وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: امروز جوانان ما و دانشمندان‌مان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیده‌اند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان نمی‌تواند برابر آنان توطئه، سد و مانع ایجاد کند.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۹۵

به گزارش جام جم آنلاین، امیر محمدرضا آشتیانی در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان این‌که «در مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای و داخلی فارغ از نگرش‌های احساسی و شعاری به گونه‌ای حرکت کردیم که نشانگر استقلال و استحکام و اقتدار بوده است»، اظهار کرد: برای دشمن این امر تحمل‌ناپذیر بوده است و الان هرچه دنبال می‌کنند از روی ناچاری، ضعف، استیصال و درماندگی است. دشمن در تمامی اقدامات علیه جمهوری اسلامی با شکست مواجه شده و این را خودشان هم اذعان می‌کنند. ما به‌عنوان یک نظام قدرتمند و بااقتدار به گونه‌ای حرکت کردیم که دشمن را به این مرحله رسانده‌ایم.

وی حاطرنشان کرد: امروز جوانان ما و دانشمندان‌مان به سطحی از فناوری، اقتدار و اعتماد به نفس رسیدند که به هیچ وجه هیچ نیروی اهریمنی در جهان نمی‌تواند برابر آنان توطئه، سد و مانع ایجاد کند.

وی با بیان این‌که «ما در وزارت دفاع هر روز شاهد این هستیم که محصولات جدیدی که با آخرین فناوری روز آماده شده تولید می‌کنند که برخی را بیان می‌کنیم اما برخی را نمی‌توانیم بیان کنیم» تاکید کرد: قدرت واقعی در جمهوری اسلامی است. همه این دستاوردها به دو دلیل با پیشرفت و موفقیت مواجه شده، یکی اتکال به خدا و هدایت داهیانه رهبری انقلاب است و دیگری همت و اراده نیروهای خلاق وزارت دفاع.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه داد: ما حرکت و برنامه‌ها را در وزارت دفاع جهشی درنظر گرفتیم. یک برنامه عادی سالیانه داریم و همین برنامه را به صورت جهشی هم تدوین و ابلاغ کردیم. در بالغ برنامه‌هایی که تدوین کردیم بیش از دو برابر از آنچه منظور شده، به دست آمده است.

وی با بیان این‌که «ما در امر صادرات توفیقات زیادی داشتیم که قابل مقایسه با گذشته نیست»، یادآور شد: ما رشد نزدیک به دو و نیم برابری در این زمینه داشتیم و ۱۵ هزار فرصت شغلی - نسبت به سال قبل - بیشتر ایجاد کرده‌ایم. در زمینه بومی‌سازی قطعات که با سه هدف رفع تحریم‌ها، مقابله با خرابکاری صنعتی دشمن و صرفه‌جویی ارزی دنبال می‌شود، به تولید ۳۸ هزار قطعه و مواد مورد نیاز خود رسیدیم.

وی افزود: بالغ بر یک میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم. در حدود ۹ رزمایشی که در مجموعه نیروهای مسلح برگزار شده، سامانه‌هایی که در اختیار این‌ها قرار گرفته بالغ بر ۹۰ درصد موفق عمل کرده است.

آشتیانی با بیان این‌که «موشک‌های کروز توان رزم نیروهای مسلح را به طور چشمگیری افزایش داده است»، اظهار کرد: در حوزه پشتیبانی از رزم پدافند هوایی هم با توجه به تهدیداتی که داریم متناسب با هرکدام، سازماندهی انجام دادیم و در مقابله با انواع موشک‌های کروز و پهپاد سامانه‌هایی را ایجاد کرده‌ایم.

وی گفت: طراحی و ساخت پهپادهای مختلف و به کارگیری فناوری هوش مصنوعی برای انجام پروازهای جمعی و تلفیقی با جنگنده‌های باسرنشین را انجام دادیم و پهپادهای دریاپایه را هم طراحی کردیم. ساخت ناوشکن موشک‌انداز و ناو چندمنظوره شهید سلیمانی و انواع شناورهای تندرو را هم در کارنامه داریم که به موشک‌های کروز و سلاح‌های زیرسطحی مجهز شده‌اند.

اطلاعات مربوط به خریدهای نظامی را نیاز نیست در هر زمان بیان کنیم

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت تحویل جنگنده‌های سوخو ۳۵ اظهار کرد: جمهوری اسلامی تکلیف دارد دفاع از دستاوردهای نظام را پیگیری کند و ارتقای توان دفاعی کشور را با کشورهای دیگر هم پیش ببرد، اطلاعات مربوط به خریدها را نیاز نیست در هر زمان بیان کنیم، ممکن است این امر در دستور کار وزارت دفاع و بخشی از مجموعه نیروهای مسلح قرار داشته باشد، این اقدام از گذشته پیگیری می‌شده و الان هم ادامه دارد اما هنوز سلاحی دریافت نشده است و به این مرحله نرسیده‌ایم.

در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پاسخ به پرسشی درباره خرید سامانه‌های پدافندی از روسیه از جمله اس ۴۰۰ اظهار کرد: روسیه از کشورهایی است که هم به جهت همسایگی و هم ارتباطاتی که از گذشته وجود داشته سطح بالایی از ارتباط را داریم. ما در سلاح‌های پدافندی به خودکفایی رسیده‌ایم و الان احساس نیازی در این زمینه نداریم اما اگر احساس نیاز شد به دنبال خرید می‌رویم.

قدرت پهپادی جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است

وی در پاسخ به پرسشی درباره فروش پهپادهای جمهوری اسلامی به دیگر کشورها، تصریح کرد: درخواست‌های متعددی از کشورهای زیادی مطرح است‌. باتوجه به این‌که پهپادهای جمهوری اسلامی جزو پهپادهایی است که شاید نمونه‌هایش در دنیا وجود ندارد و همه هم پذیرفته‌اند که قدرت پهپادی جمهوری اسلامی بی‌نظیر است با کشورهایی که همکاری نزدیک داریم در جهت کمک و تقویت بنیه دفاعی آنان گام برمی‌داریم و البته محدودیت‌هایی هم در این زمینه برای خود قائل هستیم. به هرحال کشورهای مختلفی هستند که یکی از درخواست‌های‌شان مربوط به حوزه پهپادی است.

معمولا کشورهای خریدار تسلیحات از ایران تمایلی به افشای نام‌شان ندارند

وزیر دفاع در پاسخ به پرسش ایسنا درباره قراردادهای فروش تسلیحات و صادرات دفاعی جمهوری اسلامی، کشورهایی که در این زمینه با ایران تعامل دارند و نوع تسلیحات صادرشده، اظهار کرد: معمولا کشورهایی که می‌آیند تمایلی ندارند اسامی‌شان اعلام شود اما کشورهایی هستند که با ما در این زمینه در تعامل هستند. رایزنی‌هایی هم در این امر صورت گرفته است. ما هیچ محدودیتی در این زمینه قائل نیستیم اما خودمان ملاحظاتی داریم که آن را رعایت می‌کنیم.

توسعه صادرات تسلیحات را در دستور کار داریم

وی در پاسخ به پرسشی دیگر درباره صادرات تسلیحات تاکید کرد: ما در بحث صادرات ملاحظاتی داریم تا این امر به توان دفاعی ما لطمه نزند. ما حتماً از ظرفیت نیروهای مسلح استفاده می‌کنیم و ملاحظات فنی زیادی هم در این زمینه صادرات وجود دارد اما مبنای ما بر توسعه صادرات است؛ چرا که احساس می‌کنیم کشورهای زیادی در این زمینه نیازمندند تا مورد تهاجم قرار نگیرند و استثمار نشوند و حق‌شان ضایع نشود. ما توسعه صادرات را بیش از آن‌چه الان هست دنبال می‌کنیم.

حجم همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ درصد بیشتر شده است

وی با بیان این‌که «مهم‌ترین مأموریت وزارت دفاع تسلیح نیروهای مسلح است که نسبت به سال گذشته ۱/۵ برابر رشد داشته و بالغ بر ۷۸ هزار میلیارد تومان بوده است»، اظهار کرد: حجم همکاری ما با شرکت‌های دانش‌بنیان ۸۰ درصد نسبت به گذشته بیشتر شده است. در حوزه توان موشکی کروز ما انواع موشک‌ها را در برد ۳۵ تا ۱۰۰۰ کیلومتر تولید کرده‌ایم که توان رزم نیروهای مسلح را بسیار افزایش داده است. در حوزه پدافند هوایی که خط مقدم دفاع در هر کشوری است با توجه به تهدیدات متنوع، متناسب با این تهدیدات سلاح‌هایی را توسعه داده‌ایم. در مقابله با پرنده‌های دورایستا سامانه باور ۳۷۳ و موشک صیاد ۴ را آزمایش کردیم که در فاصله ۳۰۰ کیلومتری توانست هدف را منهدم کند.

وزیر دفاع گفت: پهپادهایی با سقف ارتفاع ۲۰ هزار پا و مداومت پرواز ۲۴ ساعت توانسته‌ایم تولید کنیم و همچنین انواع پرنده‌های پرسه‌زن و انتحاری در کنار بکارگیری هوش مصنوعی برای انجام پرواز جمع توسط پرنده‌های بدون سرنشین و عملیات ترکیبی باسرنشین و بدون سرنشین را داشته‌ایم. در حوزه دریایی نیز ساخت انواع زیردریایی سبک و نیمه‌سنگین با قابلیت پرتاب موشک کروز و اژدر و مین دریایی را داریم.

وی گفت: در حوزه پهپادی دستاوردهای جدیدی نیز داریم که در آینده اعلام خواهد شد.

آشتیانی یادآور شد: در حوزه نفت و گاز و محصولات پلیمری و پالایشگاه‌ها و ساخت هواپیما با بخش خصوصی ارتباط و همکاری داریم.

وزیر دفاع با تاکید بر این‌که «امروز برای سران رژیم صهیونیستی محرز شده نمی‌توانند اقدام علنی در مواجه با جمهوری اسلامی داشته باشند به همین دلیل به عملیات‌ خرابکاری و ایذایی روی آوردند»، گفت: مشکل بزرگ این رژیم الان موضوعات داخلی است و با مشکلات فوق‌العاده‌ای مواجه هستند و اگر بعضی وقتها چیزهایی می‌گویند، غیر از توهم چیزی نیست. ما هرکجا و هرزمان که لازم بدانیم پاسخ رژیم صهیونیستی را داده و خواهیم داد اما آنچه آنها این روزها می‌کنند بیشتر جنگ روانی است.

ادعاهایی نظیر دادن موشک و پهپاد از ایران به روسیه اثبات نشده است

وی در پاسخ به پرسشی درباره فروش پهپاد به روسیه و ادعای غربی‌های مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین گفت: آنچه در بعضی رسانه ها مطرح می‌شود، درست نیست و ادعاهایی نظیر اینکه جمهوری اسلامی موشک و پهپاد داده باشد، اثبات نشده است وزارت خارجه کشورمان نیز از اوکراین درخواست مستندات کرده اما چیزی ارائه نمی‌دهند.

آشتیانی درباره همکاری با کشورهای همسایه نیز گفت: ما با همسایگان ارتباط نزدیک و دوستانه ای داریم و به دنبال توسعه روابط هستیم و منطقه قفقاز هم برای ما مهم است و معتقدیم کشورهای این منطقه می‌توانند با مذاکره مشکل خود را حل کنند. بعید می‌دانیم رژیم صهیونیستی بتواند در همسایگان ما نفوذ کند و آنان هم قطعاً چنین اجازه‌ای نخواهند داد.

روابط با چین گسترده‌تر خواهد شد

وزیر دفاع در پاسخ به پرسشی درباره این‌که برخی اخبار مبنی بر قصد چینی‌ها برای خرید پهپاد از ایران گفت: ارتباط ما با چین یک ارتباط راهبردی است و در سفر اخیری که وزیر دفاع چین داشت نیز صحبت‌های مفصلی داشتیم و تیم‌هایی درحال پیگیری موضوعات هستند. با رزمایش های مشترک و کارهایی که با چین دنبال می‌کنیم، سطح روابط گسترده‌تر خواهد شد و در بحث نظامی هم ارتباط خوبی داریم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت صادرات محصولات دفاعی گفت: در این حوزه وضعیت خوبی داریم و در یک سال و نیم گذشته نیز در صنایع دفاعی اقدامات بزرگی صورت گرفته و نمایشگاه دائمی وزارت دفاع نیز در شرف بازگشایی است.

آشتیانی درخصوص حمایت ایران از جبهه مقاومت تصریح کرد: ما با تمام اعتقاد از جبهه مقاومت پشتیبانی می کنیم که در این بین، کشور سوریه نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و در هر زمینه که بتوانیم، این موضوع را دنبال می‌کنیم.

پروژه قاهر ایده خوبی است

وی در خصوص پروژه قاهر نیز گفت: یکی از ایده‌هایی که صنایع دفاعی به آن رسید این بود که پروژه قاهر در حوزه پهپاد اما با ابعاد کوچکتر دنبال شود که به اعتقاد ما ایده خوبی است و در حال حاضر منتظریم طراحی کامل و سپس عملیاتی شود.

وزیر دفاع درخصوص مصوبه اخیر مجلس برای همکاری خودروسازان با این وزارتخانه گفت: وزارت دفاع در بحث خودروسازی توان بسیار ویژه ای دارد و در حوزه خودروهای نظامی نیز کارهای بزرگی انجام داده‌ایم تولیدات خوبی داشتیم بنابراین، در این حوزه هم می‌توانیم کمک بزرگی به بخش دولتی و خصوصی بکنیم. تاکنون در حوزه قطعه سازی فعالیت کرده‌ایم و شاید با این مصوبه اخیر مجلس امر خودروسازی رو هم دنبال شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها