رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان گفت: کامیاران شهر منتخب استان برای اجرای طرح آزمایش سرشماری ثبتی مبنای ۱۴۰۱ است و این طرح از اول دی ماه در این شهرستان آغاز شد و تا پایان این ماه به طول می انجامد.
کد خبر: ۱۳۹۲۸۶۳

جام جم آنلاین-کردستان- ارسلان ازهاری صبح امروز یکشنبه در نخستین جلسه ستاد راهبری و نظارت آزمایش سرشماری ثبتی مبنای ۱۴۰۱ در سنندج اظهار کرد: این طرح در شهرهای منتخب هر استان به طور آزمایشی اجرا می‌شود و در کردستان هم شهر کامیاران به عنوان پایلوت انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه مساحت شهر کامیاران ۹۹۲ هکتار است، اضافه کرد: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهر کامیاران، ۵۷ هزار و ۷۷ نفر و ۱۶ هزار و ۵۴۷ خانوار است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان ادامه داد: یکی از مهمترین اهداف اجرای آزمایشی این طرح شناسایی نقاط چالش و ضعف سرشماری به صورت الکترونیکی است تا در سال ۱۴۰۵ سرشماری عمومی نفوس و مسکن به نحو احسن به اجرا درآید.

ازهاری به ملاک های انتخاب شهر آزمایش سرشماری اشاره کرد و گفت: شهر منتخب باید دارای ژئوکد پستی (تعیین موقعیت جغرافیایی کد پستی روی نقشه) و نزدیک به مرکز استان باشد که با توجه به این ملاک ها در کردستان شهر کامیاران انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد بلوک های آماری شهر کامیاران دارای ژئوکد است، افزود: براساس این طرح وظایفی برای شهرداری و دیگر دستگاه‌های ذیربط در این طرح مشخص شده و ملاک عمل هم طرح تفصیلی و آخرین مطالعات جامع شهر است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان بیان کرد: با توجه به این در این سرشماری هیچ فردی به عنوان آمارگیر به طور مستقیم به منازل مردم مراجعه نمی کند، این مهم به طور الکترونیکی انجام می شود.

ازهاری ادامه داد: اگر ثبت اطلاعات برای تعدادی از خانوارها در سامانه اعلام تغییر نشانی ثبت احوال به آدرس https://www.ncr.ir/ مقدور نبود، خانوارها می توانند به ادارات ثبت احوال، پست، فرمانداری و شهرداری مراجعه کنند.

وی ادامه داد: انتظار داریم رسانه ها و امامان جمعه و جماعت، مردم را به مشارکت در این طرح فراخوانند و مردم هم اطمینان خاطر داشته باشند اطلاعات وارد شده آنها کاملا محرمانه است و تنها به منظور شناسایی ایرادهای موجود اقدام به برگزاری آن شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: نخستین مرحله آزمایش سرشماری ثبتی در پنج استان سال ۱۴۰۰ انجام شد و مرحله دوم آن هم در همه استان‌های کشور از اول دی ماه امسال آغاز شده است.

مسعود سالمی‌بوکانی با بیان اینکه تا پایان دی ماه این طرح ادامه دارد، افزود: اول بهمن ماه سال جاری هم نتایج در سامانه به ثبت می رسد.

وی به رویکردهای این طرح آزمایشی اشاره کرد و گفت: تقویت، بهبود و تکمیل داده‌های اداری و زیرساخت های سرشماری ۱۴۰۵ که این مهم منجر به بروزرسانی محدوده ها و نقشه ها، پلاک کوبی شهرهای منتخب می شود از جمله رویکردهای اجرای این طرح است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان یادآور شد: هدف اصلی از اجرای این طرح شمارش جمعیت و خانوارهای ایرانی و غیرایرانی نقاط مورد آزمایش بر اساس داده های بهبود یافته دریافتی از منابع ثبتی در سال ۱۴۰۱ است.

سالمی‌بوکانی بیان کرد: رفع چالش مربوط به عدم امکان ثبت و تغییر نشانی افراد زیر ۱۵ سال، رفع چالش مربوط به افرادی که کارت ملی هوشمند دریافت نکرده‌اند و درج تاریخ سکونت محل اقامت فرد در سامانه تغییر نشانی از مواردی است که منجر به بهبود زیرساخت ها در اجرای طرح سرشماری می شود.

سیددارا سیدعباسی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها