اگر به کشاورزی نوین و روش‌های بهینه در آبیاری علاقه‌مندید، بی شک باید سیستم آبیاری قطره‌ای را خوب بدانید. آبیاری قطره‌ای آینده باغبانی و کشاورزی در سراسر دنیاست و یکی از بهترین راه‌ها برای رشد گیاهان. این نوع سیستم آبیاری، آب را مستقیماً به ریشه می‌رساند و در فوق‌العاده مؤثر است.
اگر به کشاورزی نوین و روش‌های بهینه در آبیاری علاقه‌مندید، بی شک باید سیستم آبیاری قطره‌ای را خوب بدانید. آبیاری قطره‌ای آینده باغبانی و کشاورزی در سراسر دنیاست و یکی از بهترین راه‌ها برای رشد گیاهان. این نوع سیستم آبیاری، آب را مستقیماً به ریشه می‌رساند و در فوق‌العاده مؤثر است.
کد خبر: ۱۴۰۰۰۴۹

نکته‌ای که در این میان حائز اهمیت است، تصمیم‌گیری در مورد بهترین لوازم آبیاری است. به همین دلیل ما قصد داریم تا به انتخاب بهترین نوع نوار تیپ برای سیستم آبیاری بپردازیم. به‌طورکلی، چند دستورالعمل کلیدی وجود دارد که باید هنگام انتخاب نوار تیپ در نظر گرفته شود، زیرا به جلوگیری از عملکرد ضعیف این سیستم کمک می‌کند.

سیستم آبیاری قطره‌ای و اهمیت آن در کشاورزی

همان‌طور که از نام این سیستم پیداست، آبیاری قطره‌ای یک روش آبرسانی است که به‌جای رساندن آب به‌صورت نامنظم و در همه جهات، چکه‌های آهسته و پیوسته آب را از لوله‌ها مستقیماً به خاک اطراف گیاهان می‌رساند.

این چکه‌کردن مداوم اجازه می‌دهد تا آب مستقیماً به ریشه گیاه برسد. ازآنجایی‌که ریشه مهم‌ترین قسمت گیاه است باعث رشد بهتر محصولات کشاورزی  می‌شود. هنگامی که از آبیاری قطره‌ای استفاده می‌شود، احتمال هدردادن آب به دلیل تبخیر به کمترین میزان می‌رسد.

سیستم‌های آبیاری قطره‌ای معمولاً بسیار نزدیک به زمین نصب می‌شوند. این نزدیکی به خاک موجب کاهش هدررفت آب می‌گردد. در این میان کیفیت برخی از قسمت‌های این روش آبرسانی مانند نوار تیپ از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

 

با نگاهی به تاریخچه کشاورزی درمی‌یابیم که فلاحت پیشه‌ای چندهزارساله است. در این مسیر، اسلوب کشاورزی تغییراتی زیادی کرد که آبیاری قطره‌ای سرآمد آنهاست.

از لوله‌های پلی‌اتیلن گرفته تا مخزن آب در این روش آبیاری، همه تنها یک هدف داشتند؛ صرفه‌جویی!

نوار تیپ نیز قطعه‌ای از پازل آبیاری قطره‌ای است که هم به مصرف بهینه آب کمک می‌کند و هم کشاورزان را از زحمت آبیاری مداوم بی‌نیاز و البته صنعت کشاورزی را پربرکت‌تر.

 

در ادامه به ویژگی‌های  بهترین نوار تیپ می‌پردازیم:

  1. ضخامت نوار تیپ، عمر استفاده از آن را طولانی‌تر می‌کند.

اولین نکته در انتخاب بهترین نوار تیپ در صنعت کشاورزی مدرن، ضخامت این نوارها است.

اصولاً عمر نوار تیپ بین تک فصل یا چند فصل زراعی است که بر اساس ضخامت دیواره لوله آن تعیین می‌شود. رایج‌ترین واحد اندازه‌گیری ضخامت دیوار «میلیمتر» است و کشاورزان می‌توانند از نوار تیپ با ضخامت کمتر و دیواره ضعیف‌تر، فقط برای یک‌فصل زراعتی استفاده کنند.

  1. فاصله دریپرها در نوار تیپ درزدار بسیار مهم است.

در انتخاب فاصله دریپرها در نوار تیپ باید تراکم محصول، روش کشت و همچنین نوع خاک را در نظر گرفت. زیرا در زمان آبیاری، می‌خواهید آب به‌صورت اندک‌اندک و در کنار هم حرکت کند، نه در عمق خاک. به‌عبارت‌دیگر جایی که از بین نرود یا برای آبیاری ریشه گیاه سخت نباشد. بافاصله انداختن و دریپرها در فواصل نزدیک، آب به‌صورت جانبی با سرعت بیشتری جریان می‌یابد و با امتداد نوار تیپ، به‌خوبی آبیاری می‌شوند.

  1. قطره‌چکان‌ها در نوار پلاکدار یک عامل کلیدی هستند.

خروجی‌های نوار پلاکدار بسته به کاربرد موردنظر می‌توانند تعداد مختلفی داشته باشند. یک نوار تیپ پلاکدار مناسب باید چندین خروجی داشته باشد تا در برابر گرفتگی بر اثر سختی آب، بقیه آنها به‌خوبی کار کنند.

گزینه دیگری که نشان‌دهنده مشخصات یک نوار تیپ پلاکدار مناسب است؛ خروجی شکاف یا فلپ است. این قطعه مکانیزمی دارد که در هنگام خروجی آب، پس از توقف آبیاری و کاهش فشار در نوار تیپ را می‌بندد و مانعی مکانیکی در برابر نفوذ ذرات بیرونی ایجاد می‌کند.

انواع نوار تیپ باکیفیت

سیستم آبیاری قطره‌ای با نوار تیپ چه مزیت‌هایی دارد؟

اگر کشاورز هستید و یا به دنبال راه‌اندازی یک مزرعه، شکی نیست که  آبیاری قطره‌ای با نوار تیپ باعث صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های جانبی مانند نیروی کار، میزان مصرف آب و بسیاری موارد دیگر می‌شود.

آبیاری با نوار تیپ یک روش عالی در باغبانی نیز است؛ زیرا بدون اینکه نیازی به جابه‌جایی آبپاش و یا آبیاری با شلنگ داشته باشید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که مخزن آب را روشن و خاموش کنید.

همچنین نوار تیپ، دقیقاً آب را به‌آرامی و به طور یکنواخت پراکنده می‌کند و محصولات شما را به طور یکنواخت و کارآمد آبیاری می‌کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید انواع نوار تیپ درزدار یا پلاکدار به سایت پارس صنعت مراجعه نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها