مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز گفت: تا سال آینده خط انتقال تقویتی گاز به تربت‌جام اجرا و به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز گفت: تا سال آینده خط انتقال تقویتی گاز به تربت‌جام اجرا و به بهره‌برداری خواهد رسید.
کد خبر: ۱۳۹۶۸۸۲

محمد کامل در نشست مطبوعاتی اظهار کرد: همزمان با روز دوم برودت هوا گاز استان گلستان از سمت ترکمنستان قطع شد و استان‌های شمالی دچار چالش شدند. خط انتقال تهران هم گاز منطقه ما و هم بخش زیادی از گاز استان‌های شمالی را تامین می‌کند. افزایش بی‌رویه مصرف گاز در استان‌های ما باعث شد باوجود پیش‌بینی دچار افت فشار بشویم. یعنی بحران اصلی ما از قطع گاز ترکمنستان شروع شد در حالی که با پیش‌بینی‌های انجام شده می‌توانستیم سرما را رد کنیم.

 

وی افزود: شبکه انشعابات گاز تربت‌جام در سال‌های گذشته گسترش چشمگیری داشته‌ و با توجه به قدیمی بودن خط انتقال این شهر، این خط دیگر جوابگو نیست. تا سال آینده خط انتقال تقویتی گاز به تربت‌جام اجرا و به بهره‌برداری خواهید رسید.

 

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز تصریح کرد: ماموریت اصلی منطقه چهار عملیات انتقال گاز انتقال پاک، پایدار و ایمن گاز طبیعی است. ۳۸ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز در کشور وجود دارد که سهم منطقه ۴ از این عدد ۵۸۰۰ کیلومتر بوده و این منطقه بیشترین حجم خطوط انتقال گاز را در بین مناطق مختلف کشور دارد. منطقه چهار، گاز خود را از پالایشگاه و مخزن ذخیره‌سازی خانگیران و خطوط انتقال گاز تهران دریافت می‌کند.

 

کامل با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۰۵ میلیون مترمکعب گاز وارد منطقه ۴ شده است، عنوان کرد: حدود ۶۶ میلیون متر مکعب از این حجم به سمت استان‌های تحت پوشش منطقه ۴ و حدود ۴۰ میلیون متر مکعب نیز به سمت استان‌های شمالی گلستان و مازندران منتقل شده‌اند. تامین بخشی از گاز استان‌های شمالی به عهده منطقه ۴ عملیات انتقال گاز است. در ۱۰ ماهه نخست سال جاری بالغ بر ۲۴ میلیارد مترمکعب گاز در منطقه ۴ منتقل شده که حدود ۱۶ میلیارد متر مکعب از آن در داخل چهار استان تحت پوشش منطقه ۴ به مصرف رسیده و حدود ۶ میلیارد مترمکعب نیز از طریق منطقه ۴ به استان‌های گلستان و مازندران منتقل شده است.

 

وی ادامه داد: در سال جاری حدود ۲.۵ کیلومتر و در سال گذشته ۱۵ کیلومتر پوشش لوله‌های انتقال گاز تعویض شده است. ۵۶۰۰ کیلومتر خطوط انتقال منطقه ۴ طبق پروتکل‌ها مانند سال‌های گذشته نشت‌یابی شده و نشتی‌های لازم رفع عیب شده‌اند. همچنین در سال جاری بالغ بر ۶۸۰۰ مورد تعمیرات انجام شده است.

 

مدیر منطقه ۴ عملیات انتقال گاز در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده این منطقه برای آمادگی مقابله با برودت هوا خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به پیش‌بینی برودت هوا، تزریق متانول به خطوط را انجام دادیم تا در مکان‌هایی که امکان یخ‌زدگی وجود دارد از آن جلوگیری شود. همچنین پیش از برودت هوا توربین ایستگاه تقویت فشار گاز دشت دچار نقص فنی شد که توانستیم قبل از شروع سرما توربینی از منطقه هشت و تبریز را جایگزین آن کنیم. در سال جاری یک خط تقویتی ۳۰ اینچ ۶۴ کیلومتری را از دیزباد به تربت حیدریه قبل از زمستان به سرویس آوردیم که خود هم یک مخزن ذخیره بوده و هم در تامین گاز محور تربت حیدریه، کاشمر و خلیل آباد به ما کمک می‌کند. دریافت گاز ما از سمت پالایشگاه ثابت بوده و از سمت تهران با همکاری دیسپچینگ ملی گاز تا جایی که می‌توانستیم گاز بیشتری را دریافت کردیم و فشار گاز را بالا بردیم.

newsQrCode
برچسب ها: انتقال گاز منطقه ۴
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها