱۰۰۶

به گزارش جام جم آنلاین، خبرگزاری شین هوا نوشت: اعلام احیای روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی که روز جمعه در بیانیه‌ای مشترک با چین اعلام شد، با استقبال گسترده‌ای در سراسر جهان به عنوان پیروزی برای صلح و گفت‌وگو مواجه شده است.

تحلیلگران و رسانه ها چین را به دلیل نقشش به عنوان یک میانجی صلح و تلاش برای تسهیل گفت و گو میان دو دولت، تحسین کردند.

پیروزی برای صلح

تهران و ریاض با قدردانی از کمک چین، برای باز کردن فصل جدیدی در روابط ابراز امیدواری کرده اند.

مساعد بن محمد العیبان، نماینده عربستان و مشاور امنیت ملی این کشور، ضمن ابراز ارزش و قدردانی از نقش مستمر و مثبت جمهوری خلق چین در این زمینه گفت: ما برای توافقی که به دست آوردیم ارزش قائل هستیم و امیدواریم به گفت و گوی سازنده ادامه دهیم.

علی شمخانی، همتای ایرانی وی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز گفت: رفع سوء تفاهم‌ها و نگاه به آینده در روابط تهران-ریاض، موجب توسعه ثبات و امنیت منطقه و افزایش همکاری‌های کشورهای منطقه می‌شود.

به گزارش رسانه‌های ایرانی، شمخانی در ادامه از نقش سازنده چین در حمایت از توسعه روابط بین کشورها که برای حل چالش‌ها، افزایش صلح و ثبات و ارتقای همکاری‌های بین‌المللی ضروری است، قدردانی کرد.

کشورها و طرف های مختلف خاورمیانه از جمله مصر، امارات، اردن و عراق نیز از توافق پکن استقبال کردند. «انور قرقاش»، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور امارات متحده عربی در توییتر نوشت: ما از توافق بین عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک استقبال می‌کنیم و از نقش چین در این زمینه استقبال می‌کنیم.

وی گفت: امارات به اهمیت ارتباطات و گفت‌وگوی مثبت میان کشورهای منطقه برای تحکیم مفاهیم حسن همجواری و شروع از یک زمینه مشترک برای ساختن آینده‌ای باثبات‌تر برای همه معتقد است.

در همین حال، سازمان ملل متحد توافق عربستان و ایران برای برقراری مجدد روابط دیپلماتیک را تحسین کرد و از نقش چین در این روند قدردانی کرد.

«استفان دوجاریک»، سخنگوی سازمان ملل ضمن قدردانی از تلاش‌های سایر کشورها مانند عمان و عراق گفت: دبیرکل از جمهوری خلق چین به خاطر میزبانی این مذاکرات اخیر و ترویج گفت‌وگو بین دو کشور قدردانی کرده است.

چرا چین؟

تحلیل‌گران خاطرنشان کردند که چین به جایگاه کشورهای منطقه احترام می گذارد و با رقابت ژئوپلیتیکی در خاورمیانه مخالف است. چنین رویکردی به چین کمک کرده تا در منطقه اعتبار پیدا کند.

«لیو لانیو»، کارشناس مسائل ایران در موسسه مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه چینگ‌هوا چین، به شین‌هوا گفت: چین ابتکارات عملی در امنیت جهانی ارائه کرده است که به منافع همه طرف‌ها احترام می‌گذارد و آنها را در نظر می‌گیرد.

لیو با بیان اینکه چین سابقه استعمار یا مداخله در خاورمیانه را ندارد، افزود: کشورهای منطقه مانند ایران و عربستان سعودی در حال حاضر چین را به عنوان ارائه‌دهنده راه‌حل امنیتی برای صلح می‌پذیرند.

«محمدرضا منافی»، سردبیر میز خبری آسیا و اقیانوسیه خبرگزاری رسمی ایران(ایرنا) نیز به به شینهوا گفت: جامعه بین المللی باید از نقش چین به عنوان کشوری که برای صلح و ثبات در جهان تلاش می کند قدردانی کند.

منافی گفت: چین معتقد است که همه کشورها در کنار هم و با همکاری هم می توانند به توسعه و پیشرفت مشترک و منافع مشترک و متقابل دست یابند. پکن بر این باور است اگر صلح و دوستی بین کشورهای جهان برقرار شود به نفع همه مردم در سراسر جهان است و جنگ و خصومت هرگز سودی برای بشریت نخواهد بود.

«توماس اس. واریک»، کارشناس ارشد غیرمقیم در مرکز استراتژی و امنیت اسکوکرافت شورای آتلانتیک، گفت: نقش عمومی چین در بیانیه امروز نشان‌دهنده علاقه این کشور به انجام کاری است که کمتر کشور دیگری می‌توانست انجام دهد: جلب اعتماد هر دو طرف.

«جاناتان فولتون»، کارشناس ارشد غیرمقیم برنامه های خاورمیانه در شورای آتلانتیک، گفت: پکن توانسته است روابط را در هر دو طرف خلیج فارس بهبود ببخشد و در عین حال سرمایه دیپلماتیک را در یک منطقه ایجاد کند، راهی که دیگر قدرت های فرامنطقه ای نمی توانند.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها