سیاستمدار جنجالی هر روز از بازگشت به کاخ‌سفید دورتر می‌شود

آخرین نفس‌های ترامپ

پایگاه اطلاع رسانی «هیل» وابسته به کنگره آمریکا، اخیرا به انعکاس نظرسنجی دانشگاه کوئینیپیاک در این کشور در خصوص محبوبیت سیاستمداران این کشور پرداخته‌ است.
کد خبر: ۱۳۹۲۵۲۴
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین الملل

در این نظرسنجی، نکات قابل‌تاملی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، افزایش بی‌دردسر محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌های صورت‌گرفته پس از انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره است. این نظرسنجی نشان داد محبوبیت شغلی جو بایدن، رئیس‌جمهور جو بایدن، در حالی که هنوز زیر مرز است، به بالاترین رتبه خود از سپتامبر۲۰۲۱ رسیده‌است. فقط۴۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند رویکرد اقتصادی و شغلی بایدن را تایید می‌کنند، در حالی که ۴۹درصد با وی مخالفت کرده‌اند؛ افزایشی نسبت به نظرسنجی ماه گذشته کوئنیپیاک، که نشان داد میزان تایید شغلی او ۳۶درصد و مخالفت او ۵۵درصد است. این افزایش محبوبیت درحالی صورت می‌گیرد که در شاخصه‌های اقتصادی و شغلی داخلی آمریکا اتفاق خاصی رخ نداده و در بسیاری از ایالت‌های آمریکا، نارضایتی نسبت به وضعیت شغلی و اقتصادی به قوت خود باقی است.

بایدن از «آرای سلبی شهروندان آمریکایی به ترامپ» بیشترین استفاده را در جریان رقابت‌های انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره کرد. او با به گردش درآوردن همین آرای سلبی، بدون آن‌که در عمل اقدامی برای بهبود وضعیت عمومی جامعه آمریکا صورت داده باشد، توانست پیروزی‌های بدون دردسری را به دست بیاورد. از همه مهم‌تر این‌که بایدن این نتایج را به نام خود سند زد؛ موضوعی که حتی نارضایتی برخی دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مستقل را نیز برانگیخت. بایدن که سال ۲۰۲۰ ترامپ را شکست داد، هنوز اعلام نکرده‌است آیا در سال ۲۰۲۴ مجددا نامزد خواهدشد یا خیر. هرچند نشان داده مایل به تمدید چهار ساله حضور خود در کاخ سفید است. اکثر پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که دوست ندارند ترامپ یا بایدن را به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ببینند؛ زیرا از رقابت و گردش قدرت میان این دو خسته شده‌اند.

نظرسنجی کوئینیپیاک جدیدترین مورد از یک رشته نظرسنجی اخیر است که نشان می‌دهد درپی انتخابات میان‌دوره‌ای نوامبر، حمایت عمومی از ترامپ کاهش می‌یابد. ترامپ پس از شکست بسیاری از نامزدهای منتخب وی در رقابت‌های برجسته، مورد انتقاد برخی جمهوریخواهان قرار گرفت و به دموکرات‌ها کمک کرد اکثریت سنا را در چرخه‌ای که انتظار می‌رفت به نفع جمهوریخواهان باشد، گسترش دهند. در همان زمان، ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا، ستاره نوظهور حزب جمهوریخواه که به راحتی در انتخابات مجدد در ماه گذشته پیروز شد، در برخی نظرسنجی‌های اولیه انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان در سال ۲۰۲۴ پیشی گرفته‌ است.
برای مثال، نظرسنجی وال‌استریت ژورنال اوایل روز چهارشنبه گذشته نشان داد دیسانتیس در میان رای‌دهندگان احتمالی حزب جمهوریخواه با ۵۲درصد به ۳۸ درصد ترامپ را با دو رقمی شکست داد. این نتیجه که حاشیه خطای مثبت یا منفی۶درصدی را به همراه داشت، حتی در شرایطی به دست آمد که دیسانتیس ادعایی مبنی بر حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ نکرده و به تازگی برای یک دوره چهارساله دیگر به عنوان فرماندار فلوریدا انتخاب شده‌است. اما در مقابل، نظرسنجی «مورنینگ کانسولت» نشان می‌دهد ترامپ حمایت ۴۹درصد رای‌دهندگان جمهوریخواهان را در برابر دیسانتیس( با کسب ۳۱ درصد آرای) در اختیار دارد.

درا ین میان، بایدن درصدد است از ضعف ترامپ و رویکرد منفی به وجود آمده در میان برخی جمهوریخواهان نسبت به وی، برای رقم زدن یک پیروزی بدون دردسر دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری استفاده کند. در این معادله، بایدن حتی تصمیم غیررسمی خود مبنی بر حضور نداشتن دوباره در رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را زیر پا گذاشته و حتی احتمال دارد در ژانویه ۲۰۲۳ میلادی رسما حضور خود در انتخابات را اعلام کند. در این صورت کسی از سران حزب دموکرات نمی‌تواند مانع بایدن شود؛ زیرا طبق قوانین انتخاباتی شناخته شده در ایالات متحده، رئیس‌جمهور مستقر در کاخ‌سفید می‌تواند به صورت خودکار برای یک دور دیگر( پس از طی شدن دوره اول ریاست‌جمهوری) در انتخابات شرکت کند و نیازی به برگزاری انتخابات درون حزبی دوباره برای شرکت وی در انتخابات ریاست‌جمهوری نخواهد بود. با این حال بایدن هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌است.

روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها