با انتشار لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ همان‌قدر که برخی بخش‌های آن به‌دلیل افزایش بودجه دستگاه‌هایی چون نهادهای فرهنگی مورد انتقاد گرفت از سوی دیگر منتقدانی را هم داشت که نگاه‌شان متفاوت بود و بر این باور بودند که این میزان افزایش درخور نیست و باید بیش از این آنها به بخش فرهنگی و مثلا سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رسانه‌ ملی و رسمی کشور که حکم عظیم‌ترین تریبون نظام را دارد اعتبارات تخصیص داده شود.
کد خبر: ۱۳۹۵۳۱۲
نویسنده نوشین مجلسی - گروه رسانه

زیرا از اساس افزایش ۴۲ درصدی بودجه که درباره صداوسیما مطرح می‌شود بی‌پایه است و افزایش بودجه صداسیما درصورت تصویب نهایی لایحه بودجه مذکور ۱۰ درصد خواهد بود که نسبت به همه دستگاه‌های فرهنگی کمترین میزان است.

همان‌طور که اشاره شد در نگاه به لایحه بودجه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین کارشناسان حوزه‌های سیاست، فرهنگ و رسانه متفق‌القول نبودند و نکاتی را دراین‌باره بیان و منتشر کردند. یکی از نمایندگانی که جزو موافقان افزایش بیشتر بودجه رسانه‌ملی در سال پیش‌روست، حسن حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون تلفیق است. این نماینده که به‌عنوان مخالف لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در جلسه کمیسیون تلفیق سخنرانی کرد در گفت‌وگو با جام‌جم از لزوم افزایش اعتبارات تخصیص‌یافته به رسانه‌ملی بیش از رقم پیش‌بینی‌‌شده در لایحه بودجه سخن گفت.

امسال هم با ارائه لایحه بودجه به مجلس و گمانه‌زنی در مورد ردیف‌های مختلف آن، بازهم بحث بودجه صداوسیما پیش کشیده شد و بزرگنمایی رقم‌های ریالی، دستمایه جریان دیگری علیه رسانه‌ملی قرار گرفته ‌است. مقابل این نوع نگاه کسانی هستند که باور دارند این بودجه تناسبی با هجمه سنگینی که در جنگ فرهنگی با آن مواجه هستیم و نیازهای فرهنگی روز جامعه ندارد. حسن حاجی‌دلیگانی، نماینده و عضو کمیسیون تلفیق این دور از مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم دراین‌باره عنوان می‌کند: یکی از نقدهایی که ما به لایحه اعتبارات بودجه‌ای داریم این است که درخصوص مسائل فرهنگی از جمله صداوسیما آن‌گونه که باید و شاید اعتبار خاص در نظر گرفته نشده است. این درحالی‌است که باید برای فعالیت‌های خاص مثل ساخت فیلم‌های افتخارآمیز که در گذشته نمونه‌هایش را داشتیم و امروز از آنها خبری نیست، رقم بیشتری اختصاص داده شود.

وی ادامه می‌دهد: به زعم بنده باید در بودجه توجه بیشتری به مباحث فرهنگی می‌شد. چون همان‌طور که بسیاری می‌دانند یکی از راه‌های دشمن دین و مذهب ما از گذشته تا امروز این است که ابتدا به بودجه‌های نهادهای فرهنگی که به‌درستی تعیین می‌شود حمله‌ کنند. این مطلب را هم بعضی جاها مطرح کردند که بودجه‌هایی را که به نهادهای فرهنگی می‌دهید به خودمان بدهید! پشت‌صحنه این حرف‌ها تهی‌کردن جامعه از فرهنگ غنی ایرانی ــ اسلامی است. در گذشته هم همین‌طور بود که حرف در ظاهر به مذاق برخی افراد زیبا می‌آمد درحالی‌که پشت صحنه آن چیز دیگری بود.

این نماینده مردم از حوزه انتخابیه شاهین‌شهر، میمه و برخوار در استان اصفهان همچنین بیان می‌کند: رسانه‌ملی باید بتواند نیازهای مشروع مخاطبان را برطرف کند، برای همین من معتقدم در رسیدگی به بودجه لازم است یک‌سری اعتبارات برای یک‌سری کارهای ویژه در نظر گرفته شود، کارهایی برای مردم تا رسانه‌ملی باب طبع‌شان باشد و استفاده بیشتری از آن ببرند.

ارزیابی چرایی یک همصدایی

با توجه به جایگاه و اهمیت فرهنگ و نقش زیربنایی آن در کشور که حاصلش در سایر حوزه‌ها همچون اقتصاد و سیاست هم قابل برداشت خواهد بود، این پرسش پیش می‌آید که آیا جایگاه این مهم در تصمیم‌گیری‌های دوره‌ای و سالانه تصمیم‌گیران کشور از جایگاه اصیل برخوردار است یا خیر و تا چه اندازه به این موضوع در لایحه مطروح دقت شده است.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به اهمیت پرداخت به حوزه فرهنگ و رسانه در این مورد توضیح می‌‌دهد: همان‌طور که اشاره کردم به بودجه توجهی بیشتر از این که هست نیاز داریم؛ چون کشورهای بیگانه که امروز رسانه‌های معاندشان در این مورد انتقاداتی را مطرح می‌کنند، خود بیشتر از اینها در چنین بخش‌هایی سرمایه‌گذاری دارند. لازم است در رسیدگی به جزئیات لایحه بودجه به این نکات توجه بیشتری داشته باشیم.

در ادامه گفت‌وگو با حاجی‌دلیگانی این نکته را مطرح می‌کنیم که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران همواره از سوی جریان رسانه‌ای مشخصی مورد هجمه قرار داشته و به بهانه‌های مختلف، عملکرد، سابقه و سیاست‌های آن نقد شده است. عده‌ای باور دارند که رسانه‌های خارجی به‌دلیل واهمه یا تاثیرگذاری رسانه رسمی جمهوری اسلامی ایران و تفکری که بر مبنای آن حرکت می‌کند در شیپور نقد می‌دمند. این نماینده مجلس در موافقت با این نگرش می‌گوید: دقیقا همین است.

آنها به خاطر برد صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و به سبب جهت‌گیری‌های درستی که دارد ناراحت هستند و نمی‌خواهند این اتفاق بیفتد. اگر رسانه‌ملی کاری به آنها نداشت و مزاحم منافع آنان نمی‌شد، آنها هم کاری به صداوسیما نداشتند. زمانی با آن کار دارند که می‌بینند به‌دلیل روشنگری‌هایی که انجام می‌دهد با منافع آنها به نوعی در تقابل قرار می‌گیرد.

شاید در دنیا سابقه نداشته باشد که رسانه‌ای این‌طور بی‌محابا به جنگ جهان سلطه رفته باشد. از این بابت می‌گویم باید به آنها حق داد که مخالفت کنند چون می‌بینند منافع آنها از هر جهت در خطر است.البته در این جنجال‌های رسانه‌ای، برخی از رسانه‌های داخل هم با رسانه‌های خارجی در حمله به صداوسیما همگام شدند. حاجی‌دلیگانی دلیل همراهی این دو گروه رسانه‌ای با همدیگر را چنین اریابی می‌کند: متاسفانه بعضی اوقات برخی فراموش می‌کنند که در ایران هستند و در کشوری به این نام و با چنین پیشینه‌ای زندگی می‌کنند. همچنین بدخواهی دشمن را از یاد می‌برند و تحت القاهای آنان قرار می‌گیرند. بعضی وقت‌ها داخلی‌ها فقط ظاهر حرف خارجی‌ها را می‌بینند و فکر می‌کنند حرف‌شان درست است.

تنظیم لایحه به رسم عادت

همان‌طور که بیان شد حسن حاجی‌دلیگانی جزو نمایندگان مخالف با بخش‌هایی از لایحه بودجه۱۴۰۲ است و درخصوص تخصیص بودجه به رسانه‌ملی هم باور دارد که باید بیش از اینها باشد. این نماینده در جلسه کمیسیون تلفیق هم که هفته گذشته برگزار شد به‌عنوان مخالف سخنرانی کرد. او در بخشی از صحبت‌هایش گفت: به نظر می‌رسد لایحه براساس عادت نوشته شده است. انتظار می‌رفت اتفاق ویژه‌ای بیفتد اما نیفتاد. اگر این اتفاق این زمان که هماهنگی خوبی بین مجلس و دولت است انجام نشود، کی باید انجام شود؟ کاری به جزئیات لایحه ندارم ولی به نظر می‌رسد کسانی که به‌صورت کلان این لایحه را تهیه کردند، با مسائل کف جامعه و خواسته‌های اقتصادی جامعه ارتباطی نداشتند یا نخواستند به آنها وارد شوند.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها