در گفت‌وگوی «جام‌جم» با مدیر شبکه ورزش و مسئول کمیته انتخاب برترین‌های ورزش عنوان شد

برترین‌های ورزش در جشنواره قهرمان ایران

بیش از نیم قرن از زمانی که تختی در قامت یک ورزشکار و پهلوان رقابت می‌کرد و توانست با خاک خوردن در تشک‌های پایین شهر، چهره یک پهلوان را به خود بگیرد، گذشته است. حالا هربار که اسم ورزش و ورزشکار به میان می‌آید، مرام پهلوانی هم در کنار آن مورد توجه قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۱۳۹۸۸۱۲
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

شاید به همین بهانه‌ است که در چند سال گذشته، جشنواره‌هایی ویژه برای انتخاب برترین‌های ورزش سال برگزار می‌شود. این جشنواره که امسال با عنوان برترین‌های ورزش سال۱۴۰۱ برگزار می‌شود، قرار است منتخبی از رشته‌های ورزشی مختلف باشد.

حالا شبکه ورزش هم آستین بالا زده تا طی یک برنامه با عنوان قهرمان سال، به معرفی این قهرمانان بپردازد. آنچه که مدیر شبکه ورزش و مسئول کمیته داوران انتخاب برترین‌های سال در گفت‌وگو با جام‌جم به آن اشاره کردند، مسأله داوری و رسیدن به برخی گزینه‌ها برای معرفی به مردم است تا رای نهایی به انتخاب مردم صورت گیرد. در جشنواره امسال، دو نشان ویژه پهلوانی و شهید سلیمانی هم به ورزشکاران ارائه می‌شود که اولی مربوط به مسئولیت اجتماعی ورزشکاران و دومی، مرتبط با ورزشکارانی است که حاضر به بازی در مقابل اسرائیل نشده‌اند. به بهانه بررسی جزئیات این جشنواره و رویکردهای تازه شبکه ورزش برای برنامه‌های آینده با مدیر شبکه ورزش و مسئول کمیته انتخاب برترین‌های ورزش گفت‌وگو کردیم.

سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش معتقد است که سال آینده، رویدادهای ورزشی بسیاری در پیش است که این شبکه تخصصی فکرهای متنوعی برای آن دارد. وی در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص اولویت‌های سال جدید این شبکه عنوان می‌کند: ما در سال آینده به لحاظ رویداد ورزشی، سال پرترافیکی را داریم. اگر بخواهم به صورت ویژه بگویم، بازی‌های آسیایی و پاراآسیایی را داریم. در عین حال جام ملت‌های آسیا هم هست که مربوط به فوتبال است. شبکه ورزش در ذات خود شبکه رویداد محور حساب می‌شود. به این فکر کردیم که برای این رویدادها اتفاق ویژه‌ای را رقم بزنیم، چون مخاطب شبکه ورزش نوجوانان زیر ۲۰ سال هستند، به این فکر کردیم که در رشته‌های مختلف ورزشی برنامه استعدادیابی را طراحی کنیم. کما این‌که برنامه همه‌ فن‌حریف را هم از این شبکه روی آنتن داریم.

وی ادامه می‌دهد: در نظر داریم برنامه مشابهی را در رشته دو‌و‌میدانی و والیبال همین برنامه را داشته باشیم. مخاطب ما نوجوان است و تلاش کردیم در زمینه برنامه‌های سرگرمی طراحی ویژه‌ای انجام دهیم. مثلا یک برنامه پرسش‌محور ورزشی با حضور نوجوانان طراحی کردیم که در نوروز پیش‌رو روی آنتن خواهد رفت.
معتضدی درخصوص رویکرد طنز در برنامه‌ها برای جذب مخاطب بیشتر می‌گوید: سری جدید برنامه ویدئوچک بعد از ماه مبارک رمضان با اجرای عبدا... روا دوباره روی آنتن خواهد رفت. در این برنامه و در برنامه‌های دیگر در نظر داریم که رویکرد طنز را ادامه دهیم.

دو نشان ویژه در قهرمان سال ورزش

به گزارش جام‌جم، برترین‌های ورزش ایران در سال ۱۴۰۱ روز گذشته در مراسمی معرفی شدند تا فهرست نهایی به داوری مردم گذاشته شود. سینا معتضدی، مدیر شبکه ورزش همچنین در نشست خبری مرتبط با این جشنواره عنوان کرد: در نظر داریم هر ساله این سنت را با همکاری جامعه ورزش ادامه دهیم. جشنواره قهرمان ایران امسال نسبت به قبل چند ویژگی مهم دارد. اولین ویژگی این بوده که امسال تلاش کردیم تنوع رشته‌ها را داشته باشیم. تا قبل از این پنج‌شش رشته ورزشی در این جشنواره‌ها حضور داشتند اما امسال نزدیک ۲۰ رشته درگیر جشنواره شدند. نکته دوم این‌که ورزشکاران زن هم برای رقابت در برترین‌ها حضور دارند و دوشادوش مردان در بخش‌های مختلف هستند. مثلا یکی از عناوین، ورزشکار مرد سال است که در مقابل ورزشکار زن سال داریم.

وی ادامه داد: تلاش کردیم توجه ویژه به رده‌های سنی پایه داشته باشیم. برهمین اساس بخشی از جوایز را به نونهالان، نوجوانان و جوانان اختصاص دادیم که به نام قهرمان فردا خواهد بود. جوایز دو بخش اصلی و فرعی دارد. بخش اصلی در نهایت توسط مردم انتخاب می‌شوند. به همه فدراسیون‌ها نامه زدیم که خودشان نامزدها را معرفی کنند که استقبال خوبی هم از آن شد. تلاش کردیم در هر بخش سراغ برترین‌های خبره این حوزه برویم. تعداد را به مرور کم کردیم تا به نامزدهای‌ اصلی برسیم. در عین حال از فعالان رسانه و ورزشی‌نویس‌ها استفاده کردیم تا گزینه‌ها را نهایی کنیم. روز یکشنبه هم نامزدها را به فهرست نهایی رساندیم.

مدیر شبکه ورزش تصریح کرد: برنامه قهرمان سال که مربوط به همین جشنواره است، از روز چهارشنبه روی آنتن می‌رود تا نامزدهای نهایی در این برنامه معرفی شوند و به رای مردم گذاشته شود. در پایان سال هم از برترین‌ها تجلیل خواهد شد. برنامه قهرمان ایران با اجرای جواد خیابانی و در ۲۰ قسمت ۱۲۰دقیقه‌ای روی آنتن خواهد رفت. تلاش کردیم در حین برنامه، آیتم‌هایی داشته باشیم که به مسائل حول مسئولیت اجتماعی و آموزش هم توجه شود و مخاطب غیرعلاقه‌مند به ورزش هم با آن ارتباط برقرار کند.

وی درخصوص معیار انتخاب ورزشکاران عنوان کرد: معیارهای متفاوتی را درنظر داشتیم که یکی از آن، مسأله کسب افتخارات ورزشی بود. برخی آیین‌نامه‌ها طراحی شد تا یکی دو ورزشکار جانباز و معلول هم انتخاب شود و به صورت مجزا به آنها توجه شود.

معتضدی عنوان کرد: همان‌طور که در جشنواره یکصد، در کنار بخش مردمی جایزه هیات داوران داشتیم، در این جشنواره هم این مسأله را در نظر گرفتیم، چون ممکن بود گزینه‌ها متفاوت باشد‌. در عین حال جلسه کارشناسی هم پیش‌بینی شده است تا سمت و سوی انتخاب جهت‌دار نباشد‌. در این دوره از جشنواره، دو نشان ویژه در نظر گرفته‌ایم که نشان تختی مربوط به حوزه مسئولیت اجتماعی و مرام پهلوانی ورزشکاران است و نشان سلیمانی مربوط به ورزشکارانی است که مقابل اسرائیل بازی نکرده‌اند.

نحوه انتخاب برترین‌های ورزشی

اکبر محمدی‌خانی، مسئول کمیته داوران انتخاب برترین‌های ورزش در این رابطه به جام‌جم گفت: سابقه این کار به سال ۷۸ برمی‌گردد که تا سال ۸۷ تحت عنوان قهرمان قهرمانان برگزار می‌شد. سال گذشته برترین‌های قرن ورزش ایران را شبکه ورزش انجام داد. امسال هم اولین دوره‌ای است که انتخاب برترین‌ها در قرن جدید آغاز می‌شود. کلیت این کار پرداختن به ورزشکاران در گذشته و حال است. یعنی هم تلاش شده از ورزشکاران باسابقه تقدیر شود و هم از ورزشکاران این روزها یاد شود. یک بخش هم مربوط به قهرمانان رده‌های سنی با عنوان قهرمان فرداست که در سال‌های بعد افتخارآفرین خواهند بود. یعنی یک کلیت از گذشته تا آینده است. این برترین‌ها شامل تیم برتر، مربی بانوی ایران، آقای مربی ایران، مرد ورزشکار، بانوان ورزشکار، قهرمان فردا، فدراسیون برتر، هیات برتر و دو نشان شامل شهید سلیمانی (برای تقدیر از ورزشکارانی که در مقابل ورزشکار رژیم اشغالگر قدس بازی نکردند) و نشان تختی (به ورزشکارانی که مروج فرهنگ پهلوانی هستند) می‌شود.
محمدی‌خانی تصریح کرد: کار جدی ما از ابتدای آذر شروع شد و یک هسته مطالعاتی داشت که عناوین احراز شود و کل ورزش را رصد کنیم تا ببینیم چه رخدادهایی را پشت‌سر گذاشته‌ایم، چه بوده است. درنهایت حدود ۱۶۹۳ مورد در بانک اطلاعاتی‌مان مدال‌آور احراز کردیم. مرحله بعد این بود که این افراد را در کمیته مشورتی هفت‌گانه متشکل از خبرگان بررسی کنیم. این تعداد به ۳۴۵ مورد رسید و دوباره بررسی‌ها انجام شد. داورها اعم از اهالی رسانه و بدنه کمیته ملی المپیک بودند. ۴۵۲ نفر از این هیات انتخاب نشستند و فهرست را به ۷۳ مورد کاهش دادند تا افراد موردنظر انتخاب شوند. در نهایت این افراد به رویت کمیته داوران رسیدند و قرار است فهرست نهایی برای انتخاب مردم، اعلام شود.

وی ادامه داد: داوران این افراد را بررسی می‌کنند که این تعداد را به رای عمومی مردم می‌گذارند تا در هر رشته یک نفر برسد. عصر یکشنبه جلسه برگزار شد تا منتخبان کمیته داوری برای داوری مردم معرفی شوند. یک نکته‌ای که درباره شاخص‌های مورد توجه‌مان باید بگویم این است که شاخص ورزش در جمهوری اسلامی با دیگر جاها متفاوت است. ما همه چیز را در قهرمانی نمی‌بینیم. در سرمایه‌داری همه چیز برای قهرمانی و گردش مالی است اما در جمهوری اسلامی ورزش را علاوه بر قهرمانی با پهلوانی هم نگاه می‌کنیم. رسم‌های پهلوانی شامل دستگیری از افتادگان هم می‌شود که چهره‌های ورزشی همین حالا به خوی رفته‌اند و برای کمک به مردم اقدام کرده‌اند. ما انتظار داریم ورزشکاران ایرانی این ویژگی‌ها را داشته باشند. تلاش کردیم ورزشکارانی که چنین رفتارهای از خود نشان می‌دهند را معرفی کنیم تا ترویج فرهنگ پهلوانی باشد. در همه این عناوین شاخص‌هایی را تعیین کردیم. مثلا برای ورزشکار گفتیم در سال جاری افتخارآفرین بوده باشد. شاخص مسأله مسئولیت اجتماعی بود و سومین نکته، اثرگذاری و الهام‌بخشی بود. مثلا الهام حسینی که الهام‌بخش و اثرگذار در گرایش بانوان به ورزش بود‌اند. در حوزه مربیان و تیم‌ها هم چنین شاخص‌هایی داشتیم.
وی درخصوص آورده و حاصل این کار برای مردم عادی، گفت: حاصل چنین کاری برای جامعه، غرور و افتخار ملی و دیگری گرایش مردم به شرکت در فعالیت‌های ورزشی است. امسال هم صحنه‌ها و پیروزی‌ها و نتیجه‌های غرورآفرینی داشتیم که به ایرانی بودن خود افتخار کردیم. در عین حال ورزشکارانی داشتیم که در گرایش مردم به ورزش نقش داشتند و کوشیدم آنها را معرفی کنیم، البته همه ورزش‌ها را مورد توجه قرار دادیم. در یک مرحله از فدراسیون‌ها خواستیم نامزدهای خود را براساس معیارهایی که اعلام کردیم به ما معرفی کنند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها