به احتمال زیاد کانال های فلکسیبل را در ساختمان های تجاری، مسکونی، زیرزمین ها و یا بخش های تأسیسات مشاهده کرده اید.
کد خبر: ۱۳۹۲۸۷۵

کانال فلکسیبل هوا چیست؟

این کانال ها با انعطاف پذیری بالا، برای بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. نصب آسان و مطمئن، قیمت مناسب و تحمل بالای سرما و گرما، باعث محبوبیت  بالای این نوع کانال ها میان پیمانکاران شده است.

کانال های خرطومی و فلکسیبل که اغلب از جنس فلزات ساخته می شوند، وزن بسیار پایینی دارند و در انتقال هوای سرد و گرم بسیار عالی عمل می کنند. با استفاده از کانال فلکسیبل هوا، هوای خروجی از ماینرها و یا وسایل آشپرخانه مانند هود، انواع آلاینده ها، گرد و غبار و… به بیرون رانده می شود.

تفاوت کانال های فلکسیبل و لوله گالوانیزه

لوله های گالوانیزه بیشتر به شکلی ثابت در پروژه های ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند و به همین دلیل امکان تغییر و جابه جایی را ندارند. این لوله ها از ورقه های فولادی ساخته می شوند و مقاومت آنها در برابر زنگ زدگی بسیار بالاست. هم چنین نصب این نوع کانال ها نیاز به مهندسی و استفاده از اتصال های مختلف دارد. در مقابل لوله های گالوانیزه، کانال فلکسیبل وجود دارد.

این لوله ها با انعطاف پذیری بالا و مقاومت چرخشی و کششی خوبی که دارند، در بخش های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. هم چنین مقاومت بالای این کانال ها در برابر فرسایش محیطی، ضربات، ساییدگی ها و عوامل دیگر بسیار بالا بوده که باعث افزایش عمر و ماندگاری آنها شده است. امروزه انواع کانال فلکسیبل هوا، به دلیل صرفه اقتصادی، طول عمر بالا و نصب آسان، جایگزین لوله های گالوانیزه قدیمی شده است و در پروژه های ساختمانی زیادی مورد استفاده قرار می گیرد.

کانال اسپیرال چیست؟

پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای امروز باعث سهولت و راحتی در انجام کلیه امور شده است. این پیشرفت روزافزون در همه موارد و در تمام زمینه‌ها بسیار گسترده و چشمگیر است. در سیستم تأسیساتی این پدیده باعث تنوع ابزار و تجهیزات در همه امور و بخصوص تأسیسات ساختمان شده است. یکی از محصولات پرکاربرد در تأسیسات ساختمانی لوله‌های هوا و کانال‌ها هستند. کانال اسپیرال گالوانیزه و لوله اسپیرال گالوانیزه از نمونه تولیدات جدید در این عرصه هستند.

یکی از ویژگی‌های بارز در این محصولات دوام بالای آن است که موجب افزایش عمر مفید این لوازم در ساختمان‌سازی شده است. ما در این مقاله قصد داریم به تولیدات جدید در عرصه تأسیسات ساختمانی بپردازیم با ما همراه باشید.

لوازم و تجهیزات ساختمانی و کاربرد ویژه آن‌ها

لوله های هوا و کانال ­ها به علت پرکاربرد بودنشان دارای انواع گوناگونی هستند. کانال اسپیرال یکی از پرمصرف‌ترین لوله ‌های هوایی است که در تأسیسات ساختمانی استفاده میشود. این کانال کار تهویه مطبوع هوا  را برعهده دارد و به علت ظاهری که دارد در دسته کانالهای گرد قرار می‌گیرد. این کانال معمولاً در بیشتر فضاها ازجمله: مکان­های مسکونی، بیمارستان ها، ورزشگاه ها و غیره مورداستفاده قرار میگیرد

دریچه داکت اسپلیت چیست؟

بعد از نصب و شروع به کار دستگاه داکت اسپلیت برای اینکه تجهیزات و قطعات آن پوشش و کاور داده شوند از این مدل استفاده می‌شود. همینطور کمک می‌کند تا در زمان‌های مورد نیاز برای بررسی‌های دوره‌ای و یا زمانی که دستگاه نیاز به تعمیر و تعویض دارد از این دریچه استفاده کرد. همینطور در قسمت زیرین دستگاه و روی یک کلاف که برای آن در نظر گرفته شده قرار می‌گیرد. از آنجا که دستگاه داکت اسپلیت درون سقف کاذب قرار می‌گیرد، استفاده از این مدل کالا ضروری است.

با توجه به فِلت بودنِ سطوح درب دریچه بازدید داکت اسپلیت برای استحکام بیشتر و عدم تا خوردگی و یا دفرمه شدنِ قسمت های داخلیِ درب دریچه بازدید داکت اسپلیت در محیطِ دربِ این دریچه بازدید داکت اسپلیت ،یک لبه‌ی یک و نیم سانتی به داخل ایجاد می‌گردد تا هم ایستاییِ درب دریچه بازدید داکت اسپلیت به صورت مستحکم پابرجا بماند و هم ساختار داخلیِ درب دریچه بازدید داکت اسپلیت شیک تر به نظر رسد. ابعاد درب دریچه بازدید داکت اسپلیت بر مبنای ابعاد داخلیِ فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت تعیین می‌گردد. با توجه به لولایی بودنِ درب دریچه بازدید داکت اسپلیت باید ضخامت لولا را از میزان ابعاد داخلیِ فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت کسر نماییم تا درب دریچه بازدید داکت اسپلیت به راحتی در داخلِ نشیمنِ فریمِ دریچه بازدید داکت اسپلیت جانمایی شود. لولای این دریچه بازدید داکت اسپلیت بر روی طولِ دربِ دریچه بازدید داکت اسپلیت تعبیه می‌شود تا توان لولا برای تحمل وزن درب دریچه بازدید داکت اسپلیت به بیشترین میزان ارتقا پیدا کند. پس از آماده شدنِ درب و فریم دریچه بازدید داکت اسپلیت باید بر روی درب دریچه بازدید داکت اسپلیت جای قفل زیمنسی را به تعداد لازم جاسازی نماییم تا قفل های زیمنسی به راحتی در سوراخ ها جانمایی گردند. این قفل ها با عملکردِ خود باعث باز و بسته شدنِ درب دریچه بازدید داکت اسپلیت می‌شوند.

دریچه دسترسی فن کویل چوبی ( ام دی اف)

دریچه دسترسی فن کویل چوبی،  از نظر ماهیت از جنسِ ام دی اف ساخته می‌گردد، بنابراین، هم به لحاظ رنگ و هم به لحاظ مدل، دارای تنوعِ دریچه دسترسی فن کویل چوبی چشمگیری می‌باشد . روندِ تولید دریچه دسترسی فن کویل چوبی ام دی اف به‌این ترتیب است که ابتدا طرح و مدلِ دریچه دسترسی فن کویل چوبی (ام دی اف) به وسیله نرم افزارهای دیجیتالی طراحی و سپس قطعاتِ ام دی اف به وسیله دستگاه “سی ان سی” بر اساسِ طرحِ اولیه شکل داده می‌گردد و پس از مونتاژ، دریچه، به وسیله رنگِ پی وی سیِ ضدآب پوشش داده می‌گردد. تنوعِ رنگ و مدل و ماهیتِ چوبیِ این نوع دریچه، باعث شده کارفرمایان و مهندسین ناظر اقبالِ ویژه‌ای نسبت به کاربرد این نوع دریچه نشان داده اند.

دریچه دسترسی فن کویل چوبی بیشتر در فضاهایی که در کف،دیوار و سقفِ آنها، از آیتم چوب استفاده شده،کاربرد خواهد داشت.در واقع برای هارمونیِ محیطی به لحاظِ مَتریال از دریچه دسترسی فن کویل استفاده می‌گردد.  برای جلوگیری از استهلاک و محافظتِ بدنه دریچه دسترسی فن کویل از پوشش رنگ ضدآب بر سطح آن استفاده می‌شود.  همانطور که از نام دریچه دسترسی فن کویل تداعی می‌گردد جنس و ماهیتِ دریچه دسترسی فن کویل از ام دی اف است.  با توجه به ظاهرِ شیک و دکوراتیوِ دریچه دسترسی فن کویل چوبی، این دریچه مورد اقبال و عنایت کارفرمایان و طراحان دکوراسیون داخلی قرار گرفته.  بکارگیری از دستگاهها و ماشین آلاتِ پیشرفته‌ی سی ان سی،  وکیوم و همچنین سیستم رنگ کاری، باعث می‌گردد تا محصول نهایی با کیفیت برتر به دست مصرف نماینده برسد.  همانطور که اشاره گردید امکانِ طراحی و اجرای طرحها و نقوشِ متناسب با طراحیِ داخلیِ محیط به وسیله دستگاههای سی ان سی،باعث رسیدن به دکورِ دلخواه در محیط می‌گردد.

چرا لازم است تا از دریچه مخصوص بازدید استفاده شود؟

همان‌طور که بیان کردیم، بیشترین کاربرد دریچه بازدید برای بخش­های تأسیسات و مکان‌هایی است که ابزارآلات مکانیکی در آنجا قرار دارد. امروزه در ساختمان‌های جدید برای اینکه شیرفلکه‌ها، لوله‌ها و رایزرهای فاضلاب محصور شوند از دریچه بازرسی استفاده می‌کنند. ولی بهتر است بدانید که از این دریچه­ها برای بخش‌های الکتریکی ساختمان نیز می‌توان استفاده کرد.

بنابراین در این محفظه‌های پوشاننده می‌توان انواع کابل‌ها، جعبه‌های تقسیم و موارد مشابه را قرار داد. از انواع کنافی دریچه­های بازدید برای بخش‌های الکتریکی، محل نصب آنتن و … بهره می‌برند ولی به طور عمومی، دریچه بازدید در مناطقی که لوله‌کشی وجود دارد، استفاده می‌شود.

یکی دیگر از دلایل استفاده از دریچه­های بازید، مرتب نگه‌داشتن محیط است. به‌منظور زیبایی بیشتر، می‌توان سوراخ پیچ را بر روی فریم دریچه تعبیه نکرد، تا نصب دریچه به روش اتصال پیچ خودکار از جداره درونی دریچه به چارچوب یا هر محل مناسبی که تعبیه شده انجام شود. همچنین می­توان شیار تهویه هوا بر روی بدنه درب دریچه ایجاد کرد تا ورود و خروج هوا صورت گیرد.

بیشترین کاربرد دریچه­ های بازدید در بخش تأسیسات مکانیکی و الکتریکی ساختمان است. در واقع از این دریچه می­توان برای بازدید تأسیسات مکانیکی بهره برد. موقعیت‌هایی مثل بازدید تجهیزات الکتریکی و مکانیکی، محل نصب شیرآلات، زیر سیفون‌های فاضلاب، زیر رایزرهای فاضلاب، محل دسترسی دستگاه‌های هواساز، روی شیرهای فلکه ساختمانی و… .

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها