معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان از شروع موج هشتم کرونا در ماه‌های پایانی سال خبر داد و گفت: سویه جدید اگرچه از نظر سرایت‌پذیری قدرت انتقال بیشتری دارد، اما از نظر علائم تفاوت چندانی با سویه‌های قبلی ندارد و گروه سنی خاصی درگیر نخواهند شد، اما بیماران زمینه‌ای در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
کد خبر: ۱۳۹۲۸۵۶

جام جم آنلاین اصفهان به نقل از ایسنا ؛ مهرداد زینلیان درباره شیوع سویه جدید ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: در حال حاضر برخی از کشورها به ویژه کشورهای آسیای شرقی، جنوب شرقی و برخی از کشورهای اروپایی با موج هشتم کرونا درگیر شده‌اند و ابتلا به بیماری در بسیاری از کشورها  گسترش پیدا کرده که عمدتاً ناشی از سویه جدید کرونا است.

وی با اعلام اینکه موج هشتم ویروس کرونا در واقع همان سویه جهش یافته کرونا اومیکرون و ناشی از تلفیق دو سویه قبلی است، افزود: سویه جدید با نام  XBB ایجاد شیوه پیدا کرده و با توجه به تحقیقات انجام شده، قدرت انتقال بسیار بیشتری دارد و  از سیستم ایمنی راحت‌تر فرار می‌کند. این به این معنا است که کسانی که مدت‌ها از زمان واکسیناسیونشان گذشته یا مدت‌ها از زمان ابتلا به بیماری آن‌ها گذشته، بیشتر در معرض خطر ابتلا مجدد به سویه جدید قرار دارند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان با اشاره به وضعیت شیوع موج هشتم ویروس کرونا در کشور، گفت: اکنون آمارها در کشور افزایش جزئی در موارد بیماران سرپایی را نشان می‌دهند و خوشبختانه هنوز موارد بستری ناشی از کرونا هنوز به حد هشدار نرسیده، اما درهرصورت ما وظیفه داریم پیش آگهی بدهیم.

وی تصریح کرد: باتوجه به گسترش سویه جدید و پیک هشتم کرونا در بسیاری از کشورها به نظر می‌رسد در ماه‌های آتی به‌خصوص بهمن‌ماه و اسفندماه باید منتظر شیوع گسترده پیک هشتم در کشورمان باشیم و به این جهت لازم است مردم آمادگی لازم را برای مواجه با پیک هشتم را پیدا کنند و رعایت موارد بهداشتی که در گذشته گفته شده را در دستور کار خود قرار دهند.

زینلیان با اعلام اینکه سویه جدید اگرچه از نظر سرایت‌پذیری قدرت انتقال بیشتری دارد اما از نظر علائم تفاوت چندانی با سویه‌های قبلی ندارد و گروه سنی خاصی درگیر نخواهند شد، خاطرنشان کرد: بیماران زمینه‌ای در معرض خطر بیشتری دارند. افراد بالای ۱۸ سال اگر ۴ ماه از آخرین دز واکسنشان گذشته حتماً باید برای دریافت دز تقویت کننده واکسن مراجعه کنند.

معاون فنی مرکز بهداشت اصفهان اضافه کرد: به همه افراد که دز سوم و چهارم را دریافت نکردند توصیه می‌کنیم برای دریافت واکسن تکمیلی به جهت تقویت سیسم ایمنی مراجعه کنند. البته  هرچند که واکسن‌هایی که در سویه‌ای اولیه طراحی شده نسبت به این سویه اثربخشی کمتری دارند، اما سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

وی همچنین در خصوص آلودگی هوا نیز گفت: چیزی که به اسم آلودگی هوا به‌خصوص در شهرهای صنعتی در این فصل سال می‌بینیم، آلایندگی‌های صنعتی است، اما افرادی که بیماری زمینه‌ای تنفسی دارند از آلودگی هوا ناشی از آلاینده‌های صنعتی بیشتر آسیب خواهند دید و باید بیشتر محافظت کنند.

وی در خاتمه تأکید کرد: سیستم ایمنی افراد دارای بیماری زمینه‌ای در شرایط آلودگی دچار ضعف می‌شود و در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های متفاوت قرار می‌گیرند، بنابراین در این شرایط برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا یا هر بیماری دیگری باید مایعات، لبنیات، مرکبات و میوه‌های دارای ویتامین سی بیشتر مصرف کنند.

هاجر مقضی خبرنگار جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها