گفت‌وگو با داریوش نصیری، نویسنده نمایش رستم و سهراب

دغدغه‌ام تئاتر ملی و هویت ایرانی است

کارگردان نمایش «پرواز با بال‌ های سوخته»:

با «هنر» حرف می‌زنیم

ارائه تصویری تاثیرگذار از شخصیت‌های ملی به مخاطب همواره در عرصه هنرهای نمایشی و تصویری با مشکلاتی روبه‌رو است. زیرا با توجه به آشنایی عموم افراد با چنین شخصیت‌هایی باید زوایای دیگری از شخصیت این افراد را به مخاطب ارائه داد تا آنها را در راستای شکل‌گیری درام کمک کند.
کد خبر: ۱۳۹۳۶۷۸
نویسنده بهمن لواسانی - گروه فرهنگ و هنر

این روزها محمد ستوده، نمایش «پرواز با بال‌های سوخته» را به مناسبت سالگرد شهید سردار قاسم سلیمانی در تالار قشقایی تئاتر شهر اجرا می‌‌کند.

او تلاش داشته در این اثر درباره تاثیرگذاری مثبت یک فرد روی افراد دیگر بگوید. در این اثر نمایشی که به نویسندگی مهدی اکبری است، رسول حق‌شناس، محمدمهدی پازوکی، سمیه کیادربندسری، مهدی توکلی، طراوت طیبی، یوسف امان‌پور، محمد قائمی، سیدعلی حسینی‌نژاد ، هدیه فدایی، علی‌اصغر حق‌شناس، کیانا حق‌شناس، الهه تبریزی، تینا حاجی‌آبادی، فاطمه حضوری، زینب داوودی و ریحانه شیخ به‌عنوان بازیگر حضور دارند. در مورد درونمایه و چگونگی به صحنه‌رفتن این نمایش با محمد ستوده به گفت‌وگو پرداختیم.

برای‌مان درباره موضوع نمایش «پرواز با بال‌های سوخته» و شکل‌گیری این نمایش بگویید.


چند ماه پیش از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری حدود ۱۰ نمایشنامه برای اجرا معرفی شد و من این نمایشنامه را انتخاب کردم. داستان این نمایش درباره جوانی سردار سلیمانی است که اوایل انقلاب و دوران جنگ اتفاق می‌افتد.در این داستان سه آدم لات وجود دارند که با دستور ساواک به حسینیه‌ها می‌رفته و مراسم مذهبی را به‌هم می‌ریختند. آنها طی ماجراهایی با سردار سلیمانی در این حسینیه‌ها آشنا می‌شوند، تحت تاثیر مرام او قرار می‌گیرند و در نهایت هرسه همراه حاج قاسم به جبهه رفته و شهید می‌شوند. صحبت اصلی نمایشنامه «پرواز با بال‌های سوخته» درباره تاثیرگذاری مثبت یک آدم روی افراد است.

آیا داستان مستند است؟

 داستان نمایش مستند نیست . وقتی کارگردان دست روی سوژه‌ای می‌گذارد طبیعتا به آن علاقه‌مند است. من نیز وقتی نمایشنامه را که نوشته مهدی اکبری است، مطالعه کردم از داستان و فضاسازی کار خوشم آمد چون به دور از شعارزدگی یک قصه خوب را روایت می‌کرد. از این رو تصمیم گرفتم که آن را برای اجرا آماده کنم.

با توجه به موضوع، فضای طنز نمایش چگونه شکل گرفت؟

 معتقدم اگر نمایشی شعاری نباشد و هر قشری بتواند با آن ارتباط برقرار کند، راه خود را در اجرا پیدا می‌کند و می‌تواند حرفش را به درستی انتقال دهد. این نمایش فضایی کمدی دارد و ارتباط‌ اهالی یک محله را روایت می‌کند. داستان به گونه‌ای پیش می‌رود که مخاطب با آن ارتباط برقرار می‌کند و بر دلش می‌نشیند. تمام سعی‌ام بر این بوده از شعار بپرهیزم تا تماشاگر را خسته نکنم. این نمایش نیز درباره تأثیری است که سردار سلیمانی توانسته بر مردم بگذارد و این که چطور در ذهن آدم‌های مختلف تحول ایجاد کرده است. ویژگی‌های «پرواز با بال‌های سوخته» به شکلی است که مخاطبان می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند. کل اتفاقات نمایش در یک کوچه رخ می‌دهد که افراد و همسایه‌های مختلف هرکدام با اعتقاد و تفکرات متفاوت در کنار هم زندگی می‌کنند که همین مساله می‌تواند مخاطبان متفاوتی را به خود جذب کند.

 به‌‌عنوان کارگردان چقدر توانستید با متن ارتباط برقرار کنید؟

نمایشنامه «پرواز با بال‌های سوخته» برای بخش سردار سلیمانی در بیست و هفتمین جشنواره تئاتر استان تهران آماده شد. طبیعتا به‌عنوان کارگردان نمایش، خیلی زیاد علاقه‌مند به متن این اجرا شدم چون در متن به هیچ‌وجه شعاردادن را نمی‌بینیم و بسیار راحت می‌توان با متن ارتباط برقرار کرد.

نمایش شما از جشنواره استانی به جشنواره تئاتر فجر راه یافته؟

بله، بعد از اجرا در جشنواره تئاتر استان تهران و کسب چندین رتبه و شایسته تقدیرشدن، نمایش پرواز با بال‌های سوخته به جشنواره تئاتر فجر مناطق راه‌ یافت که امیدواریم بتوانیم در تئاتر فجر امسال هم حضور داشته باشیم.

اجرای نمایش در این روزها چگونه‌است؟

این روزها مخاطب تئاتر شاید مانند قبل نباشد و حضورش کمرنگ‌تر شده باشد، اما معتقدم که ما با هنر حرف می‌زنیم و نباید صحنه‌های تئاتر را خالی کنیم و از طرف دیگر هم تماشاگران باید همراه تئاتر باشند تا با حمایت آنها چراغ صحنه های نمایش همچنان روشن بماند. امیدوارم از نمایش ما حمایت کنند. قرار این بود در این شرایط که اطلاع‌رسانی و تبلیغات نمایش‌های روی صحنه دشوار است، حمایت‌‌های بیشتری از ما انجام شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده است. با توجه به هزینه‌ای که برای تولید نمایش شده، مخاطب چندانی نداریم و انتظار داریم حمایت‌ها به گونه‌ای باشد تا دلزده نشویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها