یکی از مصالح بسیار مهم در صنعت ساخت­ وساز میلگرد است. این ابزار فولادی درسازه‌های امروزی یکی از اجزای اصلی است و بدون استفاده از آن نمی‌توان فعالیت‌های ساختمان‌سازی را پیش برد.
یکی از مصالح بسیار مهم در صنعت ساخت­ وساز میلگرد است. این ابزار فولادی درسازه‌های امروزی یکی از اجزای اصلی است و بدون استفاده از آن نمی‌توان فعالیت‌های ساختمان‌سازی را پیش برد.
کد خبر: ۱۳۹۳۲۷۳

در ساخت میلگرد از فاکتورها و استاندارد­های مختلفی به‌کار گرفته می‌شود که سازه‌های بزرگ و کوچک در میان مصالح خود بر اساس این استاندارد‌ها از این مقطع استفاده می‌کنند. در تعیین استاندارد ساخت این فلز خواص مکانیکی آن در نظر گرفته می‌شود و در نتیجه در بخش‌های مختلف ساختمان‌ها می‌توان این مقطع را به کار برد؛ اما باید اطلاعات کافی درباره آن به دست آورید.

کارخانه‌های مختلف فعال در حوزه ساخت مقاطع فولادی مثل میلگرد برای اینکه در میدان رقابت با سایر کارخانه‌ها عملکرد بهتری داشته باشند، کیفیت بالا و قیمت پایین­تر را در دستور کار خود قرار می‌دهند. میلگرد‌ها بر اساس نوع کاربرد دارای سایز‌های مختلفی هستند که شما باید بر اساس محل استفاده گوناگون، سایز متفاوتی از آن را تهیه کنید. با بررسی انواع سایز‌های میلگرد به­راحتی می‌توانید هر نوع را که بخواهید، انتخاب کنید، همچنین نحوه و محل استفاده هر کدام از انواع آن را بدانید؛ در نتیجه تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

استاندارد‌های کلی ساخت میلگرد

برای بررسی انواع سایز‌های میلگرد ابتدا باید با استاندارد‌های تقسیم‌بندی آن آشنا شوید. استاندارد‌های تعیین شده برای تهیه این ابزار در کشور‌های مختلف متفاوت است. در کشور ما استانداردهای مورد استفاده در میلگرد‌های تهیه شده بر اساس سیستم استاندارد روسی تعیین می‌شوند. در حالت کلی، استاندارد‌های تعیین شده برای ساخت مقطع فلزی در کشور ما بر اساس فولاد مورد استفاده سه نوع متفاوت است.

·        فولاد 1-A: میلگرد ساخته شده از این فولاد صاف است. میزان مقاومت تسلیمی آن نیز برابر با ۲۳۰۰ و مقدار مقاومت کششی نیز ۳۸۰۰ کیلوگرم در هر سانتی­متر است.

·        فولاد  A-2:  مقطع تهیه شده با استفاده از این فولاد آجدار است. مقدار مقاومت تسلیم مقطع ۳۰۰۰ و مقاومت کششی آن ۵۰۰۰ کیلوگرم است.

·        فولاد A-2 : آخرین نوع استاندارد میلگرد بر اساس فولاد مورد استفاده نیز آجدار است و میزان مقاومت تسلیمی برابر با ۴۰۰۰ و مقاومت کششی برابر با ۶۰۰۰ کیلوگرم دارد.

 

انواع سایز‌های میلگرد

در کشور‌های مختلف میلگرد‌ها سایز‌های گوناگونی دارند و بر این اساس نیز کاربرد آن‌ها تغییر می‌کند. یک جدول معروف که در آن سایز‌های مربوط به میلگرد به­طور کامل نوشته شده و در کشور‌های مختلف مورد توجه است، جدول اشتال است. در این جدول انواع سایز‌های محصول بیان شده و مقدار وزن، مساحت، قطرهای مختلف و ضخامت مقطع نوشته شده است.

سایز‌های گوناگون میلگرد‌ها در این جدول شامل انواع ۸، ۱۰، ۱۲، ۱۴، ۱۶، ۱۸، ۲۰، ۲۲، ۲۵، ۲۸ و ۳۲ است. برای بررسی انواع سایز‌های میلگرد باید پس از انتخاب سایز مشخص در جدول اشتال سایر ویژگی‌های آن را ببینید. در کشور ما میلگرد‌ها تا قطر ۴۰ میلی­متر نیز ساخته می‌شوند که این عدد نیز طبق سیستم روسی است؛ اما نمونه­های آجدار در سطح دنیا تا سطح ۶۰ میلی‌متر نیز تولید شده و در سازه­های گوناگون استفاده می­شوند.

اندازه گیری سایز میلگرد | آشنایی با سایزهای میلگرد و روش‌های اندازه‌گیری -  وبلاگ عصر‌آهن

اهمیت اندازه‌گیری سایز میلگرد

دلیل اصلی بررسی انواع سایز‌های میلگرد این است که با تعیین سایز این فولاد می‌توان کارایی و عملکرد آن را مشخص کرد. همچنین از این طریق می‌توان برای پروژه‌های ساختمانی و سازه‌های بتنی میلگرد مناسبی انتخاب کرد. مهندسان ناظر در هنگام ساخت انواع سازه‌ها ابتدا سایز میلگرد را بررسی می‌کنند و از طریق آن نحوه اجرای آرماتور‌بندی، تیر، ستون یا دیوار برشی، فونداسیون و... را تعیین می‌کنن؛. در نتیجه می­توان گفت نقش میلگرد بسیار اساسی است. با بررسی میزان سایز میلگرد و مشخص کردن وزن آن، می‌توان وزن کلی سازه را تعیین کرد و ساختمان را از نظر مقاومت و استحکام بررسی کرد.

همچنین سایز‌های مختلف این ابزار برای کاربرد‌های ویژه‌ای در ساختمان تولید شده‌اند. برخی از این مقاطع برای استفاده در فونداسیون مناسب هستند و برخی در راه پله، راه­رو، دیوار‌ها، ستون‌ها و... کاربرد دارند. از این طریق در ابتدا مهندسین نقشه سازه را بررسی می‌کنند و سپس میزان مقطع مورد نیاز و سایز آن را برآورد می‌کنند.

یکی دیگر از دلایل مهم برای اندازه‌گیری سایز میلگرد تعیین مقاومت تسلیم آن است؛ چراکه در صورت انتخاب سایز اشتباه، میزان مقاومت کششی بتن کاهش پیدا می‌کند و از میزان مجاز تعیین شده برای سازه کمتر می‌شود. در این شرایط ساخت سازه غیراصولی می‌شود و ممکن است در صورت ساخت نیاز به تخریب داشته باشد؛ بنابراین بهتر است قبل استفاده این میلگرد جزئیات آن بادقت بررسی شود.

 

نحوه اندازه‌گیری سایز میلگرد

در بررسی انواع سایز‌های میلگرد به این نکته توجه داشته باشید که بیشتر این مقاطع از نظر ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند. به همین دلیل باید برای تشخیص سایز این محصول روش‌های خاصی را یاد بگیرید و در صورت نیاز از آن­ها استفاده کنید.

·        تشخیص سایز به­صورت چشمی: خیلی از مهندسان به­دلیل تجربه زیاد به­صورت چشمی می‌توانند ابعاد میلگرد را تشخیص دهند. این روش برای تشخیص سایز در اختلاف‌های بالا کاربردی است؛ اما زمانی­که تفاوت سایز دو میلگرد با یکدیگر دو میلی­متر باشد، این روش کاربرد ندارد. البته در اکثر آن­ها سایز آن بر روی بدنه مقطع هک شده است.

·        اندازه­گیری با شابلون: یک روش دیگر برای اندازه‌گیری سایز میلگرد در فعالیت‌های عمرانی شابلون است که می‌تواند هر سایز را به خوبی مشخص کند. این ابزار به­صورت آماده هستند و کار مهندسان را آسان‌تر می‌کنند.

 

شابلون میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟ - آرتان پرس

 

·        استفاده از کولیس: یک روش دقیق دیگر برای اندازه­گیری سایز میلگرد به­کار‌گیری کولیس است. این ابزار می‌تواند میزان قطر، طول خارجی و داخلی و میزان عمق مقطع را بادقت بالایی نشان دهد. برای بررسی قطر زمینه آج میلگرد اندازه‌گیری نمی‌شود اما در اندازه‌گیری قطر خارجی اندازه آج نیز محسوب می‌شود. قطر اسمی میلگرد نیز مقدار بیان شده در جدول استاندارد است.

 

·        بررسی سایز میلگرد با اندازه­گیری وزن آن: در کنار موارد استفاده میلگرد در پروژه‌های مختلف می‌توان از طریق وزن کردن سایز آن را تشخیص داد. هر شاخه یک میلی­متری از سایز‌های مختلف این فلز وزن معینی دارد. شما می‌توانید برای بررسی انواع سایز مقطع و بررسی قیمت روز میلگرد ۱۴ درب کارخانه و بازار به سایت پیوان مراجعه کنید.

 

نکات مهم در بررسی انواع سایز‌های میلگرد

برای بررسی انواع سایز‌های میلگرد در هنگام خرید باید به عوامل مختلفی توجه کنید. بسته مصالح خریداری شده به­طور کلی یک کارت دارد که  مشخصات مربوط به محصول بر روی آن درج شده و در اختیار مشتری قرار می‌گیرد. این موارد شامل علامت تجاری شرکت سازنده محصول، شماره استاندارد، علائم مشخصه آن، کد ذوب، قطر اسمی، طول قطعه، نام کشور و... است.

علاوه­براین، در هنگام استفاده باید سایزهای مختلف در مکان‌های نزدیک به هم استفاده شوند. استفاده از این سایز‌ها به­صورت متوالی باعث می‌شود احتمال خطای انسانی افزایش پیدا کند. البته بهتر است بدانید میلگرد‌ها در کارخانه‌های معتبر ساخته شده‌اند و این محصولات استاندارد‌های متفاوتی دارند.

 

مقایسه 4 روش خرید میلگرد

 

نتیجه­ گیری

انتخاب میلگرد بر اساس میزان مقاومت و سایز‌های آن برای سازه‌های مختلف‌ یک کار ضروری و تخصصی است. نقش آرماتور و میلگرد در صنعت ساختمان بسیار گسترده است. البته باید استاندارد‌های مختلف مربوط به سایز‌بندی مقطع را در نظر بگیرید. هر سایز میلگرد برای استفاده در سازه خاصی کاربرد دارد و از مقاومت کششی و فشاری معینی برخوردار است.

در نتیجه باید به بررسی انواع سایز‌های این محصول بپردازید. مجموعه پیوان این امکان را برای شما فراهم کرده تا قیمت میلگرد را به­صورت آنلاین بررسی کنید و سفارش دهید.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها