روده انسان در طول روز با توجه به حجم و نوع غذای مصرفی باید چندین بار تخلیه شود. در صورتی که روده‌ها در شرایط مطلوب نتوانند از فضولات مواد غذایی مصرف شده خالی شوند، فرد دچار یبوست شده و با مشکلات مختلفی روبرو می‌شود. روش‌های خانگی و دارو‌های مختلفی برای رفع خشکی روده و برطرف شدن یبوست استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۳۹۶۳۲۷

یبوست چیست؟


خیلی ها سوال میپرسند که یبوست چیست؟ یبوست از مشکلات روده‌ای است که ممکن است برای افراد در سنین مختلف اتفاق بیفتد. این مشکل به صورت خشکی مزاج یا کم کار کردن مزاج است که باعث ایجاد ناراحتی در افراد می‌شود. این بیماری گاهی اوقات به صورت موقت به دلیل مصرف برخی از غذا‌ها و گاهی اوقات نیز به طور دائم با فرد همراه است. در حالت اول بهتر است سبک زندگی خود را تغییر داده و با مصرف مایعات، سبزیجات و میوه‌ها به برطرف شدن آن کمک کنید.

 

یبوست چیست؟ + معرفی غذا‌های فیبردار برای درمان یبوست

گاهی اوقات نیز فرد به دلیل بیماری‌های خاص یا مصرف برخی از دارو‌ها دچار یبوست می‌شود که می‌تواند با تجویز پزشک از دارو‌ها یا مکمل‌های خاصی برای برطرف شدن این حالت اقدام کند. مهم‌ترین علت‌های بروز یبوست در افراد به صورت زیر هستند.


شدت یبوست در افراد بسیار متفاوت است و از ضعیف تا قوی اتفاق می‌افتد. مهم‌ترین دلیل یبوست کم کاری عضلات داخلی روده است که به دلایل مختلف یا مصرف برخی از غذا‌ها پیش می‌آید. افرادی که تحرک بسیار پایینی در زندگی دارند، بیشتر در معرض یبوست قرار دارند. برای جلوگیری از این مشکل می‌تواند زمانی را در روز صرف پیاده روی یا انجام حرکات ورزشی نمود تا دستگاه گوارشی شما بهتر کار کند.


از دیگر دلایل بروز یبوست، افسردگی است. مصرف برخی از دارو‌های قلبی یا تیروئیدی و همچنین دارو‌های فشارخون و چربی خون نیز بر یبوست تأثیر مستقیم دارند. افرادی که دچار بیماری‌های خاص مانند‌ام اس هستند و یا دچار مشکلات نخاعی و عدم تحرک هستند، بیماران مبتلا به روده تحریک‌پذیر و بسیاری دیگر از بیماری‌ها منجر به یبوست شدید در فرد می‌شوند.


غذا‌های شل ‌کننده شکم


مصرف درست و اصولی مواد غذایی سالم می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف باشد. همچنین مصرف بسیاری از غذا‌ها می‌تواند عامل اصلی ایجاد یبوست در افراد باشد. اگر با مصرف غذا‌های مفید و مناسب و تغییر سبک زندگی همچنان دچار یبوست بودید باید به پزشک مراجعه کنید. برخی از مفیدترین غذا‌ها و خوراکی ‌های دارای فیبر که برای شل کردن شکم و رفع یبوست تأثیرگذار هستند، در ادامه خوراکی و غذاهای شل کننده شکم ذکر شده‌اند.


آلو


آلو یکی از بهترین و مناسب‌ترین خوراکی‌ها برای درمان یبوست است. غذایی بسیار سبک برای روده که میزان فیبر بسیار بالایی دارد. فیبر آلو به عنوان سلولز شناخته می‌شود و می‌تواند می‌ازن آب موجود در مدفوع را افزایش دهد. آلو را می‌توانید به تنهایی یا همراه با غذا‌ها، سالاد و انواع اسموتی و خورشت‌ها استفاده کنید.


یبوست چیست؟ + معرفی غذا‌های فیبردار برای درمان یبوست
سیب


میوه‌ای بسیار مفید مخصوصا برای رفع یبوست کودکان است. یک سیب حدوداً 200 گرمی تا 4.8 گرم فیبر دارد. سیب دارای دو نوع فیبر محلول و نامحلول است. فیبر محلول آن به نام پکتین شناخته شده و در روده به سرعت تخمیر می‌شود. به این صورت می‌تواند آب را به درون روده بزرگ کشیده و مدفوع را نرم کند. همچنین باعث افزایش باکتری‌های مفید روده می‌شود.


لوبیا


لوبیا‌ها نیز از مواد غذایی مفید و دارای حجم بالایی فیبر هستند. فیبر موجود در لوبیا‌ها از هر منبع غذایی دیگری بیشتر است که به صورت ترکیبی از فیبر‌های محلول و نامحلول شناخته می‌شوند و با حرکت غذا در روده به کاهش یبوست در افراد کمک می‌کند. لوبیا‌ها انواع مختلفی دارند و می‌تواندی در کنار انواع غذا‌ها و سالاد‌ها از آن‌ها استفاده کنید.


آجیل


ماده غذایی مفید دیگری که می‌تواند در درمان یبوست کمک کند، آجیل‌ها هستند. آجیل‌ها مخصوصا بادام و گردو دارای میزان فیبر بالایی هستند. علاوه بر آجیل‌ها، دانه‌ها نیز می‌توانند به عنوان منبع غذایی مفیدی برای یبوست استفاده شوند. استفاده از کنجد، دانه کدو تنبل و ... به همراه غذا‌ها یا سالاد‌ها می‌توانند به کاهش یبوست کمک کنند. سعی کنید از آجیل‌ها و دانه‌هایی که به صورت خام هستند استفاده کنید.

 

یبوست چیست؟ + معرفی غذا‌های فیبردار برای درمان یبوست

نان سبوس‌دار


غلات حاوی مقدار مناسبی فیبر هستند که علاوه بر روده می‌توانند برای قلب نیز مفید باشند. نان‌های سبوبس‌دار نسبت به نان گندم و سایر نان‌ها تأثیر بیشتری در سلامت روده و رفع یبوست دارند. نان‌هایی که از غلات جوانه‌دار و حبوبات نیز تهیه می‌شودف می‌تواند نانی بسیار مفید و مناسب برای یبوست باشد.


گلابی


میوه مفید دیگری که دارای فیبر بالایی بوده و در درمان یبوست نقش مهمی دارد، گلابی است. یک گلابی متوسط حدود 5 گرم فیبر دارد که میزان بسیار زیادی محسوب می‌شود. همچنین گلابی دارای فروکتوز و سوربیتول بالایی است که نقش مهمی در حرکت روده و کاهش یبوست در فرد دارند. گلابی را می‌توانید به صورت‌های مختلف در رژیم غذایی خود استفاده کنید.


یبوست کودکان


نوزادان و کودکان نیز به دلایل مختلف در معرض یبوست هستند. به طور طبیعی یک نوزاد باید دو تا سه بار در هفته دفع داشته باشد و کمتر از این میزان می‌تواند نشانه یبوست باشد. یبوست در کودکان و نوزادان می‌تواند با درد، گریه و بیقراری همراه باشد. در این شرایط می‌توانید با ماساژ شکم، انجام حرکات نرمشی آرام با گا‌هاً، قرار دادن در آب گرم و ... به رفع یبوست کودک کمک کنید.


زمانی که کودک شما بزرگ‌تر شده و می‌تواند در کنار شیر وعده‌های غذایی دیگری نیز داشته باشد، همچنین با تحرک بیشتر کودک این مشکل کم کم برطرف می‌شود. همچنین می‌توانید با مصرف غذا‌های مفید و مناسب به درمان یبوست کودک کمک کنید. در این سن می‌توانید از شیر کمکی، مایعات فراوان، سوپ، انجام حرکات جنبشی و ... برای رفع یبوست استفاده کنید. اگر کودک شما بیش از حد دچار یبوست می‌شود، حتماً با پزشک مشورت کنید تا بهترین راه درمان و در صورت نیاز دارو‌های لازم تجویز شود.

یبوست چیست؟ + معرفی غذا‌های فیبردار برای درمان یبوست

سخن آخر


یبوست از مشکلات گوارشی بسیار آزاردهنده است که برای افراد در سنین مختلف پیش می‌آید. رژیم‌های غذایی نادرست، تحرک نداشتن، مصرف نکردن آب کافی در روز و ... از مهم‌ترین علت‌های ایجاد یبوست در افراد هستند. این مشکل معمولاً با اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی برطرف می‌شود. اما اگر به صورت مداوم با آن درگیر هستید و یا به دلیل مصرف دارو‌های خاصی دچار یبوست می‌شوید، بهتر است با پزشک مشورت کنید تا دارو‌های لازم را برای شما تجویز کند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها