‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی
جام‌جم آنلاین از افزایش موارد ابتلا به کرونا گزارش می‌دهد

‌اوج گیری موج هشتم کرونا در بهمن | 12شهر در وضعیت نارنجی

جام جم آنلاین از تشدید بحران کمبود دارو در اواخر بهمن گزارش می‌دهد

‌‌اوج گیری همزمان کمبود دارو و موج هشتم کرونا‌ | دارو گران می‌شود؟

بحران کمبود دارو در ماه‌های پیش‌رو همزمان با اوج گیری موج هشتم کرونا تشدید می‌شود، چراکه صنایع تولید دارو همچنان گرفتار بحران نقدینگی هستند و بانک‌ها نیز تاکنون وام‌ مورد نیاز را در اختیار این صنایع قرار نداده‌اند. این درحالی است که زمزمه‌های افزایش قیمت دارو نیز هر روز جدی‌تر می‌شود، چراکه شرکت‌های تولیدکننده دارو خواستار اصلاح قیمت‌ محصولات‌‌شان هستند.
بحران کمبود دارو در ماه‌های پیش‌رو همزمان با اوج گیری موج هشتم کرونا تشدید می‌شود، چراکه صنایع تولید دارو همچنان گرفتار بحران نقدینگی هستند و بانک‌ها نیز تاکنون وام‌ مورد نیاز را در اختیار این صنایع قرار نداده‌اند. این درحالی است که زمزمه‌های افزایش قیمت دارو نیز هر روز جدی‌تر می‌شود، چراکه شرکت‌های تولیدکننده دارو خواستار اصلاح قیمت‌ محصولات‌‌شان هستند.
کد خبر: ۱۳۹۳۴۸۰

به گزارش جام جم آنلاین، بحران کمبود دارو هنوز برطرف نشده است که خبر می‌رسد در ماه‌های پیش‌رو نیز اقلام دارویی بیشتری دچار کمبود خواهد شد.

این درحالی است که کارشناسان هشدار می‌دهند، افزایش بحران دارو اگر با موج هشتم کرونا همراه باشد، پیامدهای ناگواری برای جامعه به همراه خواهد داشت.

ماجرا از این قرار است که بسیاری از صنایع دارویی با بحران نقدینگی دست و پنجه نرم می‌کنند و قادر نیستند هزینه‌های لازم را برای تولید دارو تامین کنند.

این مساله سبب شد که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز به این مساله واکنش نشان دهد. البته این مشکلات فقط به بحران نقدینگی در شرکت‌های تولید دارو محدود نمی‌شود، زیرا طلب این شرکت‌ها از مراکز درمانی نیز هنوز پرداخت نشده است‌.

آن طور که رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس توضیح داده است، حدود 11 هزار میلیارد تومان از طلب شرکت‌های دارویی هنوز پرداخت نشده است و‌ وقتی طلب شرکت‌هایی که باید دارو را تولید و توزیع کنند، پرداخت نشود برای تامین دارو با مشکل مواجه خواهیم شد.

بحران نقدینگی و  کمبود دارو

‌‌اوج گیری همزمان کمبود دارو و موج هشتم کرونا‌ | دارو  گران می‌شود؟

سرنخ کمبود نقدینگی در شرکت‌های داروسازی را اگر دنبال کنید به زمانی می‌رسید که مسئولان برای طرح دارویار تصمیم‌گیری می‌کردند.‌ به  عبارت دیگر  در ‌تیر ماه امسال که طرح دارویار در کشور اجرا شد، ارز 4200 تومانی دارو حذف شد و ارز نیمایی جای آن را گرفت.

این تغییر درحالی انجام شد که مسئولان وعده داده بودند نقدینگی صنایع دارویی نیز با ارز نیمایی تنظیم خواهد شد و به این منظور وام‌های بانکی در اختیار ‌صنایع دارویی قرار خواهد گرفت. اما به نظر می‌رسد این وعده‌ها از روی کاغذ فراتر نرفته‌ است، زیرا صنایع دارویی کشور این روزها از نبود نقدینگی و بی‌توجهی بانک‌ها به این مساله گلایه دارند.‌

مهدی پیرصالحی، نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو در این باره به جام جم آنلاین می‌گوید: اگر ارز دارویی را به طور میانگین حدود 1.5 تا دو میلیارد دلار در نظر بگیریم با توجه به اختلاف دلار 4200 تومانی با ارز 26هزار تومانی گذشته ‌ ‌باید حدود 45 هزار میلیارد تومان نقدینگی اضافه‌‌ برای صنعت دارو تامین می‌شد تا  شرکت‌های تولید کننده با مشکل رو به رو نمی‌شدند.

آن طور که او توضیح می‌دهد با توجه به گذشته چند ماه از سال عدد پیشنهادی برای تامین نقدینگی حدود 30هزار میلیارد بود که در نهایت در آبان ماه گذشته تصمیم گرفتند که 15هزار میلیارد تومان به شکل وام‌ در اختیار صنعت دارو  قرار بگیرد. اما از این مقدار نیز تاکنون عدد خیلی کمی محقق شده است.

حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفته‌ متأسفانه از 15 هزار میلیارد تومان مصوبه ستاد تنظیم بازار برای تأمین دارو در کشور، بانک‌های عامل حداکثر 2000 میلیارد تومان آن را تاکنون پرداخت کرده‌اند.

نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو  ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه وام‌های بانکی برای صنعت مهیا نشده است و بیمه‌ها نیز ‌ از سازمان برنامه و بودجه دریافتی نداشته‌اند‌ با کمبود دارو رو به رو شده‌ایم. این درحالی است که این روند نشان می‌دهد که اگر نقدینگی مورد نیاز صنعت دارو تامین نشود، بحران کمبود دارو در اواخر بهمن ماه تشدید خواهد شد.

او درباره اینکه چرا پیش از اجرای طرح دارویار مساله‌ای به نام بحران نقدینگی مطرح نبود؟ نیز عنوان می‌کند: نقدینگی صنعت دارو پیش از دارویار تامین می‌شد. اما ‌ اختلاف نرخ ارز این روزها در گرو پرداخت وام به صنایع دارویی است. این درحالی است که نه تنها‌ وام‌های مورد نیاز تامین نشده، بلکه طلب شرکت‌هایی‌ که اقلام دارویی‌ به مراکز درمانی فروخته اند نیز پرداخت نشده است.

آن طور که پیرصالحی توضیح می‌دهد بیمارستان‌های دولتی حدود 11هزار میلیارد تومان به شرکت‌های توزیع  بدهکارند و شرکت‌های توزیع نیز به شرکت‌های تولید کننده دارو بدهکار هستند.

به این ترتیب می‌توان گفت با توجه به اینکه فرایند تولید دارو زمان‌بر است، پیش‌بینی اینکه اواخر بهمن ماه با کمبود داروی بیشتری مواجه شویم، خیلی سخت نیست.

‌ افزایش چراغ خاموش قیمت دارو

‌‌اوج گیری همزمان کمبود دارو و موج هشتم کرونا‌ | دارو  گران می‌شود؟

 در کنار افزایش بحران کمبود دارو به نظر می‌رسد در ماه‌های پیش‌رو قیمت برخی اقلام دارویی نیز افزایش خواهد یافت، زیرا برخی تولیدکنندگان دارو معتقدند تولید‌ برخی اقلام دارویی به صرفه نیست و قیمت آنها  باید اصلاح شود.

این درحالی است که به نظر می‌رسد قیمت برخی اقلام دارویی افزایش یافته است و یا اینکه بیمه‌ها مانند  گذشته هزینه‌ها را پوشش نمی‌دهند.

یکی از شهروندان که بتازگی با این افزایش قیمت‌ دارو مواجه شده است، دراین باره به جام جم آنلاین می‌گوید: حدود 3 ماه پیش نسخه دارویی مورد نیاز  مادرم را که به آلزایمر مبتلا شده است، حدود دو میلیون و 500 هزارتومان تهیه کردم. اما پنجشنبه گذشته برای تامین دارو حدود پنج میلیون و 100 هزارتومان پرداخت کردم.   

‌ نایب رئیس سندیکای تولید کنندگان دارو درباره افزایش قیمت‌ دارو عنوان می‌کند: افزایش قیمت دارو در اختیار صنعت نیست و ‌ دولت در ‌کمیسیون قیمت‌گذاری قیمت‌ها را مشخص می‌کند.

‌او در پاسخ به این پرسش جام جم آنلاین که آیا شرکت‌ها به دنبال افزایش قیمت محصولات خود هستند؟ عنوان می‌کند: شرکت‌های تولید کننده دارو به‌ دنبال اصلاح قیمت‌ها هستند، چون وقتی در طرح دارویار نیز قیمت گذاری‌ها انجام شد، شرکت‌های تولید کننده اعتراض کردند که قیمت‌ها مناسب نیست. این درحالی است که آن زمان قیمت ارز‌ حدود 26 هزار تومان بود و این روزها نرخ 28 هزار و 500 تومان برای ارز مطرح است. علاوه بر این ‌با تورم نیز رو به رو هستیم. به همین دلیل‌ شرکت‌های تولید کننده دارو خواهان اصلاح قیمت هستند.

پیر صالحی ادامه می‌دهد: افزایش قیمت همه نهاده‌های تولید روی قیمت نهایی دارو موثر است از ماده‌ اولیه گرفته تا هزینه‌های بسته بندی و انرژی.  به همین دلیل اگر تولید دارویی زیان ده باشد شرکت‌ها نمی‌توانند‌ آن را تولید کنند.

 به این ترتیب با توجه به مشکلات شرکت‌های تولید کننده دارو و اینکه دولت تاکنون نتوانسته است این مشکلات را برطرف کند باید نسبت به افزایش بحران کمبود دارو در ماه‌های پیش‌رو هشدار داد. آنچه در این بین سبب نگرانی بیشتر کارشناسان می‌شود شکل گیری موج هشتم کرونا و افزایش مبتلایان به سویه‌های جدید امیکرون است که روندی افزایشی دارد. این درحالی است که این روزها بسیاری از مراکز درمانی از کمبود اقلام دارویی، فرسودگی تجهیزات و کمبود نیرو گلایه دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها