سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد:

ایران علیرغم تحریم‌های آمریکا به ارتقای حقوق زنان متعهد است

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: علیرغم مواجهه با چالش هایی مانند تحریم های غیرانسانی یکجانبه اعمال شده توسط ایالات متحده، ایران همچنان به ارتقای حقوق زنان متعهد و پیشرفت چشمگیری در توانمندسازی زنان داشته است.
سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد گفت: علیرغم مواجهه با چالش هایی مانند تحریم های غیرانسانی یکجانبه اعمال شده توسط ایالات متحده، ایران همچنان به ارتقای حقوق زنان متعهد و پیشرفت چشمگیری در توانمندسازی زنان داشته است.
کد خبر: ۱۴۰۰۵۴۷

به گزارش جام جم آنلاین، زهرا ارشادی سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل سه شنبه شب به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره زنان، صلح و امنیت بین المللی افزود: ایران به عنوان یک کشور عضو مسئول، اذعان دارد که از نظر حمایت و ارتقای حقوق بشر زنان همیشه جا برای پیشرفت وجود دارد. ما همچنان به کار برای توانمندسازی زنان و دختران ایرانی و اطمینان از رعایت حقوق آنها ادامه می‌دهیم و این یکی از اولویت های اصلی ما است و ما تلاش خواهیم کرد تا در آن پیشرفت کنیم.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل اضافه کرد: درگیری های مسلحانه اثرات مخرب و نامتناسبی بر زنان و دختران دارد که اغلب قربانیان اصلی خشونت، آوارگی و نقض حقوق بشر هستند. آنها همچنین با مشکلات اقتصادی، دسترسی محدود به مراقبت های بهداشتی و آموزش، و افزایش آسیب پذیری و حاشیه نشینی مواجه هستند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری و رفع درگیری های خشونت آمیز، باید به علل زمینه ای درگیری ها مانند تروریسم، افراط گرایی خشونت آمیز، اشغال خارجی و مداخله توجه شود.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل گفت: جامعه بین‌المللی باید از دیپلماسی و گفتگو برای یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای مناطق اصلی درگیری و مشارکت دادن زنان در تمام مراحل روند صلح استفاده کند. در این راستا، شورای امنیت ضرورت حمایت از زنان در شرایط درگیری و توانمندسازی آنها در پیشگیری و حل منازعات به رسمیت شناخته است.

ارشادی ادامه داد: زنان و دختران در افغانستان به شدت تحت تأثیر محدودیت های ممنوعیت اخیر قرار گرفته اند و ضروری است که هیات حاکمه فعلی در افغانستان به تعهدات خود برای تضمین دسترسی زنان به تحصیل، کار و مشارکت سیاسی عمل کنند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل همچنین گفت: در فلسطین، اشغال خارجی مهم ترین تهدید برای امنیت زنان و دختران فلسطینی است، به ویژه در غزه، جایی که آنها قربانی اصلی محاصره طولانی مدت و بمباران رژیم اسرائیل هستند. شورای امنیت باید رژیم اسرائیل را مجبور کند که به اشغال فلسطین پایان دهد، محاصره غیرانسانی غزه را لغو کند و جنایات خود را علیه زنان و دختران متوقف کند.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل افزود: در حالی که مسائل زنان بر عهده سایر نهادهای سازمان ملل متحد مانند مجمع عمومی و اکوسوک است، شورای امنیت باید تنها در مواردی به موضوعات زنان رسیدگی کند که مستقیماً بر صلح و امنیت بین المللی تأثیر می گذارد و با سایر نهادهای سازمان ملل متحد برای اطمینان از رسیدگی مؤثر به مسائل زنان همکاری کند.

وی اضافه کرد: ما قاطعانه ادعاهای بی اساس و ارجاعات ناموجه علیه ایران در این نشست توسط برخی از کشورهای عضو را رد و محکوم می کنیم. زنان ایرانی در عرصه های مختلف از جمله علمی، آموزشی و سیاسی فعال هستند و نقش تعیین کننده ای در جامعه ایران دارند.

ارشادی تاکید کرد: باید استانداردهای دوگانه و ریاکاری سیاسی برخی از کشورهایی که قوانین بین المللی و حقوق بشر را به طور گزینشی برای پیشبرد منافع سیاسی خود اعمال می کنند، مورد توجه قرار داد.

وی گفت: این کشورها اغلب از پلتفرم های سازمان ملل برای پیشبرد دستور کار خود استفاده می کنند و در عین حال در مورد نقض حقوق بشر و جنایات ارتکابی علیه زنان و دختران فلسطینی توسط رژیم اسرائیل سکوت می کنند.

معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: این نگران‌کننده است که این دولت‌های خاص به طرز بی‌شرمانه‌ای از سیاست‌های آپارتاید رژیم اسرائیل در چارچوب حق دفاع مشروع از خود حمایت می‌کنند و در عین حال رنج و ستم بر زنان فلسطینی را نادیده می‌گیرند. چنین رویکردهای سیاسی می تواند اعتبار سازمان ملل را خدشه دار کند.

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل ادامه داد: اینکه رژیم آپارتاید اسرائیل در چنین نشست مهمی شرکت می کند و در مورد حقوق زنان و دختران صحبت می کند، در حالی که زنان و دختران فلسطینی همچنان در نتیجه چندین دهه اشغال و استعمار رژیم اسرائیل و سیاست های آپارتاید آن در فلسطین اشغالی همچنان رنج می برند، طعنه آمیز است.

ارشادی تصریح کرد: نماینده رژیم اسرائیل باید از تعداد بیشمار زنان و دختران فلسطینی که قربانی جنایات رژیم اسرائیل در غزه و سایر مناطق فلسطین اشغالی شده اند، صحبت می کرد.

به گزارش ایرنا، در نشست شورای امنیت سازمان ملل، نمایندگان آمریکا و متحدان غربی آن از جمله انگلیس از فرصت این نشست سوء استفاده کرده و با توصیف وضعیت زنان در برخی کشورهای جهان، به تکرار ادعاها و مواضع دولت های خود علیه جمهوری اسلامی ایران پرداختند که به کرات در پی ناآرامی ها در ایران با ادعای حمایت و دفاع از حقوق زنان و دختران ایرانی آنها را بیان و در امور داخلی ایران دخالت کرده اند که با پاسخ قاطع معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل مواجه شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها