«جام‌جم» ترویج خزنده واژگان رکیک و مبتذل در دوبله را بررسی می‌کند

انیمیشن‌های کودکانه، قربانی قاتل زنجیره‌ای فرهنگ

کد خبر: ۱۳۹۴۶۳۵
نویسنده مهدیه رضایی - گروه رسانه

در دوره جدید مدیریت سازمان اولویت‌هایی مطرح شده ازجمله عدالت‌گستری و هویت‌محوری که روی این دو عنوان انیمیشن‌های متنوعی تولید و پخش می‌شوند. از شاخصه‌های عدالت‌گستری و هویت‌محوری این است که نسبت به زیرساخت‌های فرهنگی کودکان و نوجوانان بسترسازی مناسب داشته باشیم، به‌خصوص روی هویت‌محوری کارهای متنوعی انجام شود. ازجمله تولیداتی که می‌توان در حوزه هویت‌محوری کار کرد، توجه به فرهنگ ایرانی و اسلامی است؛ یعنی آشنایی خردسال، کودک‌ونوجوان به ریشه‌های هویتی خودش.

 

بنابراین تلویزیون همیشه دری بوده به سوی خیال و رویا و انیمیشن‌سازان می‌توانند با ساخت انیمیشن‌هایی با موضوعات متنوع روی چنین موضوعاتی متمرکز باشند. از سوی دیگر انیمیشن می‌تواند ما را وارد دنیایی کند که دور از دنیای کسل‌کننده روزمره باشد، دنیایی که قرار نیست نگران چیزی باشیم و فقط ما را به رویاهای‌مان ببرد.

البته اگر نگاهی به انیمیشن‌هایی که در تلویزیون تولید و پخش می‌شود داشته باشیم متوجه خواهیم شد که انیمیشن‌سازان در بحث هویت‌محوری کارهای متعددی انجام دادند که برای بچه‌ها جنبه آموزشی دارد. دراین‌باره می‌توان به انیمیشن آقامعلم و بچه‌ها اشاره کرد که در حوزه پیشرفت است. 
در مبحث هویت‌محوری به‌ویژه در سری جدید مجموعه «پهلوانان» کار ویژه‌ای انجام شده است. همچنین مرکز پویانمایی صبا و بخش‌های انیمیشن در مراکز استان‌ها در ساخت انیمیشن‌های جدید هم به این موضوع می‌پردازند و تولیدات جدید نشان می‌دهد که این اتفاق رخ داده است. از دیگر انیمیشن‌های جدید تلویزیون که در مبحث هویت‌محوری، ریشه‌های فرهنگی و آداب و سنن، تحکیم خانواده و افتخارآفرینی برای کشور کار شده، مجموعه انیمیشن کشتی است. 

از سوی دیگر روند تولیدات انیمیشن نشان می‌دهد که ظرف دو تا سه سال آینده شاهد تهیه انیمیشن‌های بیشتری با محوریت هویت‌محوری و عدالت‌گستری خواهیم بود. از دیگر انیمیشن‌های موفق تلویزیون که سبک‌زندگی و مهارت‌ها را به بچه‌ها آموزش می‌دهد مهارت‌های زندگی است. همچنین در سال‌های آتی بخشی از تولیدات انیمیشن‌ها اختصاص به شخصیت‌های معاصر و حقیقی داشته است و این نشان می‌دهد که ما در حوزه انیمیشن رشد خوبی داشتیم که تولیدات به این سمت گرایش پیدا کرده است. 

از دیگر تولیدات جدید تلویزیون که درباره عملیات‌های مهم در سال‌های دفاع‌مقدس است، می‌توان به «روایت معیار» اشاره کرد که قسمت اول این انیمیشن با نام «سلام بر ابراهیم» از تلویزیون پخش شد. 
این انیمیشن از شبکه سه روانه آنتن شد که مورد توجه مخاطبان هم قرار گرفت، زیرا به زیبایی روایتگر یکی از عملیات‌ها و شهادت یکی از رزمندگان بود. امید می‌رود در سال‌های آتی شاهد تولیدات دیگر در این زمینه باشیم.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها