بیماری که این روزها بین دانش‌آموزان کرمانشاه شیوع پیدا کرده و سبب نگرانی‌های برای خانواده‌ شده؛ نه آبله میمون است، نه سرخک. بیماری قدیمی به نام اچ. اف. ام. دی که اصلا نیازی به تعطیلی مدارس ندارد، دانش‌آموزان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.
کد خبر: ۱۳۹۱۵۲۸

جام جم آنلاین؛ این روزها شایعاتی از انتشار یک نوع بیماری در بین دانش‌آموزان کرمانشاهی و تعطیلی موردی مدارس؛ به نگرانی برای خانواده تبدیل شده است.

یکی از والدین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی از صحت و سقم شیوع بیماری آبله میمونی در بین دانش آموزان سئوال کرد.

خانم مریم رضایی که مادر پسر کلاس سوم ابتدایی است در این تماس تلفنی، اظهار کرد: روز گذشته به جلسه اولیا و مربیان دعوت شدیم، معلم پسرم از یک بیماری جدید ویروسی صحبت کرد که به صورت علائم پوستی در دست، پا و دهان بچه‌ها ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: معلم از ما خواست به فرزندانمان رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک و شستن دست‌ها را گوشزد کنیم.

این مادر اضافه کرد: خانم‌های حاضر در جلسه با پچ پچ به هم می‌گفتند این بیماری آبله میمونی است. نگران شدم موضوع را از طریق اینترنت جست‌وجو کردم و سبب نگرانی‌های بسیاری شده به طوریکه تصمیم گرفتم فرزندم را مدتی به مدرسه نفرستم.

برای بررسی بیشتر موضوع به یکی از مدارس ابتدایی سطح شهر کرمانشاه مراجعه کرد و گفت‌وگویی مدیر این مدرسه داشت.

وی اظهار کرد: بیماری ویروسی است که اصلا ربطی به آبله میمونی ندارد، شیوع پیدا کرده، ولی خوشتبختانه در مدرسه ما فعلا موردی گزارش نشده است.

این مدیر مدرسه گفت: جای نگرانی ندارد، دانش آموزان توسط اولیای مدارس پایش می‌شوند و چنانچه موردی هم باشد، یک هفته تا ۱۰ روز مدرسه نمی‌آید و دروس خود را در ارتباط با معلم از طریق شبکه شاد پیگیر خواهد بود.

برای شناخت بیشتر بیماری به سراغ ابراهیم شکیبا معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه رفتیم، وی اظهار کرد: شیوع بیماری آبله میمون بین دانش‌آموزان کاملا کذب است این بیماری طبق بررسی توسط متخصصان و آزمایشات صورت گرفته نه آبله میمون است نه سرخک، این بیماری جدید نیست یک بیماری قدیمی به نام اچ. اف. ام. دی است.

وی ادامه داد: بیماری اچ. اف. ام. دی بیماری ویروسی که بثوراتی روی دست و پا و دهان ایجاد می‌کند، بیماری مسری و قابلیت سرایت بالایی هم دارد و از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده، تماس با مایعات داخل تاول، تماس با بزاق و ترشحات بینی و بوسیدن و بغل کردن منتقل می‌شود، اما این بیماری خود محدود بعد از یک هفته الی ۱۰ روز خود به خود خوب می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه نیازی به تعطیلی مدارس نیست، گفت: جای نگرانی نیست دانش‌آموزانی که علائم دارند یک هفته تا ۱۰ روز را در منزل استراحت کنند. عارضه خاصی ندارد و یک هفته اول هم قابلیت سرایت دارد. بعد از بهبودی در کلاس درس حاضر شود.

وی با بیان اینکه باید به والدین و دانش آموزان آموزش‌های لازم در این زمینه داده شود، افزود: شستن مرتب دست‌ها و رعایت فاصله مناسب می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند.

سلمان محمدی مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه نیز ، گفت: تاکنون تعطیلی مدرسه‌ای در ارتباط با این بیماری در استان نداشته‌ایم، برای این بیماری نیازی به تعطیلی مدارس نیست.

وی ادامه داد: با همکاری دانشگاه علوم پزشکی توسط گروه‌های بهداشتی مدارس پایش می‌شوند، در صورت مشاهده موردی تنها کافی است یک هفته الی ۱۰ روز به شکل حضوری در مدرسه حاضر نشوند و با ارتباط معلم خود در شبکه دانش‌آموزی شاد آموزش دروس خود را دنبال کنند.

مدیر‌کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه از خانواده‌ها خواست در این خصوص نگرانی نداشته باشند و به شایعات اصلا توجه نکنند.

بله؛ این بیماری که این روزها بین دانش‌آموزان کرمانشاه شیوع پیدا کرده و سبب نگرانی‌های برای خانواده‌ شده نه آبله میمون است، نه سرخک بیماری قدیمی به نام اچ. اف. ام. دی که اصلا نیازی به تعطیلی مدارس ندارد، بنابراین دانش‌آموزانی که علائمی از بیماری را ندارند بدون نگرانی می‌توانند سر کلاس درس خود حضور یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها