«جام‌جم» در هفته ملی سلامت مردان بررسی می‌کند

سرطان‌های مردانه‌ای که درمان‌‌پذیرند

از پردردسرترین بیماری‌هایی که ممکن است در انسان اتفاق بیفتد، انواع سرطان‌ها هستند که علاوه بر صرف هزینه‌های گزاف برای درمان، کیفیت زندگی افراد را نیز به‌شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد و بسیاری از بیماران در میانه راه درمان، امید خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۱۳۹۸۶۸۸
نویسنده ندا اظهری - گروه دانش و سلامت

مردان به عنوان حدود نیمی از جامعه و به‌دلیل برخی عادات خاصی که دارند در معرض ابتلا به بعضی انواع سرطان‌ها قرار دارند که در هفته‌ای که به نام هفته ملی سلامت مردان نامیده شده است، سعی شده تا این قشر از جامعه بیش از پیش به سلامت خود اهمیت دهند. به این بهانه با دکتر رضا ملایری، فوق‌تخصص خون و سرطان‌، عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات بنیاد ملی نیکوکاری کنترل سرطان گفت‌وگو کرده‌ایم.

دکتر رضا ملایری، درگفت‌وگو با جام‌جم درباره شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان می‌گوید: «سرطان شامل رشد بیش از حد و کنترل نشده است که در آن، سلول‌های تغییریافته در بدن پخش شده و منجر به متاستاز و حتی به مرگ فرد هم بینجامد. بعضی سرطان‌ها در آقایان و بعضی در خانم‌ها شایع هستند اما شایع‌ترین سرطان در آقایان، سرطان پروستات است. به طورکلی، حدود ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، بنابراین باید علت اصلی سرطان‌ها را شناسایی کرد.»

سرطان پروستات، شایع‌ترین در مردان

این متخصص خون و سرطان در ادامه تأکید می‌کند: «در سرطان پروستات، هورمون مردانگی یا تستوسترون نقش مهمی را در ایجاد سرطان ایفا می‌کند؛ بنابراین بهتر است مردان از هورمون‌ها که اغلب در باشگاه‌های ورزشی تجویز می‌شوند به مقدار زیاد استفاده نکنند، چرا که باعث بروز برخی سرطان‌ها مانند سرطان پروستات می‌شود. از سنی به بعد، تقریبا همه آقایان مشکل پروستات پیدا می‌کنند لذا اگر آقایان از ۵۰ سالگی به بعد در سیستم مجاری ادارای دچار مشکل شدند حتما با متخصص مجاری اداری مشورت کنند.»

دکتر ملایری می‌افزاید: «آقایان در صورت مشاهده علائمی چون تکرر ادرار، خون در ادرار و عدم کنترل ادرار حتما با جراح و متخصص مشورت کنند که غالبا با یک معاینه ساده و آزمایش PSA خیلی زود می‌توان سرطان را شناسایی کرد. نکته مثبتی که در سرطان پروستات وجود دارد این است که اگر در مراحل اولیه شناسایی شود به‌راحتی قابل درمان است و بیمار می‌تواند طول عمر طبیعی داشته باشد.»

خنجر فست‌فودها

دکتر ملایری توضیح می‌دهد: «سرطان معده در آقایان بیشتر از خانم‌هاست؛ درنتیجه سرطان‌های گوارشی مانند سرطان‌های معده و روده از دیگر سرطان‌های شایع در مردان است. برای پیشگیری از سرطان‌های گوارشی، داشتن تغذیه مناسب و تحرک اهمیت زیادی دارند. استفاده زیاد و مداوم از فست‌فودها نیز می‌تواند باعث بروز سرطان‌های دستگاه گوارش شود. برای پیشگیری از این سرطان‌ها هم بیماران با مشاهده کوچک‌ترین علائمی باید به پزشک مراجعه کنند. برای مثال، در سرطان‌های سیستم گوارشی، داشتن سوء‌هاضمه و لاغر شدن بی‌دلیل را باید جدی گرفت. گاهی نیز ممکن است خونریزی‌هایی به دلیل وجود زخم‌هایی در سیستم گوارشی مشاهده شود.»

آگاهی بیشتر، درمان موفق‌تر

این متخصص خون و سرطان در گفت‌و‌گو با جام‌جم تاکید می‌کند که هر چه آگاهی بیماران از سرطان بیشتر باشد، شانس درمان بیماران بیشتر می‌شود به این معنا که هر چه اطلاعات بیشتری درباره سرطان داشته باشیم، می‌توانیم سریع‌تر پیشگیری کنیم و نیز راحت‌تر سرطان را درمان کرد و درنتیجه بیماران طول عمر بیشتری دارند. از سوی دیگر، هر چه مردم بیشتر درباره سرطان بدانند، کمتر می‌ترسند. ترسی که در جامعه نسبت به این بیماری وجود دارد، باعث می‌شود بیماران دیر به سراغ درمان بروند که موفقیت درمان را کمتر می‌کند.
سرطان ریه هم از دیگر سرطان‌های شایع در آقایان محسوب می‌شود. دکتر ملایری درباره این سرطان در مردان می‌گوید: «سرطان ریه معمولا به دلیل مصرف بالای دخانیات رخ می‌دهد. وجود خون در خلط، سرفه‌های متعدد از علائم خطری هستند که در صورت مشاهده حتما باید پیگیری کرد و برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنند. به تازگی به افراد سیگاری توصیه می‌شود سالی یک‌بار یا هر دو سال یک‌بار سی‌تی‌اسکن دوز پایین (low dose) انجام دهند. با این روش خیلی زود می‌توان سرطان ریه را شناسایی و مراحل درمان را در همان مراحل اولیه بیماری آغاز کرد. افراد سیگاری برای پیشگیری اگر بتوانند سیگار و حتی کشیدن قلیان را ترک کنند بسیار بهتر است.»

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها