مدیرکل استاندارد استان همدان بیان اینکه تمام اصنافی که دارای ترازو هستند بایدبرچسب استاندارد داشته باشد،گفت: این موضوع یک مطالبه عمومی است.
کد خبر: ۱۳۹۵۰۸۸

به گزارش جام جم آنلاین همدان، جعفر امیری پریان با بیان اینکه موضوع کم فروشی شامل مباحث مختلفی است اظهار داشت: یکی از مصادیق کم فروشی، عدم توزین صحیح توسط ترازوهای اصناف است که برای پایش صحت عملکرد آنها اداره کل استاندارد به کمک بازرسان، به صورت مستمر و مداوم این موضوع را از طریق آزمون صحت سنجی مورد نظارت ویژه دارد.

وی ادامه داد: برچسب کارکرد صحیح ترازوها از طرف بازرسان پس انجام آزمون‌های صحت سنجی و در صورت نیاز کالیبره کردن دستگاه ها، بر روی ترازوها نصب می شود. به طوری که این برچسب باید در معرض دید مصرف کنندگان قرار گیرد.

رؤیت این برچسب توسط شهروندان، اطمینان خاطر از صحت اندازه گیری است و این موضوعی است که شهروندان باید حق خودشان تلقی کنند و این اختیار را دارند که از فروشندگانی که ترازوی آنها فاقد برچسب استاندارد است خرید نکنند.

این مقام مسئول تصریح کرد: با تاکید رئیس جمهور مبنی بر نظارت مستمر بر موضوع کم فروشی، این طرح با قوت در دست اقدام است و از زمان شروع 43 مورد پایش انجام شده که 22 مورد تخلف ثبت شده که متخلفان به مراجع ذی ربط معرفی شده اند.

امیری پریان با تاکید بر همکاری اصناف در این زمینه گفت: اصناف در برخی موارد با صحت سنجی ترازوها و پرداخت هزینه در قبال انجام این آزمون، مقابله می کنند که این خلاف قانون است و طبق اسناد بالادستی و قوانین ابلاغی سازمان ملی استاندارد، بازرسان موظف هستند تعرفه مصوب برای هر بازرسی، را دریافت کرده و در مقابل، آزمون صحت سنجی را انجام داده و سپس برچسب انجام این آزمون و تایید استاندارد را نصب کنند. وجه دیگر این موضوع، عدم تنظیم ترازوها و بیش فروشی توسط اصناف است که باید مورد توجه آنان قرار گیرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه تمامی اصنافی که دارای ترازو هستند باید برچسب استاندارد داشته باشد، تاکید کرد: قدرت ما در پیشبرد این مسیر مطالبه عمومی مردم است بنابراین مردم و اصناف حق خود بدانند هر آنچه را که می خرند یا می‌فروشند، صحیح و دقیق باشد.

وی از پایش وزن اقلام خوراکی در طرح پیش بسته‌بندی خبر داد و گفت: مورد بعدی در خصوص کم فروشی مربوط به واحدهای تولیدی است. امکان دارد برخی از مردم این موضوع را بررسی نکرده باشند که به‌طور مثال محصولی را که خریداری می کنند وزن خالص محصول بدون بسته بندی چقدر باید باشد. روی بسته بندی هر محصول اعدادی درج شده که کارخانه موظف به ثبت آنها است و اخیرا سازمان ملی استاندارد با تاکید بسیار پیگیر این موضوع است عددی که بر روی بسته ها نوشته می شود وزن خالص ماده ای باشد که در اختیار مردم قرار داده می شود.

مدیرکل استاندارد استان همدان ادامه داد: در برخی از تولیدات وزن بسته بندی جزو وزن محصول لحاظ می شود اما با ابلاغ طرح پیش بسته‌بندی از مرکز اوزان و مقیاس‌های سازمان ملی استاندارد، نمونه گیری از واحدهای تولیدی انجام می شود.

امیری پریان گفت: در این مورد نیز شاهد اختلافهایی در اعداد اعلامی از سوی تولید کننده و مقادیر واقعی محصولات در استان بوده ایم که در حال پیگیری موضوع تا رفع نهایی این اختلافها هستیم. عدم رفع این تناقض در واحدهای تولیدی، منجر به اعلام آنها به دستگاه قضا در خصوص بررسی تخلف صورت گرفته خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها