کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروهای دانشگاه علوم پزشکی کاشان:

مصرف آنتی‌بیوتیک برای کودکان با تجویز پزشک باشد

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: تجویز هرگونه آنتی‌بیوتیک برای کودکان باید پس از بررسی‌های قطعی توسط پزشک انجام شود.
کد خبر: ۱۳۹۳۳۰۶

جام جم آنلاین اصفهان؛ مهروز اشرفی اظهار کرد: مصرف آنتی‌بیوتیک از هیچ عفونتی در یک کودک سالم پیشگیری نمی‌کند و باعث مقاوم شدن ارگانیسم‌های سیستم تنفسی و گوارشی آنها به این داروها می‌شود.

وی تصریح کرد: کودکانی که سرماخوردگی ویروسی با علائمی همچون تب، آبریزش بینی و سرفه دارند، با مصرف آنتی‌بیوتیک درمان نمی‌شوند و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک باعث تحمیل عوارض دارو به کودک شده و اثر درمانی برای او ندارد .

کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان تأکید کرد: نوع آنتی‌بیوتیک در هر بیماری متفاوت بوده و لازم است بر حسب نوع بیماری، آنتی‌بیوتیک متناسب با آن انتخاب شود و مصرف خودسرانه و عدم مصرف دارو با دُز متناسب با سن و وزن کودک، از مشکلات مهم در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است

اشرفی گفت: دوره درمانی با داروی آنتی‌بیوتیک حتماً باید کامل شود چون در غیر این صورت باکتری‌ها در بدن کودک باقی مانده و می‌تواند باعث بروز مجدد علائم و طولانی شدن روند بهبود بیماری شود.

وی تصریح کرد: مشکلاتی همچون  چاقی، اختلالات رفتاری، احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی باکتریایی، اسهال، تهوع، کاهش اشتها و خرابی دندان‌ها، مهم‌ترین عوارض ناشی از مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک در کودکان است.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها