رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت خبر داد:

مازوت‌ سوزی در ۱۴ نیروگاه کشور | «اردبیل» دارای بیشترین تعدد روزهای هوای پاک

مسئول امور کنترل کیفیت هوای شهر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اعلام اینکه روزانه دو میلیون لیتر بنزین و ۶۰ هزار لیتر گازوئیل در سطح شهر اصفهان مصرف می‌شود، گفت: تمرکز کارگروه اضطرار آلودگی هوا اغلب در زمان‌هایی است که آلودگی شدید می‌شود، اما برای پیشگیری از آلودگی هوا باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشت.
کد خبر: ۱۳۹۴۸۳۹

جام جم آنلاین اصفهان ؛ جمشید لقایی با اشاره به اینکه معمولاً با آغاز فصل سرد سال و به‌ویژه در ماه‌های آذر و دی، شاهد اوج سرما و پایداری هوا هستیم، اظهار کرد: در این شرایط، آلودگی‌ها امکان پراکنده شدن را ندارند و در لایه‌ای پایین جو تجمیع می‌شوند، به همین علت معمولاً در فصل زمستان بیشترین تعداد روزهای آلوده سال را داریم، به‌طوری‌که شاخص‌های کیفیت هوا در بیشتر روزها نارنجی و در برخی روزها حتی قرمز است.

وی با بیان اینکه معمولاً در شرایط پایداری و سکون هوا که باد کمتری می‌وزد، شاخص آلایندگی بالا می‌رود، گفت: در این شرایط کمیته اضطراری آلودگی هوا تشکیل می‌شود که اعضای این کمیته شامل بهداشت، اداره محیط‌زیست، شهرداری، آموزش‌وپرورش، صنایع و معادن و همه ذی‌نفعان هستند که زیر نظر مدیریت بحران استانداری تشکیل می‌شود.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای شهر معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه به‌محض قرارگیری هوا در شرایط اضطرار آلودگی، مدارس تعطیل می‌شود و در شرایط بدتر حتی تعطیلی شامل ادارات هم خواهد شد، افزود: در قانون هوای پاک اقداماتی که دستگاه‌ها باید انجام بدهند مشخص شده است، به‌عنوان‌مثال در وظایف شهرداری در حوزه خدمات شهری جلوگیری از سوزاندن شاخ ‌و برگ درختان، جلوگیری از تردد اتوبوس‌های دودزا، کنترل شدیدتر معاینه فنی خودروها و طرح زوج و فرد ترافیک در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: سایر دستگاه‌ها هم وظایفی دارند؛ ازجمله صنایع و معادن باید به صنایع آلاینده ابلاغ کند که ظرفیت تولید و فعالیتشان را کاهش دهند، آموزش‌وپرورش در مقاطع مختلف با توجه‌ به اینکه آسیب‌پذیری دانش آموزان در برابر آلودگی‌ها بیشتر است زنگ‌های ورزش یا تفریح را تعطیل کند و یا فعالیت مدارس غیرحضوری شود، همچنین اداره کل حفاظت محیط‌زیست باید برای جلوگیری از تخلفات هوشیار باشند.

لقایی با بیان اینکه اطلاعات سیستم‌های ایستگاه‌های شهرداری در دو محل صفحه اینترنتی سازمان محیط‌زیست و اپلیکیشن محیط‌زیست اعلام می‌شود، تصریح کرد: البته ارتباط صفحه اینترنتی اداره کل محیط‌زیست استان از نیمه شهریورماه به دلایلی نامعلوم با برخی از ایستگاه‌های شهرداری قطع شد. اوایل تصور می‌کردیم که به علت قطعی مقطعی اینترنت است، اما بعداً متوجه شدیم مسئله فراتر است. به همین دلیل از ۱۷ آبان شروع کردیم روزانه به‌صورت دستی اطلاعات را برای اداره کل محیط‌زیست ارسال کنیم تا آن‌ها روی سایت قرار دهند.

وی همچنین اپلیکیشن دیگری هم وجود دارد که در لحظه اطلاعات را برای شهروندان به نمایش می‌گذارد، افزود: ممکن است گاهی این اپلیکیشن اختلال داشته باشد و به‌درستی کار نکند، در همین راستا و به علت اینکه سامانه قبلی هم کارآمد نبود و یکسری قابلیت‌ها را نداشت، در حال حاضر در حال آماده‌سازی اپلیکیشن دیگری هستیم که به‌صورت لحظه‌ای آمارها را به مردم ارائه دهد. اما تا آن زمان، اطلاعات را به‌صورت ۲۴ ساعته برای سازمان محیط‌زیست ارسال می‌کنیم و آن‌ها هم ‌روی سایت قرار می‌دهند.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای شهر معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با اشاره به اقدامات بلندمدت برای جلوگیری از تشدید آلودگی هوا، اظهار کرد: طی این سال‌ها به‌خصوص از سال ۹۶ تا سال ۹۸ مطالعات فراوانی در خصوص تمهیداتی برای جلوگیری از آلودگی هوا انجام شده، ازجمله دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی در رابطه ‌با منشأ یابی آلودگی و آلاینده‌ها تحقیقاتی انجام دادند و مشخص شد چه میزان از آلودگی‌ها به بخش صنعت و بخش‌های دیگر تعلق دارد؛ اما این مورد یک برنامه بلندمدت نیاز دارد.

وی تأکید کرد: واقعیت این است که در اصفهان بیش از ظرفیت محیط‌زیست، بارگذاری صنایع انجام شده است. شاید منطقی بود نیمی از صنایع در اطراف اصفهان وجود نداشت؛ اما به‌مرور زمان تجمیع صنایع شرایطی را به وجود آورد که اکنون شاهد این وضعیت هوای اصفهان هستیم.

این مدیر شهرداری اصفهان با یادآوری اینکه از سال ۹۳ به بعد نیروگاه شهید منتظری که یکی از نیروگاه‌های بزرگ کشور است مازوت سوزی انجام نمی‌داد، تصریح کرد: در یک بازه زمانی دو تا سه‌ماهه از زمستان سال گذشته تا اوایل بهار امسال ۱۹۵ میلیون لیتر مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری انجام شد، این در حالی است که اتوبوس‌رانی در یک سال ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل مصرف می‌کند و آن‌هم گازوئیل یورو ۴ با آلایندگی بسیار پایین است، اما ناگهان در این نیروگاه حدود ۱۰ برابر این رقم را مازوت بسیار آلوده برای تولید برق سوزاند.

لقایی با اشاره به اینکه دوباره از اواسط آذرماه امسال مازوت سوزی در نیروگاه آغاز شد، گفت: مقیاس و حجمی که مازوت سوزی می‌شود بسیار بالا است، البته بخشی از آلایندگی‌های مازوت سوزی همان‌جا در هوا پخش می‌شود و ممکن است به شهر نرسد، اما بخشی دیگر از این آلودگی‌ها به لحاظ ذرات معلق و اکسیدهای گوگرد به سطح شهر می‌آید. همچنین در فصل سرما بخشی از شاخص‌های آلودگی به علت مصرف گاز است.

وی با اعلام اینکه روزانه دو میلیون لیتر بنزین و ۶۰ هزار لیتر گازوئیل در سطح شهر اصفهان مصرف می‌شود، گفت: تمرکز کارگروه اضطرار آلودگی هوا اغلب در زمان‌هایی است که آلودگی شدید می‌شود و برای اینکه مسئله آلودگی به‌طورکلی حل شود و پیشگیری داشته باشیم به بازه زمانی بلندمدتی نیاز است.

مسئول امور کنترل کیفیت هوای شهر معاونت حمل‌ونقل شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بارگذاری صنایع و واحدهای تولیدی باید تجدیدنظر شود، خاطرنشان کرد: منابع آلودگی هوا در اصفهان ثابت و متحرک هستند، درحالی‌که مجموعه صنایع سهم بزرگی در آلایندگی دارند و پس از صنایع، حمل‌ونقل و فعالیت‌های شهری در آلودگی سهم دارند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها