کد خبر: ۱۳۹۹۶۴۲
نویسنده معصومه صبور روح وحید | کارشناس ارشد مشاوره

بعضی از افراد با تحقیر کردن، سبک شمردن و زیر سؤال بردن ارزش‌های دیگران سعی می‌کنند اعتبار و موفقیت‌های آنها را خدشه‌دار کنند؛ در مورد دیگران و سبک زندگی آنها شایعه‌سازی و قضاوت می‌کنند و در عین حال خود را فردی حمایت‌کننده، کاردان و دلسوز نشان می‌دهند.

موضوع حائز اهمیت نوع نگرش و عکس‌العمل شماست. لذا با حفظ آرامش‌تان، علت‌یابی کنید. دانستن دلیل چنین رخدادهایی در اتخاذ تصمیمات مناسب‌تر، موثر خواهد بود. دلایلی مانند حسادت، رقابت، تصدیق تصمیمات خودشان و نگرانی برای شما، برانگیزاننده چنین رفتارهایی است. علت هرچه که باشد، بار احساسی بدی که ایجاد می‌کند گاهی تمام زندگی‌تان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در چنین موقعیتی روی نکات مثبت و خوب زندگی‌تان تمرکز کنید، چنین افرادی را در حاشیه زندگی‌تان قرار دهید و وقت کمتری به آنها اختصاص دهید. این دوری به نفع شماست و به او می‌فهماند که شرط دوستی، حمایت از یکدیگر است نه تضعیف. تضعیف‌ها البته گاهی انگیزه‌دهنده است، زیرا نقاط ضعف ما را هدف قرار می‌دهد و به ما کمک می‌کند با شناخت ضعف‌های‌مان آنها را رفع کنیم اما اگر به طور مکرر با آنها مواجه شویم، آثار مخربی مثل احساس بی‌کفایتی، ناراحتی و خشم در وجود ما ایجاد می‌کند. یک انسان رشدیافته و موفق با حفظ شرایط، انتقاد سازنده‌ای مطرح می‌کند اما هرگز دیگران را تحقیر نمی‌کند.

افراد تحقیرکننده از کودکی دچار سرخوردگی‌های متفاوتی شده و نوعی حس بی‌کفایتی درونی را تجربه می‌کنند و به علت کمبودهایی که در زندگی با آن مواجه شده‌اند، سعی می‌کنند با تحقیر دیگران از موقعیت فعلی خود دفاع کنند اما با چنین رفتارهایی درواقع عدم موفقیت، بی‌هدفی و ناراحتی خود را نمایش می‌دهند. آنها با تحقیر دیگران می‌خواهند خود را قدرتمندتر از سایرین جلوه دهند تا بر تزلزل شخصی خود غلبه کنند. این نکته به ما کمک می‌کند که منطقی‌تر رفتار کنیم و بدانیم که مشکل از طرف آنهاست نه ما و قصد آنها چیزی جز بی‌ارزش کردن ما نیست؛ لذا با کنار کشیدن خود و شرکت نکردن در بحث‌هایی که به‌راه می‌اندازند، چنین فرصتی را برای آنها مهیا نکنید و به‌سادگی از کنار شان عبور کنید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها