در آسمان این هفته چه می‌گذرد؟

امشب شاهد آخرین «ریز ماه» سال باشید

دومین ماه کامل سال ۲۰۲۳، در ۵ فوریه برابر با ۱۶ بهمن‌ماه، در آسمان شب قابل رویت خواهد بود. ماه کامل در فوریه ۲۰۲۳ دومین و آخرین «ریز ماه» در سال جاری خواهد بود. این ماه نیز به «ماه برفی» معروف است.
کد خبر: ۱۳۹۶۹۳۳

به گزارش جام جم آنلاین، ماه در ۱۶ بهمن ماه، ساعت ۰۶:۲۹ به وقت گرینویچ و ساعت ۱۰:۰۰ شب به وقت ایران، به فاز کامل خود خواهد رسید.

ماه در صورت فلکی سرطان با قدر ۱۲.۳- می درخشد و حوالی نیمه شب به بالاترین نقطه خود در آسمان خواهد رسید.

به یاد داشته باشید که برای لذت بردن از مشاهده آن نیازی به دانستن زمان دقیق این رویداد ندارید، زیرا ماه در شب‌های نزدیک به ۵ فوریه، در آسمان به‌طور کامل ظاهر می‌شود.

آخرین ریزماه سال ۲۰۲۳

ریزماه (Micromoon)، زمانی اتفاق می‌افتد که ماه کامل با اوج (لحظه ای که ماه در دورترین فاصله از زمین قرار دارد) منطبق می‌شود.

طبق تقویم ساخته شده توسط Fred Espenak، اخترفیزیکدان سابق ناسا، ماه کامل در فوریه ۲۰۲۳ دومین و آخرین ریز ماه در سال جاری خواهد بود و این به معنای آنست که برای ناظران، ماه ممکن است کمی کوچکتر از حد معمول به نظر برسد.

ماه کامل چه زمانی طلوع می‌کند؟

زمان طلوع ماه برای مکان‌های مختلف متفاوت است. برای اطلاع از زمان دقیق مکانی که در حال حاضر در آن هستید، می‌توانید از اپلیکیشن Sky Tonight استفاده کنید.

ماه فوریه را «ماه برفی» می‌نامند

ماه کامل در فوریه نیز به «ماه برفی» معروف است. به طور سنتی، ماه کاملِ فوریه در آمریکای شمالی و اروپا، «ماه برفی» نامیده می‌شود.

برخلاف سایر نام‌های ماه کامل (مانند ماه کرم یا ماه صورتی)، این نام خود گویای دلیل این نامگذاری است و نیازی به توضیح زیادی ندارد، چرا که فوریه، ماه بارش سنگین ترین برف‌ها در آمریکای شمالی است، به همین دلیل قبایل بومیِ آمریکا از آن به‌عنوان «ماه برفی» یاد می‌کنند.

برخی از قبایل آن را «ماه گرسنگی» نیز می‌نامیدند، زیرا شکار در چنین شرایط آب و هوایی بسیار دشوار بوده است.

گفتنی است که فرهنگ‌های مختلف ماه کاملِ فوریه را با نام‌های مختلفی می‌شناسند، در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

چینی (Chineese): ماه جوانه زدن

سلتیک (Celtic): ماه یخی

کری (Cree): ماه عقاب

چروکی (Cherokee): ماه استخوانی

و در نیمکره جنوبی (Southern Hemisphere): ماه دانه، ماه جو، ماه قرمز، یا ماه سگ نیز نامیده می‌شود.

منبع: ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها