بررسی تاثیر رسانه ها بر زندگی‌های جمعی

خوراک رسانه‌ای بله، رسانه‌ زدگی خیر!

امروز ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که با توفانی از اطلاعات و داده‌ها مواجهیم و هر لحظه در مواجهه با دنیای رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با بمبارانی از اطلاعات مواجه می‌شویم که بخشی از این داده‌ها و اطلاعات می‌تواند نگاه ما را به خودمان و به زندگی و دنیای اطراف‌ دچار تغییر اساسی کند.
کد خبر: ۱۴۰۰۲۹۹
نویسنده زهرا چیذری - سردبیر چاردیواری

تبلیغات رسانه‌ای دنیایی بی‌انتهاست. دنیایی که در پی القای نیازهای کاذب و تغییر جهان‌بینی افراد کالاهایی را می‌فروشد و نیاز به خدمتی را خلق می‌کند. رمز موفقیت این تبلیغات هم تلقینی است که در ورای تکرار رخ می‌دهد. این‌گونه است که وقتی ما درهر ساعت از شبانه‌روز وقتی با تبلیغات رسانه‌ای مواجهیم و در هر لحظه‌ای که به اینترنت وصل و وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شویم با تکرار و تلقین تبلیغ کالاها و خدمات گوناگون روبه‌رو هستیم.
 تکنولوژی کوکی یا کلوچه هم دیگر برگ برنده‌ای است که امروز صاحبان کالاها و خدمات در دست دارند و به مدد آن بیش از پیش ما را با داده‌های تبلیغاتی و تلقینی بمباران می‌کنند. کافی است شما در یک شبکه اجتماعی به چند صفحه خاص مثل آموزش آشپزی یا صفحات رژیم‌های آنلاین سر بزنید یا در یک فروشگاه اینترنتی مثلا از چند صفحه فروش گوشی تلفن‌همراه بازدید داشته باشید تا الگوریتم‌های سایت یا شبکه اجتماعی به علایق شما دست پیدا کنند. 
بر همین مبناست که وقتی دفعات بعدی هم وارد آن شبکه اجتماعی یا سایت می‌شوید، ‌با پست‌ها یا پیشنهادهایی بر مبنای همین علاقه مواجه خواهید شد. پیشنهادهایی که گاهی وقت‌ها می‌تواند وسوسه‌کننده باشد و نیاز شما را برطرف نکند یا نیازی کاذب در شما ایجاد کند و به این ترتیب بدون در نظر گرفتن اولویت‌های زندگی برای خودتان هزینه‌تراشی کنید. وجه دیگر این ماجرا هم این است که شما نمی‌توانید این کالا را بخرید یا از خدمات خاصی که به آن علاقه‌مند شده بودید استفاده کنید، چون پولش را ندارید. 
این ماجرا می‌تواند به احساس ناخوشایندی در شما منتهی شود که به حس تبعیض مشهور است و می‌تواند حس ناکامی و افسردگی را در شما بیدار کند. این در حالی است که اگر ما برای زندگی‌مان برنامه و هدف مشخص داشته باشیم، ‌بی‌تردید در توفان القائات رسانه‌ای می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم و کمتر آسیب ببینیم.

منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها