روایتی از مشارکت خیرین مدرسه ساز در توسعه علمی و فرهنگی
مجموعه مستند «انسان سازان» رونمایی می شود

روایتی از مشارکت خیرین مدرسه ساز در توسعه علمی و فرهنگی

مقایسه و بررسی تخصیص بودجه به صداوسیما

صفر تا صد بودجه رسانه‌ملی

سهم دولت در تأمین بودجه هزینه‌ای سازمان در قانون بودجه ۱۴۰۱ معادل ۵۶۴۱ میلیارد تومان بود و در لایحه بودجه برای سال ۱۴۰۲ با ۳۳‌درصد افزایش به رقم ۷۵۳۱ میلیارد تومان رسیده است.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۱۵
نویسنده فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه

برای روشن‌تر شدن اعتبارات اختصاص‌داده‌شده به سازمان صداوسیما و نسبت آن با سال گذشته، ردیف‌‌های بودجه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ را با همان ردیف‌ها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مقایسه و درصد رشد آن را بیان کردیم تا به دور از هجمه‌ها و بدبینی‌ها با نگاهی دقیق برای همگان شرح داده شود. هرچند باید منتظر ماند و دید پس از بحث و بررسی مجلسی‌ها بر سر لایحه در روزهای آتی به همین منوال یا با تغییرات در صحن علنی تصویب خواهد شد.

به گزارش جام‌جم، پایان هفته گذشته بود که لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از سوی دولت سیزدهم به مجلس تقدیم شد. با اعلام این خبر، جزئیاتی از این لایحه واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. بخشی از این واکنش‌ها نسبت به بودجه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران طرح شد. یکی از ردیف‌های بودجه به اعتبارات عمرانی سازمان یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سازمان صداوسیما اختصاص دارد که در این بخش لایحه بودجه ۴۰۶میلیارد تومان را در نظر گرفته است که نسبت به ۳۷۶ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ با رشد ۸درصدی همراه بوده است. یکی دیگر از تغییرات لایحه جدید بودجه نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در بند الف تبصره ۱۰ در سال ۱۴۰۱ است که بر این اساس شرکت‌های بیمه مکلف شده‌اند ۵۰۰ میلیارد تومان از پرتفوی بیمه شخص ثالث را برای امور منجر به کاهش تصادفات و مرگ‌ومیر برای ساخت برنامه هزینه کنند. با اضافه‌شدن نام سازمان در سال گذشته از محل اعتبارات این بند، مبلغ ۲۵ میلیارد تومان به رسانه‌ملی اختصاص یافته بود که در لایحه ۱۴۰۲ با حذف نام کلیه دستگاه‌ها از بند مذکور، تخصیص مبالغ موکول به تصویب آیین‌نامه شده است. در این لایحه تفاوت‌هایی را نسبت به قانون بودجه سال ۱۴۰۱ شاهد هستیم.

توسعه کمی‌وکیفی برنامه‌های تولیدی

می‌توان بیان کرد مجموعا در سال ۱۴۰۱، رقم ۳۹۷۲میلیارد تومان برای توسعه و توسعه کمی‌وکیفی برنامه‌های تولیدی پویانمایی، مستند، فیلم و سریال و تقویت ساختار فنی و زیربنایی تخصیص یافته بود. برای مثال به‌صورت تفکیک‌شده مبلغ ۹۰میلیارد تومان برای تولید فیلم و سریال فاخر در نظر گرفته شده بود که در لایحه تازه مبلغی برای آن منظور نشده است. براساس قانون بودجه ۱۴۰۱، رقم ۲۷۷۰ میلیارد تومان به‌عنوان اعتبارات هزینه‌ای برای اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم توسعه و توسعه کمی‌وکیفی برنامه‌های تولیدی پویانمایی، مستند فیلم و سریال اختصاص داده شده بود که این رقم برای سال ۱۴۰۲ به ۳۰۴۰ میلیارد تومان افزایش یافته است که رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد. مطابق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۱۲میلیارد تومان به‌عنوان اعتباراتی برای اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم توسعه به‌منظور توسعه کمی‌وکیفی برنامه‌های تولیدی پویانمایی، مستند فیلم و سریال (تملک دارایی‌های سرمایه‌ای) اختصاص یافته که این رقم با ۷۸درصد رشد به ۲۰۰ میلیارد تومان تغییر کرده است.

آثار فاخر سیما

همچنین بابت کمک به تولید آثار فاخر سیما و صدا و تقویت ساختار فنی و زیربنایی مبلغ یک‌هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تعیین شده بود که در لایحه جدید بودجه رقمی برای آن ذکر نشده است. در واقع در لایحه ۱۴۰۲ صرفا مبلغ ۳۲۴۰ میلیارد تومان بابت اعتبارات هزینه‌ای اجرای ماده ۹۳ قانون برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده است. یکی از هزینه‌های مستمر سازمان مربوط به هزینه‌ استفاده از خدمات شرکت ارتباطات زیرساخت است که باید به این شرکت پرداخت شود. این هزینه‌ (تأدیه بدهی سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مسلح به شرکت ارتباطات زیرساخت) توسط دولت در لوایح بودجه پیش‌بینی و پرداخت می‌شود.بر این اساس در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۹میلیارد و ۴۰۰میلیون تومان به شرکت ارتباطات زیرساخت پرداخت شد که این مبلغ در لایحه بودجه برای سال آتی با یک درصد افزایش به مبلغ ۶۰ میلیارد تومان رسیده است. همچنین در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۱۸۶ میلیارد تومان برای اجرای پروژه‌های نشانکی (سیگنالی) سازمان اختصاص‌ یافته است، لیکن این ردیف در لایحه ۱۴۰۲ پیش‌بینی ‌نشده است. با عنایت به مراتب فوق، مجموع اعتبارات سازمان بدون درنظرگرفتن درآمد اختصاصی سازمان در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان است که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ با رشد ۱۰ درصدی به مبلغ ۱۱هزار و ۲۳۸ میلیارد تومان افزایش یافته است.

کسری سهم دولت در تأمین بودجه سازمان

بر اساس ماده (۹۳) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است از ابتدای اجرای قانون برنامه در قالب بودجه سنواتی، سهم خود در تأمین بودجه سازمان صداوسیما را حداقل به میزان ۰.۷درصد بودجه عمومی دولت لحاظ کرده و تخصیص دهد که حکم این ماده در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ به‌طور کامل محقق نشده است و حاکی از کسری حدود ۴۰۰۰میلیارد تومانی سهم دولت در تأمین بودجه سازمان صداوسیما است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها