مدیرکل حفاظت محیط زیست استان برآورد کرد؛

خسارت ۹ هزار میلیارد تومانی خشکی تالاب گاوخونی

«اغتشاشگران به بهانه «زن، زندگی آزادی»، زندگی یک زن را نابود کردند و حاصل ۳۰ سال کارش را در آتش خشم خود سوزاندند.»
کد خبر: ۱۳۹۸۰۱۳

؛ ایرانِ پبدنی بیش از ۳۰ سال سابقه کار در رودوزی‌های الحاقی دارد و از سال ۱۳۹۹ به‌عنوان بانوی کارآفرینِ صنایع دستی کار خود را توسعه داد و با ایجاد یک کارگاه در فرهنگسرای شهرداری فولادشهر برای بسیاری از زنان سرپرست خانوار اشتغال آفرینی کرد، اما این کارگاهِ امیدآفرین در اعتراضات اخیر مورد تعرض عده‌ای قرار می‌گیرد و در آتش می‌سوزد.

این کارآفرین صنایع دستی درباره این حادثه و انتظارات خود از مسئولان، اظهار کرد: ۲۶ آبان بود که اغتشاشگران کارگاه صنایع دستی و خیاطی من را که در فرهنگسرای شهرداری فولادشهر واقع شده بود به آتش کشیدند و ۳ میلیارد تومان از سرمایه‌ام در این آتش‌سوزی از بین رفت.

وی افزود: حاصل ۳۰ سال کار مداوم بنده و تجهیزاتی که در کارگاه مستقر کرده بودم در آتش سوخت و چرخ‌های خیاطی و کارهای دست هنرجویان از بین رفت.

پبدنی با بیان اینکه کارگاه صنایع دستی‌ام بیمه نبود، گفت: ساختمان فرهنگسرا ایمنی لازم از قبیل، سیستم اطفای حریق، حفاظ و دوربین مدار بسته نداشت به همین دلیل چند بار برای بیمه شدن کارگاه اقدام کردم که کارگزار بیمه استدلال کرد «چون کارگاه شما ایمنی لازم را ندارد نمی‌توانیم آن را بیمه کنیم و ابتدا باید ایمنی آن را بالا ببرید و سپس برای بیمه کردن آن اقدام کنید.»

این کارآفرین صنایع‌دستی در پاسخ به این سؤال که چه اقدامی برای رفع این مشکل انجام داده‌اید، تصریح کرد: از مسئولان مربوط درخواست کمک کرده‌ام که در پاسخ اعلام کردند که صبر کنید تا استاندار اصفهان برای بازدید به فرهنگسرای شهرداری فولادشهر بیاید و در جلسه‌ای که ترتیب می‌دهیم با ایشان ملاقات کنید.

بلاتکلیفم

وی ادامه داد: سه ماه از این حادثه تلخ گذشته اما هنوز این دیدار انجام نشده و در بلاتکلیفی به سر می‌برم. در این کارگاه ۳۵ نفر مشغول کار بودند و امرا معاش می‌کردند که بیشتر این افراد زنان سرپرست خانوار بودند.

پبدنی با بیان اینکه در این مدت فشارهای روحی بسیاری زیادی را متحمل شده است، گفت: سال‌ها برای معلولان و زنان سرپرست خانوار اشتغال آفرینی کرده‌ام و اکنون انتظار دارم مسئولان دستم را بگیرند و حداقل یک وام بلاعوض به بنده بدهند تا بتوانم دوباره بلند شوم و کارم را از سر بگیرم.

این کارآفرین صنایع‌دستی تصریح کرد: البته اگر میلیاردها تومان هم به من بدهند دیگر نمی‌تواند ارزش هنری‌ام را باز گرداند و تنها می‌توانم دوباره چرخ خیاطی و میز بخرم. اکنون فرهنگسرای شهرداری پلمب شده و هیچ‌کس به بنده جواب درستی نمی‌دهد. البته قرار است بازرس از تهران برای بازدید به محل حادثه بیاید.

وام بلاعوض بدهند

وی افزود: اگر بخواهم دقیق حساب کنم تجهیزات و کارهای دستی که در کارگاه بود بیش از ۳ میلیارد تومان ارزش داشت. ۲۲ چرخ خیاطی در کارگاه بود که برخی از این چرخ‌ها به سرقت رفته است. دو هفته قبل از حادثه چرخ‌ها را در کارگاه مستقر کرده بودم تا کار تولیدی جدید خود را با وامی که از بانک رسالت گرفته بودم، آغاز کنم که همه این تجهیزات در آتش سوخت.

پبدنی گفت: ظاهراً اغتشاشگران ابتدا تاق‌های پارچه و بسیاری از چرخ‌ها را از کارگاه خارج کرده بودند و سپس آن را به آتش کشیده بودند که نشان می‌دهد فرصت زیادی برای سرقت و آتش زدن این مکان داشته‌اند. نمی‌دانم صدایم را به گوش چه کسی باید برسانم تا این کابوس به پایان برسد. حداقل مکان برای شروعِ دوباره کار در اختیارم قرار دهند و وام بلاعوض بدهند، چرا که اگر بلاعوض نباشد توانایی پرداخت اقساط آن را ندارم.

این کارآفرین صنایع دستی، خاطرنشان کرد: برای خرید چرخ‌ها ۱۰۰ میلیون تومان وام گرفته بودم که هنوز قسط‌های آن را نداده‌ام به همین دلیل وام بلاعوض باید دریافت کنم. هر کدام از قاب‌های «پته دوزی‌ام» ۱۰ میلیون تومان ارزش داشتند که همه این قاب‌ها در آتش سوختند. اغتشاشگران به بهانه «زن، زندگی آزادی»، زندگی یک زن را نابود کردند و حاصل ۳۰ سال کارم را در آتش خشم خود سوزاندند.

وی افزود: مسئولان اگر به فکر من نیستند حداقل به فکر ۳۵ زن سرپرست خانواری باشند که در این کارگاه مشغول به کار بودند و از این طریق مخارج زندگی خود را تأمین می‌کردند. 

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها