پرسپولیس و سپاهان در ال کلاسیکوی ۸۰ به مصاف هم می‌روند

فینال بزرگ پایان سال

هنوز آن یکی ال‌کلاسیکوی وطنی را با تمام ابعاد و هیجان‌هایش به طور کامل هضم نکرده بودیم که خیلی زود و موعد ال کلاسیکوی بعدی سر رسید. اما باید مسابقه‌ قبلی سپاهان و پرسپولیس را در‌نظر بگیرید و آن را ضربدر پنج کنید.
کد خبر: ۱۴۰۰۸۰۳
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش

این می‌شود کل هیجان و بزرگی دیدار امروز. دیدار قبلی سرخ‌ها و زردها دقیقا ۱۷روز پیش در مرحله یک هشتم نهایی جام‌حذفی برگزار شد و پرسپولیسی‌ها در حالی که روزهای بدی را پشت سر می‌گذاشتند موفق شدند در نقش جهان با نتیجه پرگل ۴ بر ۲ سپاهان را ببرند و به یک چهارم نهایی برسند. اما تقابل امروز آنها فراتر از یک هشتم نهایی جام‌حذفی است، اینجا جایی در هفته بیست و سوم رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران است و دو تیم برای صدرنشینی و قهرمانی می‌جنگند. تعریف بسیار خلاصه و موجز از دیدار امروز همین است؛ فینال بزرگ این فصل از رقابت‌های لیگ‌برتر فوتبال ایران.

اختتامیه با شکوه در ۱۴۰۱

این یک اختتامیه تمام‌عیار و باشکوه برای لیگ‌برتر فوتبال ایران در سال ۱۴۰۱ است. هر چند لیگ تمام نمی‌شود اما بازی‌ها با یک فینال تمام‌عیار و بزرگ موقتا تعطیل می‌شود تا همه چیز به سال بعد موکول شود. قطعا بازنده روزهای سختی را تجربه خواهد کرد؛ هر چند برتری در این مسابقه تضمین کننده قهرمانی در این فصل نیست. البته ثبت نتیجه تساوی در این مسابقه به شدت به سود استقلال خواهد بود که در رده سوم همچنان چشم به صدر و قهرمانی دارد. تقابل شماره ۸۰ پرسپولیس و سپاهان این‌بار در آزادی و مقابل چشم تماشاگرانی است که به ورزشگاه می‌آیند.

بار دیگر یحیی – مورایس

دو نفر از مربیان برتر فوتبال ایران به فاصله کمتر از ۱۷روز با شاگردان‌شان مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند. هم یحیی گل‌محمدی و هم ژوزه مورایس مربیان خوش‌اقبالی هستند که مجموعه‌ای از بهترین و باکیفیت‌ترین بازیکنان داخلی را در اختیار دارند. در سپاهان امید نورافکن، رامین رضاییان، محمد دانشگر، شهریار مغانلو و یکی دو جین بازیکن آماده دیگر حضور دارند و در پرسپولیس هم مهدی ترابی، محمد عمری، گولسیانی، امیری و چند بازیکن دیگر. تقابل قبلی اندیشه‌های یحیی و مورایس با نتیجه ۴ بر ۲ به سود یحیی تمام شد. اما این‌بار هم هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست.

ستاره باران در آزادی

بار دیگر این ستاره‌ها مقابل هم صف‌آرایی می‌کنند، ستاره‌های سرخ این طرف و ستاره‌های زردپوش اصفهانی در آن طرف. در پرسپولیس عمری و ترابی به تازگی به زوجی خطرناک تبدیل شده‌اند. احتمال اندکی هم وجود دارد که شیخ دیاباته به طور کامل مصدومیت خود را پشت سر گذاشته باشد اما آماده بازی نیست. سعید صادقی هم دیگر مصدوم نیست اما احتمال بازی کردن او به طور ثابت کم است. از سویی مانوئل فرناندز هافبک مصدوم و با‌تجربه سپاهان شاید در این مسابقه حضور داشته باشد.

بهترین گلزنان دو تیم: شهریار مغانلو (سپاهان ۸ گل)، محمد عمری (پرسپولیس- ۴ گل).
نتیجه بازی رفت: تساوی بدون گل
جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی: سپاهان (یک، ۴۶ امتیاز) و پرسپولیس (۲، ۴۵ امتیاز)

طلسم ۴ ساله برای سرخ‌ها

سرخ‌ها آخرین بار چهار سال پیش سپاهان را در آزادی برده بودند و بعد از آن نتوانستند مقابل حریف قدرتمند خود در این ورزشگاه به برتری دست پیدا کنند. آن زمان برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس بود. پرسپولیس با هدایت این مربی کروات در سیزدهم بهمن ماه ۱۳۹۷ موفق شد با دو گل سپاهان را شکست بدهد.

عملکرد ۲ تیم در لیگ ۲۲

گل‌های سپاهان: ۳۵
گل‌های پرسپولیس: ۲۹
دفاع سپاهان: ۱۴ گل خورده
دفاع پرسپولیس: ۱۱ گل خورده

نتیجه‌گیری در ۶ بازی اخیر: سپاهان با ۵ برد و یک مساوی، پرسپولیس سه برد و دو باخت و یک مساوی.
نتیجه هفته اخیر دو تیم: (تراکتور ۲ - پرسپولیس۳)، (سپاهان ۳-هوادار یک).

جنجال ۶ هزار نفری

حداکثر ۵ هزار پرسپولیسی و حداکثر هزار سپاهانی. این نحوه تقسیم جایگاه‌های ورزشگاه آزادی برای تماشاگران است. به عبارتی تقسیم‌بندی به جای ۹۰ به۱۰، ۸۰ به۲۰ خواهد بود که متفاوت با قوانین لیگ‌برتر ایران است. این موضوع باعث ناراحتی پرسپولیسی‌ها شده است.

پیام حیدری؛ داور بازی بزرگ

قضاوت داور فوق حساس پرسپولیس و سپاهان بر عهده پیام حیدری داور ۳۶ ساله است. او قبلا سابقه داوری در دیدار مربوط به پرسپولیس را داشته اما هرگز سوت مسابقه‌ای را نزده که یک طرف آن سپاهان است. به این ترتیب او امروز برای نخستین‌بار برای زردپوشان اصفهانی قضاوت خواهد کرد. نکته بسیار جالب این که تقابل سوم اسفند سپاهان و پرسپولیس در یک هشتم نهایی جام‌حذفی با قضاوت برادر پیام حیدری یعنی بیژن حیدری همراه بود. حالا دومین برادر مسابقه حساس هفته بیست و سوم را سوت می‌زند.

۱۸
تا قبل از بازی امروز، یحیی گل‌محمدی ۱۸بار به عنوان مربی تیم‌های مختلف مقابل سپاهان قرار گرفته که نتیجه آن ۳برد، ۱۰مساوی و ۵ باخت بوده است. عملکرد یحیی در قامت سرمربی پرسپولیس مقابل سپاهان هم ۳ برد، ۳ مساوی و یک باخت بوده است.

۳
این دو تیم لیگ‌برتری تا قبل از این سه بار در ماه اسفند مقابل هم قرار گرفته بودند که همه چیز در حالت تساوی قرار دارد. سهم پرسپولیس و سپاهان هر کدام‌شان یک برد بوده و یک بازی‌شان در آخرین ماه سال نیز با تساوی تمام شده است.

۴۴
بازی امروز پرسپولیس و سپاهان در واقع چهل و چهارمین بازی این دو تیم در تاریخ لیگ‌برتر است. در ۴۳ بازی قبلی کفه بردهای تیم اصفهانی سنگین‌تر است زیرا ۱۴بازی را برده و در مقابل ۱۲برد برای پرسپولیس ثبت شده است. ۱۷بازی‌شان هم با تساوی به اتمام رسیده است.

۲۹
در بین چهار تیم بالای جدول این فصل، پرسپولیس ضعیف‌ترین خط حمله را دارد. شاگردان یحیی گل‌محمدی در ۲۲بازی خود موفق به زدن ۲۹ گل شده‌اند. قرمزها بعد از سپاهان با ۳۵ گل و گل‌گهر و استقلال با ۳۱ گل، در رده چهارم قرار دارند.

۳۸
این سی و هشتمین بازی است که این دو تیم در تهران به مصاف هم می‌روند. در ۳۷ بازی قبلی، سهم قرمزهای پایتخت ۱۷ برد و سهم زردپوشان اصفهانی ۱۴ پیروزی بوده است. ۶ بازی‌شان هم با تساوی تمام شده است.

۸۰
فوتبال دوستان امروز برای هشتادمین بار شاهد بازی پرسپولیس و سپاهان در فوتبال ایران هستند. سهم بردهای پرسپولیس در ۷۹بازی قبلی بیشتر است به طوری که در ۲۷بازی برنده شده و در مقابل در ۱۹بازی باخته است. ۳۳بازی دو تیم هم با تساوی تمام شده است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها