معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز گفت: بزرگترین و قوی‌ترین مؤلفه هر کشوری برای تمدن‌سازی علم است. در واقع همه کشورهایی که ادعای تمدن سازی دارند، به این مهم توجه می‌کنند.
کد خبر: ۱۳۹۴۱۰۱

به گزارش جام جم آنلاین البرز، سرهنگ احسان خورشیدی در همایش لیگ علمی پایا که به همت سازمان بسیج دانش آموزی استان البرز و با حضور مسئولین آموزش و پرورش، دانش آموزان مدارس سمپاد و اولیای آنها برگزار شد، میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) را تبریک و تهنیت گفت.

وی ضمن قدردانی از همه زحمتکشان و تلاشگران عرصه‌های علمی عنوان کرد: اولیای دانش آموزان عمر و زمان خود را دلسوزانه و مومنانه برای رشد و تعالی فرزندان می‌گذارند و پای کار جوانان و نوجوانان ایستاده‌اند و جا دارد امروز قدردان زحمات این پدران و مادران باشیم که حامیان فکری و مالی مدال آوران امروز بوده و هستند.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز، دانش آموزان را امروزسازان و آینده بانان خواند و مطرح کرد: آینده سازان واژه‌ای برای گذشته بود اما امروز این جوانان را آینده بانان جامعه می‌خوانیم تا آینده را نگهدارند و به آن جهت بدهند که این امر بسیار مهم و دشوار است.

سرهنگ خورشیدی با اشاره به عبارت «العلم السلطان» آن را جمله‌ای کاربردی دانست و بیان کرد: بزرگترین و قوی‌ترین مؤلفه هر کشوری برای تمدن سازی، علم است. در واقع همه کشورهایی که ادعای تمدن سازی دارند، به این مهم توجه می‌کنند و جوانان ما نیز باید بر این موضوع اصرار داشته باشند و برای آن برنامه ریزی کنند.

وی خطاب به مدیران مدارس سمپاد گفت: در دنیایی که شاخصه‌های مختلف، تغییرات دائمی و غافلگیری دارد، رقابت‌های علمی صورت می‌گیرد و پیچیدگی‌های لحظه به لحظه آن به گونه‌ای پیش می‌رود که ممکن است دیگر چیزی به عنوان کتاب در اختیار نداشته باشیم، باید تلاش کنیم برنده این میدان رقابت علمی باشیم.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز، اذعان کرد: امروز در دنیایی زندگی و تحصیل می‌کنیم که احتمال دارد مطالبی که امروز به مطالعه آنها می‌پردازیم، هفته‌ها، ماه‌ها و سال‌های آینده قواره جدیدی به خود بگیرند و در واقع با رونمایی جدیدی از آن علم مواجه شویم.

سرهنگ خورشیدی تاکید کرد: باید دقت کنیم در مدارس سمپاد، علم را از دیتا ساینس (علم داده‌ها) به سمت گوگل نالج (گراف دانش) ببریم. دیتا ساینس همین علمی است که امروز در اختیار من و شما قرار دارد و در خوش بینانه ترین حالت با انجام آزمایش‌ها و پژوهش‌ها ما را تا حوزه بینش پیش می‌برد.

وی ادامه داد: در حوزه علم داده‌ها، فرد باذکاوتی که خوب تشخیص می‌دهد می‌تواند به درستی تجزیه و تحلیل کند و با تمارین پی در پی و مستمر راه را پیدا می‌کند اما در حوزه گراف دانش، شخص، بینش و دانش کافی را دارد و از سرعت بالایی نیز برخوردار است. اینجا هر کسی که جهت خود را مشخص کرده و سرعت هم داشته باشد، پیروز میدان است.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز، اظهار کرد: در این حوزه فرد به خوبی می‌داند برای چه چیزی تلاش می‌کند و به فکر طی کردن پله‌های ترقی است و برای رسیدن به موفقیت، گام بندی می‌کند و این دقیقاً همان موضوعی است که دانش آموزان ما در مدارس سمپاد باید به آن توجه کنند.

سرهنگ خورشیدی بیان کرد: گام بندی، سرعت در یک جهت مشخص بوده و در واقع، جهت است که به انسان قدرت تصمیم گیری و اقدام می‌دهد، این یعنی اگر مدارس سمپاد صرفاً به علم داده‌ها توجه کنند و از نظر سرعت علمی در رده بالا باشند اما در انتخاب و اثرگذاری ضعیف عمل کنند به مشکل می‌خورند.

وی تصریح کرد: ما باید روی این موضوع کار کنیم که دانش آموزان ما برای رقابت‌های اول تا دهم و تلاش کنند و لاغیر و اگر اتفاقی به جز این رقم بخورد، باید به این موضوع فکر کنند که یکی از آیتم‌هایی که در جهت و سرعت، مدنظر بوده، مشکل داشته است.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز با اشاره به رابطه دین با علم که انیشتین سال‌ها پیش بر آن تاکید کرده و شاید عجیب باشد که کسی به این موضوع اشاره نکرده است، مطرح کرد: او معتقد بود که دین بدون علم کور و علم بدون دین لنگ است و این دقیقاً همان موضوعی است که ما بدان نیاز داریم و افراد مسلط بر آن جریان ساز می‌شوند.

سرهنگ خورشیدی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان ما باید در مباحث علمی جریان ساز باشند، توضیح داد: ما در جامعه کنشگر می‌خواهیم نه کنش پذیر؛ داشتن کنش گران جوان و حضور آنها در عرصه‌های مختلف امر بسیار دشواری است و برای کارهای علمی باید مؤلفه‌های آموزشی قبلی را کنار گذاشت و به دنبال مهارت‌های قرن ۲۱ رفت.

وی افزود: اولین و مهم‌ترین مهارت، تفکر مخترعانه است که انسان‌ها در یک چارچوب فکر نکنند و فریم و استانداردی برای ذهن خود نداشته باشند و در واقع استانداردها را بر اساس توانایی‌های خود و آنچه که می‌توانند بر محیط اطراف خود ولایت کنند، بسازند.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز، مهارت دوم را کسب سواد دیجیتال دانست و خاطرنشان کرد: داشتن سواد اقتصادی پایه تا سواد اطلاعاتی و فرهنگی برای آینده بانان امری ضروری است. سومین مهارت نیز ارتباطات اقناعی و تعامل بین ما و علم و عمل است.

سرهنگ خورشیدی با تاکید بر تأثیر همنشین خوب در اقدامات مهم و حرکت‌های بلند، اضافه کرد: انتخاب دوست، محیط، استاد و همراه خوب می‌تواند به ما کمک کند تا مسیر پیش رو و مدنظر را با سرعت طی کنیم، حتی ارتباطات متعالی بین معلم و شاگرد نیز باید در این راه حفظ و به آن توجه شود.

وی توضیح داد: مهارت بعدی بهره وری است که شاید معمای بزرگ دنیا باشد که اگر به درستی مورد توجه قرار گیرد، این همایش‌های علمی باید بیشتر از همایش‌های دیگر در کشور برگزار شوند در حالی که امروز در حاشیه قرار دارند و سالی یکی دو بار بیشتر برگزار نمی‌شوند که این خیلی خطرناک است و بهره وری را کاهش می‌دهد.

معاون هماهنگ کننده سپاه استان البرز با بیان اینکه هر چقدر رقابت‌های علمی شفاف و عادلانه بیشتر شود، مهارت بهره وری نیز افزایش می‌یابد، خطاب به نوجوانان حاضر در این همایش بیان کرد: با حفظ اصول و شئونات، مسیرهای های میانبر را طی کنید و در راه‌های سنتی حرکت نکنید وگرنه باخته‌اید.

سرهنگ خورشیدی در پایان خاطرنشان کرد: با یک انگیزه و نشاط بالا حرکت و تلاش کنید راه‌های نو با ابزارهای نوین را بسازید. امیدواریم روزی برسد که به ایجاد رشته‌هایی فکر کنید که تا به حال در کشور یا حتی دنیا ساخته نشده‌اند؛ با همت و اراده‌ای که از شما سراغ داریم این نیز نشدنی نیست.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها