نگاهی به «برف آخر» ساخته امیرحسین عسگری در جشنواره فیلم فجر

داستانی جشنواره پسند با ستاره سینمای عامه پسند

امیر عسگری کارگردانی گزیده کار است و پیش از این در حوزه فیلم کوتاه و بلند آثار خوبی از خود به جا گذاشته از جمله فیلم تحسین شده «بدون مرز» او در خاطر مانده است.
کد خبر: ۱۳۹۲۱۷۹
نویسنده عباس عبدالعلی زاده

به گزارش جام جم آنلاین، او در تازه ترین تجربه سینمایی خود کارگردانی فیلم «برف آخر» را برعهده داشته است.

عسگری  در «برف آخر» پیشرفت هایی داشته اما در کل انتظار ما را از کسی که اولین تجربه بلندش را هفت سال قبل با آن ظرافت ساخته برآورده نمی‌کند.

عسگری در تازه ترین تجربه سینمایی خود برخلاف اثر قبلی به سراغ بازیگران شناخته شده سینما رفته و «برف آخر» در لوکیشن هایی سخت و دوراز دسترس مازندران به روایت داستان خود می‌پردازد.

«برف آخر» روایت‌گر زندگی دامپزشکی به نام یوسف با بازی امین حیایی در کنار مردم روستایی برف گیر است. یوسف در گذشته برای نجات گاوهای یک گاوداری که در اثر حمله گرگ‌ها رم کرده‌اند، تن به آتش زده و بدنش سوخته و همسرش از او جدا شده است. به همین خاطر گرگ‌ها را شکار می‌کند!

همکار محلی دائم الخمر او هم با بازی مجید صالحی، دخترش از خانه گریخته ولی مدعی است دخترش گم شده و احتمالا گرگ‌ها او را دریده‌اند. رعنا با بازی لادن مستوفی به عنوان مسئول محیط زیست منطقه برای احیای زیست بوم گرگ رهاسازی می‌کند و همین کار باعث اعتراض اهالی روستا شده و… اینها بهانه‌ای است که داستانی روایت شود از آدم‌های به پایان خط رسیده و افسرده و بریده در زندگی سنتی، مردد میان رفتن و ماندن! زنهای ستمدیده، ضعیف و وامانده در جهانی مردسالار تصویر شده فیلم.

فضای برفی هم جهان مایوس مورد نظر امیر حسین عسگری را کامل کرده است. فیلم ویژگی‌های معمول و مورد انتظار از نبوغ کارگردان را کمتر دارد. «برف آخر» می‌تواند مورد اقبال جشنواره های هنری بین‌المللی قرار بگیرد اما کمتر احتمال دارد مورد اقبال تماشاگر کم حوصله سینمای ایران قرار بگیرد. کسانی که که با نام امین حیایی به سینما می‌آیند انتظار یک سینمای عامه پسند را از این بازیگر دارند و اما فیلم در قواره جشنواره های هنری بین المللی ساخته شده است و این روند، فیلم تازه امیر حسین عسگری را در حد یک اثر سفارشی برای جشنواره‌های جهانی پایین آورده است. فیلمسازی که در تجربه اولین فیلم خود یعنی «بدون مرز» موفق به دریافت تندیس بلورین «جایزه ویژه هیئت داوران» بخش نگاه نو سی و سومین جشنواره فیلم فجر و برنده جوایز متعدد بین المللی همچون جایزه بهترین فیلم آسیایی بیست و هفتمین دوره جشنواره فیلم توکیو، جایزه بهترین کارگردان جوان نوزدهمین دوره جشنواره فیلم صوفیا و نامزدی دریافت ققنوس طلایی از سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم هنگ کنگ شده.

نباید از این مهم نیز غافل شد که «برف آخر» می‌تواند اثری هنری در میان آثار متعدد امین حیایی به شمار بیاید. کسانی که به این بازیگر خاص سینمای ایران علاقمند هستند می‌توانند حضور متفاوتی از این بازیگر را شاهد باشند و از این نظر حیایی به خوبی از عهده نقش متفاوتش برآمده است. مجید صالحی نیز در ادامه پختگی در بازیگری‌اش به خوبی  در ترکیب این فیلم قرار گرفته و تلاش می‌کند خود را در گونه ای متفاوت از سینمای همیشگی اش ثبت کند.

فیلم پر از پلان های زیبا از نظر بصری است و قطعا فیلمبردار و گروه فیلمبرداری را با چالش های جدی روبرو کرده و در این میان وجود مناظر بکر بی تاثیر نیست. فیلم از نظر صدابرداری فیلم سختی است و در این حیطه نیز کار به خوبی از آب درآمده است و صداگذاری فیلم نیز قابل قبول و در سطح خوبی قرار دارد.

امیدواریم سینمای ایران پیش از اینکه نبوغ سینمایی امیر عسگری جذب فیلمنامه‌های سفارشی خارج پسند شود به او روی خوش نشان دهد و بتوانیم شاهد آثار یک فیلم ساز متفاوت در سینمای ایران با فیلم های ایرانی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها