قرارداد ایران و عربستان برد ـ برد است

توافقی که «دکترین کارتر» را به شکست کشاند

دبیرکل اتحادیه عرب با استقبال از توافق ایران و عربستان، آن را نویدبخش مرحله جدیدی از روابط میان دو کشور توصیف کرد و افزود: این توافق به تنش های میان تهران و ریاض که بیش از هفت سال تداوم داشت، پایان می دهد.
کد خبر: ۱۴۰۰۹۳۲

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، «احمد ابوالغیط»، در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که توافق ایران و عربستان نویدبخش مرحله جدیدی از روابط مثبت میان دو کشور است که در تحقق ثبات در منطقه سهیم خواهد بود.

وی در ادامه از تلاش های چین، عراق و سلطنت عمان برای رسیدن به این توافق تقدیر کرد.

به‌ دنبال سفر بهمن‌ ماه آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» به پکن، «علی شمخانی» از روز دوشنبه ۱۵ اسفند با هدف پیگیری توافقات سفر رئیس جمهور، مذاکرات فشرده‌ای را به‌منظور حل‌ و فصل نهایی موضوعات فیمابین تهران - ریاض با همتای سعودی خود در چین آغاز کرد.

در پایان این مذاکرات، روز جمعه ۱۹ اسفند ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر و توافق تهران - ریاض برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از هفت سال قطع رابطه اعلام شد.

وزارت امور خارجه کشورمان نیز شنبه شب بیانیه ای در خصوص توافق با عربستان منتشر کرد که در آن آمده است: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت جناب آقای دکتر ابراهیم رئیسی، در اجرای عملی دکترین سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند و در مسیر عینیت بخشیدن به سیاست همسایگی و در تکمیل گام های موثر قبلی، یک گام مهم دیگر به پیش نهاد و در نتیجه مذاکرات فشرده و عملگرایانه، توافق پکن را به منظور قرار گرفتن روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان در مسیر طبیعی محقق کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با ابراز اطمینان نسبت به نقش و آثار مثبت این توافق در تأمین منافع مشترک دو ملت ایران و عربستان و دیگر ملت های منطقه، لازم می داند از ابتکار، میزبانی و نقش جمهوری خلق چین در تحقق این توافق و نیز از نقش مؤثر دولت‌های دوست و همسایه، عراق و عمان در این زمینه قدردانی نماید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها