کد خبر: ۱۳۹۳۳۶۳
نویسنده مصطفی انتظاری - عضو شورای‌سردبیری

دیدار جمعی از بانوان فرهیخته کشور با رهبر انقلاب پس از برجسته شدن موضوع زن در جامعه در پس حوادث اخیر، ناگفته‌هایی در فرامتن این بیانات دارد. ناگفته‌هایی که اگر به‌خوبی به آن پرداخته شود، می‌شود آن را نوعی مانیفست دفاع از حقوق زن توصیف کرد.

درواقع با فرونشستن غبار جوسازی‌های سیاسی حول محور حقوق زن، رهبر انقلاب در مقام گفتمان‌سازی در ذیل کلان گفتمان انقلاب اسلامی، به یادآوری نکاتی می‌پردازند که خود معنابخش بسیاری از دال‌های شناور در ساحت حکمرانی است.
صراحت رهبر انقلاب بر این‌که مقوله حجاب یک حجت شرعی و ضرورتی غیرقابل انکار است، خود نشان از آن دارد که در نگاه رهبر انقلاب، نمی‌توان از اجرای یک حکم قطعی شرعی کوتاه آمد و با فشار سیاسی و جهتگیری‌های رسانه‌ای، در توجه به رعایت این واجب شرعی سستی به خرج داد. با این حال رعایت این فریضه به معنی اتهام‌زنی و برداشت‌های دگماتیستی از مسأله حجاب نیست و نمی‌توان با انگ زدن به زنان و دخترانی که به تعبیر معظم‌له، ضعیف‌الحجاب هستند، آنها را از دایره نیروهای حامی انقلاب اسلامی بیرون کرد.این نگاه حکیمانه، نفی همه دیدگاه‌های افراطی و تفریطی است که یا از حجاب تابلویی جناحی و سیاسی می‌سازد یا آن را موضوعی خارج از اولویت‌های حاکمیتی تلقی می‌کند.
رهبر انقلاب همچنین در فراز دیگری از این بیانات راهبردی، به مسأله نقش‌آفرینی زنان در فرآیند تصمیم‌سازی در کشور اشاره کردند و به این ترتیب به مدیران اجرایی این پیام را دادند که باید کاستی‌ها در زمینه استفاده نکردن از زنان نخبه را جبران کرد.
این نقدی آشکار به همه دولت‌هاست که در سال‌های پس از پیروزی انقلاب در استفاده از ظرفیت زمان نخبه سستی به خرج دادند و نتوانستند از این توان که پس از پیروزی انقلاب و با رشد علمی جامعه زنان در کشور تقویت شده بود، به‌خوبی استفاده کنند.
در این سخنرانی، رهبر انقلاب یک‌بار دیگر به نقد جامع نگاه کالایی غرب به مقوله زن پرداختند و یادآوری کردند آنچه با عنوان دلسوزی برای زن در رسانه‌های ذیل تمدن ماتریالیستی غرب مطرح می‌شود، نوعی تئوریزه کردن نگاه مردسالارانه‌ای است که می‌خواهد زن را از جایگاه اصلی خود جدا و به خادمی برای پاسخ به نیازهای مردانه تبدیل کند.
تببین نگاه عدالت‌محور به زن در اسلام، گفتمانی در برابر رویکرد زن‌ستیز غربی است که در آن، حقوق زن همخوان با جایگاه و نقش‌های خانواده‌محور ترسیم می‌شود.
به این ترتیب، در منظومه فکری رهبر انقلاب که می‌توان آن را توصیه‌های پدرانه‌ای برای دختران ایران نامید، نباید در برابر هجمه غربی به زن و تهی شدن زنانگی از معنا و فروکاستن آن به مفهوم تنانگی منفعل بود، بلکه با دیدی تبیینی، باید به دفاع از حقوق و جایگاه زن پرداخت و همزمان، کاستی‌هایی را که باعث سوءاستفاده مدعیان می‌شود، برطرف کرد.
روشن است هجمه‌ها به حکومت اسلامی به نام حقوق زن، با هدف رادیکالیزه کردن تاکتیکی، استراتژیک و بهانه‌جویی‌های بیشتر صورت می‌گیرد. حال آن‌که تامل در بیانات رهبر انقلاب، حکایت از آن دارد که در افق تمدن اسلامی، نه‌تنها زنان نقشی محوری دارند، بلکه پاسداشت مقام زن در جامعه اسلامی، نقاب از چهره نظام مردسالارانه‌ای که می‌خواهد معنای زن را استحاله کند، خواهد انداخت.
حالا حجت بر مدیران و برنامه‌ریزان فرهنگی تمام است و انتظار می‌رود همه دستگاه‌های اجرایی، نخبگان و فرهیختگان، با توجه به خطوط ارائه شده در بیانات رهبر انقلاب، برنامه‌های کارآمدی را طراحی و اجرا کنند که به‌جای حاشیه‌سازی و ایجاد نارضایتی، جایگاه اصیل زن در سپهر اندیشه‌ای تمدن نوین اسلامی را بازنمایی کند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها