جزئیات محدودیت سقف بنزین روزانه؛

افزایش 20‌درصدی معطلی در صف پمپ بنزین قطعیست

محدودیت سقف بنزین که در تمام استان‌ها به‌غیراز تهران اجرا می‌شود، با محدودیت‌های برداشت ۳۰ الی ۴۰ لیتر بنزین همراه خواهد بود.
کد خبر: ۱۳۹۸۷۸۲

به گزارش جام جم آنلاین ، براساس خبری که ساعاتی قبل منتشر شد، مدیران مرتبط با وزارت نفت و شرکت پخش فراورده‌های نفتی تصمیم گرفته‌اند تا در اقدامی تازه، محدودیت ۳۰ الی ۴۰ لیتری را برای هربار مراجعه به پمپ بنزین و دریافت سوخت با کارت سوخت شخصی اعمال نمایند و براساس بررسی اولیه، به گفته «رضا نواز»، سخنگوی صنف جایگاهداران سوخت، چنین تغییری منجر به افزایش حدود ۲۰‌درصدی زمان حضور در صف پمپ بنزین‌ها در شهر‌های بزرگ خواهد شد. گفتنی است سهمیه در نظر گرفته شده برای کارت سوخت آزاد (کارت جایگاه‌داران) نیز تنها ۳۰ لیتر خواهد بود، اما در یک بار مراجعه به پمپ بنزین، امکان دو سوخت‌گیری متوالی با استفاده از کارت سوخت آزاد (کارت جایگاه‌داران) وجود دارد.

ظاهراً محدودیت سقف بنزین روزانه رویکرد جدید برای مدیریت بهتر مصرف سوخت است که درحال‌حاضر نیز در تمام استان‌ها به‌غیر‌از تهران اجرا می‌شود. براساس رویه جدید، هر خودرو هر چهار ساعت یک بار در سه نوبت مجاز به حداکثر ۴۰ لیتر سوخت‌گیری است. همچنین به گفته سخنگوی صنف جایگاه‌داران، درخصوص خودرو‌های عمومی (تاکسی) تعداد دفعات سوخت‌گیری در طول روز به دو نوبت محدود شده است.

آن‌طور که آمار و ارقام می‌گویند، مصرف سوخت در کشور از حد میانگین خارج شده و به همین خاطر، تصمیمات جدیدی درخصوص مدیریت و نظارت بهینه بر مصرف بنزین اتخاذ شده است؛ روش سهمیه‌بندی بنزین تغییر یافته، استفاده از کارت سوخت شخصی اجباری شده و حالا میزان سوخت‌گیری محدود شده است.

براساس رویکرد جدید، هر خودرو در طول روز می‌تواند ۱۲۰ لیتر بنزین مصرف کند. البته این ۱۲۰ لیتر در سه نوبت قابل برداشت بوده و فاصله زمانی بین هر نوبت حداقل ۴ ساعت در نظر گرفته شده است. براساس پیش‌بینی طراحان این ایده، این روش به‌طور مؤثر بر مصرف سوخت و نحوه مدیریت آن تأثیر می‌گذارد و افراد را ترغیب به صرفه‌جویی می‌کند.

براساس آمار به‌دست‌آمده، سقف سوخت‌گیری هر خودرو در کشور به‌طور میانگین به ۳۰ الی ۴۰ لیتر در هر نوبت است؛ هرچند که این رقم برای کلان‌شهر‌ها و مسیر‌های پُر‌رفت‌وآمد افزایش می‌یابد. به همین دلیل، محدودیت سقف بنزین روزانه فعلاً تنها برای شهر تهران اجرایی نمی‌شود. براساس بازخورد‌ها و نتایج حاصله، احتمال حذف محدودیت سوخت‌گیری برای کلان‌شهر‌های دیگر نیز وجود دارد.

بد نیست بدانید که از سال آینده، هر خودرو مجاز به استفاده از کارت سوخت شخصی برای سوخت‌گیری است. این راهکار برای مبارزه با قاچاق و سوءاستفاده از بنزینی مطرح شده که طبق وعده‌های متعدد از سوی وزارت نفت و سایر مقامات وابسته، قرار نیست قیمت آن در سال آینده افزایش یابد!

همچنین در این رابطه، شماره تلفن‌های ۰۹۶۲۷ و ۰۲۱۷۷۵۲۲۶۷۸ به‌منظور رسیدگی به مشکلات، انتقادات و پیشنهاد‌های مرتبط با اجرای این طرح از سوی صنف جایگاه‌داران سوخت اعلام شده است.(دیجیاتو)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها