اینکه شخصیتی همچون حضرت زهرا(س) بهعنوان دختر رسول خدا و با وجود جایگاه اجتماعی خاص خودش در دفاع از ولایت تا پای جان ایستادگی میکند و وقتی برای بیعت گرفتن از مولا علی(ع) به در خانه حضرت میآیند، حضرت زهرا(س) نه فقط بهعنوان همسر بلکه بهعنوان یک مسلمان ولایی برای دفاع از ولی امر مسلمین پشت در خانه میرود تا مانع از ورود آنها شود. این اما پایان راه نیست و با وجود آنکه در خانه دختر پیامبر را آتش میزنند و او را بین دیوار و در میگذارند و فرزندش سقط میشود و آسیب میبیند، حضرت باز هم در همان شرایط و با وجود آسیب شدید به مسجد میرود تا از همسرش که اتفاقا ولی خدا و جانشین رسول هم هست دفاع کند و در همان وضعیت خطبهای غرا ایراد میکند تا عهدی را که مردم در روز غدیر با پیامبر(ص) و علی(ع) بسته بودند به آنها یادآوری کند. زهرای مرضیه باز هم دست از مبارزه نمیکشد. او شبانه به در خانه اصحاب رسول میرفت تا برای مولا و همسرش از آنها بیعت بگیرد و حتی بیتالاحزانی در بیرون شهر میسازد و شب و روز به آنجا رفته و ناله سر میدهد تا ظلمی که به این خاندان شده را فریاد کند و ظلمستیزی یک زن مبارز را به تصویر بکشد. حتی وصیت حضرت زهرا(س) برای پنهان ماندن مزارشان حکایت از مبارزهای دارد که تا امروز در تاریخ جاری است. پنهان بودن مزار دختر رسول خدا برای هر انسان آزادهای یک علامت سؤال بزرگ است و آن اینکه در شرایطی که بسیاری از ادیان و حتی فِرَق غیرالهی برای بزرگانشان احترام قائلند و برای آنها مقبره میسازند و به زیارت قبورشان میروند چرا باید مزار دختر رسول خدا پنهان باشد و هیچکس از محل آن باخبر نشود؟! مروری بر زندگی، نقشآفرینیهای اجتماعی و مبارزات سیاسی حضرت زهرا(س) و حتی عاشقانههایی که با مولا علی(ع) بهعنوان همسر و شریک زندگیشان داشتهاند، میتواند تصویری از یک الگوی تمامعیار را نه فقط برای زنان و دختران بلکه برای مردان هم به نمایش بگذارد؛ الگویی که گرچه الهی و در منتهای درجه تعالی قرار دارد اما دستیافتنی است و میتوان رهرو این بانوی بزرگوار بود. هر چند باید به احترام بانوی آبها و آیینهها تا ابد ایستاد و در برابر عظمتش سر خم کرد.
منبع: ضمیمه چاردیواری روزنامه جامجم