پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی بهانه ای شد تا غلامرضا نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی امروز نشستی خبری برگزار کند و بعد از مدت ها پاسخگوی سوالات اصحاب رسانه ها در خصوص اوضاع و احوال این فدارسیون باشد.
کد خبر: ۱۳۹۸۸۰۸
نویسنده گروه ورزش روزنامه جام جم

به گزراش جام جم آنلاین، نوروزی با بیان اینکه پانزدهمین کنگره سراسری پزشکی ورزشی و نمایشگاه تجهیزات و کالاهای پزشکی ورزشی از سوم تا پنجم اسفندماه در محل هتل المپیک تهران برگزار می شود، گفت: محور این کنگره ورزش و بیماری ها، آسیب های ورزشی، توانبخشی ورزشی، حرکات اصلاحی و فیزیولوژی ورزشی است که در قالب های مختلف اعم از پنل برگزار می شود و تا کنون ۸۶۵ نفر ثبت نام کرده اند و ۲۳۰ کارگاه مدنظر قرار خواهد گرفت. توجه جدی به شرکت های دانش بنیان بر اساس سیاست های کلان کشور مبنی بر اهمیت شرکت های دانش بنیان در دستورکار فدراسیون پزشکی ورزشی قرار دارد و ۴۲ شرکت داخلی و نمایشگاه دانش بنیان در این کنگره حضور خواهند داشت.

افزایش ورزشکاران سازمان یافته

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در تشریح فعالیت این فدراسیون افزود: سال ٩٨ که دوره قبل کرونا بود، تعداد ورزشکاران سازمان یافته به ٣٣٨٦ نفر رسید، در طول کرونا این آمار ریزش زیادی داشت اما در دوره پسا کرونا دوباره بالا رفت طوریکه امسال به بیش از ٣٦٠٠ رسید یعنی رکورد سال ٩٨ را رد کردیم.تا پایان دی ماه ١٢ هزار سند درمانی پرداخت کردیم، این پرداخت با سقف قابل توجه ٢٥ و ٣٥ میلیون بوده است، و برای قهرمانان ملی سقف باز داشتیم طوریکه زیر ١٠٠ میلیون هم داشتیم. شرط کار این است که ورزشکارانی که بیمه ما را دریافت می کنند، پرداختی ها را به موقع داشته باشند.
 
گسترش خدمات درمانی

دبیرکل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ با اشاره به این که خدمات درمانی به ورزشکاران طی سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته، ادامه داد: در حوزه خدمات به بهترین شکل عمل کنیم تا شاهد کاهش آسیب های ورزشی و بهبود روند درمان ورزشکاران باشیم. هزینه های درمان بسیار بیشتر از پیشگیری است و یک آسیب ورزشی ممکن است ورزشکاران را نابود کند. در عین حال با توجه به افزایش هزینه های درمان و تجهیزات تمام تلاش خود را به کار بسته ایم تا با کمترین هزینه ورزشکاران آسیب دیده درمان شوند و دغدغه ای در این راستا نداشته باشند. شرایط نگهداری ورزشکاران قطعه نخاعی متفاوت است و با سختی هایی همراه هستند و برای اولین بار نزدیک به ۴۰ نفر ورزشکار قطع نخاعی از ۴ سال گذشته تحت پوشش مالی قرار گرفتند و در حال حاضر ماهانه عددی معادل ۲.۵ میلیون تومان به آن ها پرداخت می کنیم و این مسئله در حالی است که تکلیف فدراسیون نیست اما آن را وظیفه شرعی و عرفی خود و آن را برکتی برای فدراسیون می دانیم.همچنین درمانگاه قلب را راه اندازی کردیم که دو روز در هفته به ورزشکاران خدمات می دهد.عمر ساختمان فعلی بیش از ٣٠ سال است، به همین دلیل تصمیم به جابه جایی آن گرفته ایم به ویژه اینکه اینگونه به ورزشکاران نزدیک تر هم می‌شویم.

کاهش تست های دوپینگ در دوران کرونا

نوروزی با بیان اینکه در سال ۹۸ تعداد نمونه‌های دوپینگ به ۲۰۰۰ مورد رسید و کرونا باعث شد تعداد نمونه ها به حدود ۴۰۰ مورد برسد، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۲ تعداد نمونه های دوپینگ به ۱۱۰۰ مورد رسید و در حال حاضر نیز در تلاش هستیم تعداد نمونه های دوپینگ به حدود ۲۰۰۰ مورد برسد و به این ترتیب افزایش ۱۰۰۰ مورد نمونه دوپینگ در دستورکار قرار دارد و هرچه ورزشکاران از دوپینگ بیشتر اطلاع داشته باشند کمتر به دوپینگ مبتلا می شوند.
 
مسابقات فوتبال و حضور تماشاگران
 
وی در مورد ماجراهای پیش آمده برای حضور تماشاگران در مسابقات فوتبال طی دوران کرونا، گفت: در مورد فوتبال از سوی وزارت کشور تصمیم گیری می شد و فدراسیون در این رابطه پاسخگو نیست. بخشنامه ستاد ملی مبارزه با کرونا در ورزش همچنان جاری است و بحث حضور یک سوم تماشاگران در سالن های ورزشی همچنان پا برجا است. فدراسیون پزشکی ورزشی مطیع دستورالعمل های وزارت بهداشت بود و در این زمینه باید مسائل را از نهادهای متولی پرس و جو کرد. 

انتقال نمونه های خون به قطر

رییس فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمونه خون به روز به آزمایشگاه قطر منتقل می شود، گفت: یک زمان پول و ارز داشتیم اما ارسال نمونه ها با چالش مواجه بود و خوشبختانه در حال حاضر با مشکلات قبلی مواجه نیستیم.

ورزشکاران تاپ و الیت رشته‌های مختلف المپیکی مثل کیانوش رستمی، حسن یزدانی و ... باید در سامانه مخصوص ثبت‌نام کنند و آدرس‌شان را با هر تغییری، آپدیت کنند تا ماموران جهانی در هر کجا برای تست گرفتن مراجعه کنند. 

آنها باید زمان دقیق تمرین و مسابقات را هم اعلام کنند تا دسترسی به ورزشکار وجود داشته باشد که اگر یک بار و 2 بار نباشد، توبیخ و برای بار سوم خودشان رای صادر می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها