کارگر، کشاورز، مترجم، ویراستار، فیلمساز، خطاط، نقاش و نویسنده
گذری بر زندگی و زمانه نادر ابراهیمی که ۱۵سال پیش در چنین روزی دار فانی را وداع گفت

کارگر، کشاورز، مترجم، ویراستار، فیلمساز، خطاط، نقاش و نویسنده

مراسم رونمایی «سلمان ما» توسط انتشارات سوره مهر در حوزه هنری تهران برگزار شد.
مراسم رونمایی «سلمان ما» توسط انتشارات سوره مهر در حوزه هنری تهران برگزار شد.
کد خبر: ۱۳۹۸۹۴۱

به گزارش جام جم آنلاین از حوزه هنری، مراسم رونمایی «سلمان ما» توسط انتشارات سوره مهر در حوزه هنری تهران برگزار شد.

این مراسم با اجرای نجم‌الدین شریعتی و با حضور محمدرضا شرفی خبوشان رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، رحیم مخدومی نویسنده و منتقد، احسان رضایی نویسنده و منتقد و رضاکاشانی اسدی نویسنده کتاب «سلمان ما» و جمعی از اهالی کتاب و رسانه همراه بود‌.

در این مراسم رحیم مخدومی نویسنده و منتقد با بیان این که سلمان فارسی برای دیار خود قرار بود کاری انجام دهد عنوان کرد: یکی از این کارها این بود که بزرگترین معجزه و هدیه بشریت را که قرآن است برای امت خود ترجمه کرده است. درمورد کتاب آقای کاشانی به دو نکته اشاره می‌کنم. نکته اول این است که همانطور که دین اسلام به زن و نقش او نگاه ویژه دارد آقای کاشانی نیز با همین جنس نگاه کرده است.

نقش بی‌بدیل مادر «روزبه» همان است که می‌گویند از دامن زن، مرد به معراج می‌رود. نکته دیگر این است که این رمان مبارزه با نژادپرستی می‌کند چرا که اسلام مرز ندارد. انتهای کتاب نیز با یک نگاه زیبا و وحدت‌بخش جمع شده است. در مجموع این کتاب با توجه به این که در ادبیات ایران از سلمان فارسی محروم هستیم ارزشمند است و کار آقای کاشانی یک خط‌شکنی به حساب می‌آید.

همچنین در ادامه محمدرضا شرفی خبوشان رئیس مرکز آفرینش‌های ادبی با بیان این که شاخصه اصلی رمان دینی ایمان به غیب و جستجوی حقیقت است گفت: زندگی سلمان فارسی یک طرح منسجم داستانی است که یک قهرمان برای جستجوی حقیقت حرکت می‌کند و در این مسیر به موانع می‌رسد و موانع را حل نی‌کند و در نهایت به حقیقت می‌رسد. سلمان فارسی گویی قهرمان ماندگار داستان‌ها است. برای نوشتن داستان دینی ایمان و دغدغه کفایت می‌کند که آقای کاشانی صاحب ایمان هستند. نمی‌شود دغدغه و ایمان نباشد و رمان دینی نوشت. سلمان فارسی نقطه اصلی هویت‌ساز ملت ایران است. اگر دنبال هویت هستیم سلمان فارسی شخص برگزیده است چرا که نشان می‌دهد ما ایرانیان به سمت اسلام رفته‌ایم و نه آنطور که غرب می‌گوید به زور اسلام آوردند. این زیباترین داستان دینی است که آقای کاشانی با نگاه تمدن‌ساز خود سراغش رفتند و در قالب روان ارائه کردند.

این نویسنده افزود: آقای کاشانی ادعای سرگرم کردن ندارند و دغدغه‌شان انسان‌سازی است و از داستان برای تعلیم استفاده کردند. این هویت ادب فارسی است. چیزی که در راس ادبیات ماست جنبه تعلیمی آن است. «سلمان ما» جنبه ادبیات تعلیمی و دینی را به خوبی پرداخت می‌کند.

احسان رضایی نیز در بخش دیگر برنامه با اشاره بر تمامی بحران‌های جامعه بیان کرد:، ما بحران جدی به نام بحران داستان داریم. در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که انبوهی از اطلاعات تولید و تکرار می‌شوند. در این میان آن فرهنگی که بتواند داستان و فرهنگ خود را در این فضا بازتولید و بازنشر کند به حیات خود ادامه می‌دهد. در فضای جدید کسانی برنده هستند که مدام درحال تولید و اشتراکند. انتشار رمان «سلمان ما» از این جهت برجسته و مهم است که انبوهی از مطالب داستانی و تاریخی‌مان داریم. ما گنجینه‌ای از داستان و افسانه‌ها و شخصیت‌های برجسته تاریخی داریم که اگر هالیوود آن را در اختیار داشت تاکنون فیلم و سریال از آن می‌ساخت. این را باید بدانیم که اگر فرهنگ بازتولید نشود جیزی به اسم فرهنگ ایران در آینده خیلی نزدیک نمی‌ماند و اگر علاقه به فرهنگ ایرانی و گذشته‌اش داریم راهش بازگویی داستان‌هایمان است.

در انتهای برنامه هم آقای رضا کاشانی اسدی گفت: در امور فرهنگی زمانی موفقیت که جریان‌سازی شود. من تلاش کردم برای نسل جوان از سلمان فارسی بگویم و امیدوارم افراد دیگر تلاش کنند که در هر قالبی که می‌توانند از او بگویند. سلمان نام خیابان‌های بزرگ ایران نیست، در نام فرزندان‌مان نقشی ندارد و نام موسسات فرهنگی ما هم نشانی از او ندارد‌ اما سلمان عظمت دارد. من سال‌ها در فیلمنامه‌نویسی و ادبیات نمایشی تحصیل کرده‌ام و همواره دغدغه کار دینی دارم.چرا که اصلاح کار فرهنگی ما از پایه دین رقم می‌خورد. با سلمان اگر همراه شویم می‌بینیم که با قلب راسخ جلو رفت و قلبش فراموش‌خانه منیت خود بود. او مرز جغرافیایی را درنوردید و جسارتش کم‌نظیر بود و زهد او اکسیری برای تمام اعصار است. من با توجه به نویسنده بودنم خواستم همان کاری را بکنم که وظیفه‌ام چنان که معلم معلمی می‌کند و نقاش هم نقاشی‌.

محمدرضا شرفی خبوشان: زندگی سلمان فارسی یک طرح منسجم داستانی است

 

محمدرضا شرفی خبوشان: زندگی سلمان فارسی یک طرح منسجم داستانی است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها