رییس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: با ورود موج سرما در روزهای گذشته بیش از چهار هزار و ۳۳۲ نفر گرفتار در برف و سرما در مناطق مختلف کشور از سوی امدادگران اسکان یافتند.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۷۳

به گزارش جام جم آنلاین، محمدحسن نامی روز شنبه در جلسه مدیریت بحران و مخاطرات آذربایجان شرقی افزود: دشمنان پیش بینی کرده بودند که در موج سرما و یخبندان اخیر کشور تعداد زیادی از مردم جان خود را از دست می دهند اما با مدیریت مردم و مسوولان آنان بهت زده و انگشت به دهان ماندند.

وی با بیان اینکه در زمان کنونی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل فشار سنگینی علیه کشور در فضای مجازی وارد و در مورد مخاطرات طبیعی دروغ پردازی می کنند، اظهار داشت: با همت مدیران راهبری، مدیریت مخاطرات به خوبی انجام می‌شود.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه باید استانداردها در ساخت و سازها برای حفظ جان مردم رعایت شود، گفت: باید در این زمینه با انجام کارهای فرهنگی حساسیت اجتماعی بیشتر شود و مصالح ساختمانی و استاندارهای مهندسی به گونه‌ای تدوین شود که ساختمان ها در مقابل زلزله هشت ریشتری هم تحمل داشته باشد.

نامی، ادامه داد: استفاده از مصالحی که با اصول مهندسی تولید شده اند می تواند ساختمان ها را در برابر زلزله مقاوم نگه دارد و با آبخیزداری در بالادست‌ها، زدن چاه، رساندن آب به سفره‌های زیرزمینی و ایجاد سدهای زیرزمینی از بروز سیلاب ها و فرونشست زمین جلوگیری کرد.

وی با اشاره به نقش مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در ساخت و ساز مسکن در روستاها، یادآوری کرد: بودجه‌ای برای سال آینده برای نوسازی بافت‌ های فرسوده با بکارگیری همه ظرفیت‌ها در نظر گرفته شده است و تلاش می شود از ساخت و ساز بر روی گسل‌ها جلوگیری شود.

نامی، نگاه آمایشی آذربایجان شرقی به موضوع ساخت و سازهای ایمن را بسیار ارزشمند دانست و افزود: این آمایش در کشور به خوبی اتفاق نیفتاده است و این عدم تعادل باعث خلل در سایر بخش‌ها می‌شود.

کاهش تلفات جانی از مهمترین اهداف در مدیریت حوادث و بحران هاست

استاندار آذربایجان شرقی هم در این نشست با بیان اینکه همواره در مقابله با حوادث و مدیریت بحران‌ها تلاش می‌ شود تلفات جانی به حداقل برسد، گفت: این موضوع میثاق ما بوده و باید آن را به طرح‌ها و برنامه‌های عملیاتی تبدیل کرد.

عابدین خرم، افزود: هر مدیر و مسوولی متناسب با مسوولیت خود باید طرح‌های مختلفی داشته باشد تا ضمن تبادل برنامه‌ها قبل از اینکه دنبال منابع باشد صحنه را مدیریت کند تا مردم کمترین آسیب را ببینند.

وی تنش آبی را از مهمترین چالش‌های استان اعلام کرد و اظهار داشت: در این زمینه از سال گذشته اقداماتی آغاز شده و موازنه منفی در تامین آب استان مدیریت شده است، همچنین وضعیت سدها و ورودی مخازن مرتب رصد می‌شود.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: چالش دوم این استان آلودگی شدید هوا به علت استفاده از سوخت‌های نامناسب است که برای رفع این بحران نیاز به اعتبارات لازم وجود دارد تا از میزان آلودگی کاسته شود و چالش سوم، اثرات نامطلوب زیست محیطی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه است که باید این تهدید زیست محیطی را از بین برد.

خرم، حاشیه نشینی و سکونتگاه‌های غیررسمی را از دیگر مشکلات استان اعلام کرد و ادامه داد: در این زمینه نیز به منابع ملی و ابتکارات استانی نیاز است و چالش پنجم استان، وضعیت ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز و نوسازی آن ها برای امدادرسانی در مواقع ضروری است.

هنربر، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آدربایجان شرقی نیز در این جلسه با ارایه گزارشی از عملکرد استان در مدیریت بحران، گفت: ۱۵ مورد مخاطره در استان شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا، در این جلسه مدیران کل هواشناسی، شرکت گاز و شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی و حفاظت محیط زیست نیز گزارشی از اقدامات خود برای حفظ آمادگی لازم در شرایط حساس بحرانی و گذر از پیک سرما ارایه کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها