مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تکرار اظهارات مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران گفت که پنجمین بسته تحریمی در ارتباط با مسائل حقوق بشری است.
کد خبر: ۱۳۹۸۶۶۸

به گزارش جام جم آنلاین، جوسپ بورل این مطلب را در آستانه برگزاری نشست مشترک وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا مطرح کرد و به خبرنگاران گفت که این موضوع را در تماس تلفنی اخیر با حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرده است.

وی در تداوم حمایت کشورهای غربی از اغتشاشات اخیر در ایران گفت: ما پنجمین بسته تحریمی را بر اساس اقدامات حقوق بشری ایران وضع خواهیم کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که در فهرست تحریم‌ های جدید کسانی اضافه شده‌اند که در روزهای اخیر مسئول آنچه او «سرکوب معترضان» خواند و از «مجازات اعدام» استفاده کرده‌اند.

وی با چشم‌پوشی از تاریخ سوابق تاریک غرب در زمینه حقوق بشر مدعی شد: «دیروز (یکشنبه) با وزیر امور خارجه ایران گفت‌وگو کردم تا به او اعلام کنم که چنین تصمیمی را خواهیم گرفت و درخواست کنم که به سرکوب (در ایران) پایان دهند و به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشند»

او درحالی این مطلب را بیان کرد که جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به تبعات رفتارهای مداخله‌جویانه غرب هشدار داده و تصریح کرده بود که این قبیل اقدامات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

وزیر امور خارجه کشورمان دیروز در گفت‌وگو با بورل تصریح کرد: رفتار ماه های اخیر اتحادیه اروپا، ادامه سیاست ناکارآمد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکاست که بیش از پیش تداوم استاندارهای دوگانه و غیر واقع بینانه توام با استفاده ابزاری از مفاهیم حقوق بشری را اثبات می نماید.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از گفت‌وگو با خبرنگاران نسبت به گزارش ادعایی رسانه آمریکایی بلومبرگ علیه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد، اما توضیح بیشتری نداد.

تارنمای شبکه بلومبرگ دیشب (یکشنبه) با انتشار گزارشی ادعایی، به نقل از دو مقام دیپلمات ناشناس ادعا کرد که در نتیجه بازرسی‌های اتمی صورت گرفته در ایران طی هفته گذشته، مقادیری اورانیوم غنی‌شده با غلظت نزدیک سطح مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی کشف شده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا چگونگی انباشت اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۸۴ درصد توسط ایران را روشن کند».

بلومبرگ این ادعا را در کنار گزارش تحریک آمیز خبرگزاری رویترز قرار داد که دو هفته پیش ادعای تغییراتی را در تاسیسات اتمی فردو مطرح و در این گزارش تلاش کرد تا به سهم خود در پروژه سیاه‌نمایی برنامه اتمی ایران بدمد.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره تصریح کرد که ادعای بلومبرگ «سیاه‌نمایی و تحریف حقایق است و وجود ذره یا ذرات اورانیوم بالاتر از ۶۰ درصد در فرآیند غنی‌ سازی به معنی غنی‌ سازیِ بالای ۶۰ درصد نیست.»

وی خاطر نشان کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد.»

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها